Alla inlägg under oktober 2009

Av Sofia - 17 oktober 2009 14:35

  


  


  


  


  


  

Ord överflödiga......

Av Sofia - 16 oktober 2009 13:55

Underbara morgon!! Bryggkaffet ersatte snabbkoppen neskaffe o dessutom Smålandstidningen i lugn o ro. Vardaxlyx!! Härlig morgonpromenad med mycket tankar... Man löser ju världsproblem när man traskar på i oktoberkylan. Gick ingen långrunda idag - tog svängen runt stan - fikade helt allena på Thimons - gott. Träffade f.d Öhrlingskollgegan Anna o hennes Sigge (nu ett år). Vilket charmtroll - har precis lärt sig gå o är så där "dumt" nyfiken på allt. Allt som går o ta i är ett äventyr. Små kafébord med fat o kaffekoppar - kul det!! Ett år sen som sagt han kom till världen (på pappas födelsedag 12:e okt) - urk vad tiden går fort!! 


Sedan gick jag till förskolan Måsen o hämtade Stella. Ojjjjj, vad längesen - 2 veckor sedan hon var här! Hon sprang över hela dagisgården o hoppade upp i famnen. Hon har pratat om Egypten o flyga flygplan hela veckan meddelade fröknarna.


Hem o städa huset. Viss tillfredsställelse när det rasslar i dammsugaren - då behövs det ju verkligen. Hela vardagsrummet är fullt med resväskor, kläder, sololjor o diverse annat som inte får glömmas. Resfeber, resfeber, resfeber!!!


I kväll blir det nog idol - det är ju spännade nu - jag håller på Tove o Marinette! Andra alternativ finns inte enligt mig. Ovanligt dåligt startfält för övrigt... Men 16-åringen o tjejen med rastaflätor - de kommer att bli stjärnor med eller utan hjälp av Idol.


Kram till alla läsare!!! 

Av Sofia - 15 oktober 2009 22:13

Fyra år sedan vi flyttade in i nytt hus, allt nytt - t.ex. Myresjökök med vaniljvita allmogeluckor vilket vi är supernöjda med. Men ändå - nyss hemkommen från Optimeras invigning av ny köksutställning. Här är det då Ballingslöv som gäller. Hur snygga kök som helst. Skulle vilja ha - man blir lite sugen på nytt - inte klokt. Tanken är fri o alldeles alldeles gratis. Goda snittar fick vi o massor med folk var där - jättetrevligt! Det visades inte bara kök utan även badrum samt kvinnornas himmelrike - garderober man kan "gå in i". Kanske man skulle kunna göra om ett barnrum till en sådan. Två av barnen kan väl dela rum?? Det sista var ett skämt!


När jag kom hem o steg in i vårt kök kände jag - shit vilket fint kök vi har Glad.


Å bloggen kunde jag ju inte låta bli trots att jag borde gå o sova. Ska ju i och för sig inte jobba i morgon men mycket står på programmet. Tvätta eventuella plagg som ska med i packningen etc. Davd har redan packat. En stor resväska hade han fyllt med 10 böcker, 2 bilar o 3 st nallar. För säkerhets skull hade han lagt ner 2 tröjor oxå... Vilken syn! Det är inte husvagn nu ungar - vi ska flyga!!


  

Davids packning....


God natt mina vänner!

Av Sofia - 14 oktober 2009 20:53

Ja, det var ju ingen risk att få värmeslag o bli överhettad i Nässjö idag. Det är med sorg i hjärtat jag konstaterar att det kommer vara såhär nu. Oktober, november, december, januari, februari, mars o kanske tom april... Eller så är jag bara väldigt gnällig. Borde kanske flytta - ska ju ner o reka Egypten nu - kanske stannar jag kvar ; )


Det behövdes både underställ, mössa o vantar för löparturen ikväll. Ett plus är ju att det faktiskt sprorrar mig att springa fort för att inte förlora värmen. Efter drygt en veckas uppehåll kändes det jättebra o jag hoppas att min nattliga hosta inte blir värre nu. Desutom glömde jag inte reflexvästen i kväll - kan säga att den behövdes!!


Hämtade pizza förut. Oj, vad gott det var. Som omväxling till kokt ägg, avacado o keso är det väldigt gott i måttliga mängder. Jag tror såhär - är man riktigt riktigt sugen på något behöver kroppen det. Alltså - är du sugen på att springa - spring. Är du sugen på pizza - ät pizza! Med andra ord - blir du sugen på ngt - gör det! Det där lät ju lite präktigt kanske. Sitter jag på jobbet o blir sugen på att "gå ut o gå" kan jag ju liksom inte göra det...men jag tror ni förstår.


Nu är ska jag avsluta kvällens inlägg o surfa in på Facebook. En helt ny värld har öppnat sig o jag har fått kontakt med gamla vänner o f.d gymnasiekompisar. Riktigt kul!!


Ha en gooooood kväll!!

Av Sofia - 13 oktober 2009 19:23

Ja, jag vet att jag är tråkig som inte gillar snön. Jag bara inte tycka om den. Visst - det kan vara vackert när trädgården ligger inbäddad i ett vitt täcke....


  

OBS! Bilden är INTE tagen idag men förra året... Härlig bild - tycker faktiskt det!!



Vid närmare eftertanke händer detta inte speciellt ofta. Däremot faller snön o lägger sig, slaskar bort, faller o fryser till, slaskar o så håller det på. Om det ändå kunde få ligga!! Det blir ju lite ljusare av de där flingorna. Drömmen vore en helt vit värld dan före julafton och hela jullovet. Sedan får det gärna töa bort - möjligen att det kan få bli rejält med snö till sportlovet oxå ; ) Nä, nu börjar det - halka både för bilar o löpardojor. Klär man på sig ordentligt blir det nog bra. Att gå från jobbet ut på stan i allt för tunn jacka - hua! Undra vem jag ska skylla på...


Har kollat upp (efter diverse påtryckningar från Ulf) vad det kostar att hålla bloggen uppdaterad under Egyptenresan. Jag var helt övertygad om att det inte skulle bli dyrare än mitt "surfa hur mycket du vill för 59 kr/mån" vilket inte han var lika säker på. Det smärtar mig djupt att erkänna att Ulf hade rätt. "Lägg ner" sa de på Telenor när jag ringde - superdyrt var bara förnamnet!! Känner redan nu hur abstinensen efter att få skriva smyger sig på... Tänk så perfekt att ligga i solstolen o skriva på i lugn o ro! Säkerligen har de ngn dator på hotellet ; )


Nu har jag så smått börjat lägga fram kläder o annan packning inför resan. Pass, solglasögon, badkläder, snorklar, cyklop, kortlek, yatzy... Pojkarna i familjen har träffat Fadis idag - måste ju se snygga ut inför avfärden. Vi flickor får väl snygga till oss när vi kommer hem. Är väl inte läge att kosta på sig att bleka slingor INNAN man ska sola o bada i salt o klor..


      


Ja, visst är det kontraster - å om några dagar är vi där..


Ha en fin kväll!!

Av Sofia - 12 oktober 2009 20:18

Å så måndag igen - å den gick i ett rasande tempo. Jag hade fullt upp men avdelningsmässigt sett var det ovanligt lugnt. Färre telefonsignaler i korridoren o mycket tystare.. Anledningen stavas ÄLGJAKT. Jag har själv aldrig blivit "biten" Skrattande av denna syssla (det är ju faktiskt en hel del tjejer som har jägarexamen). På fikat satt vi andra som INTE jagar o diskuterade hur man kan tycka det är så kul. - Det är väl det sociala som lockar, sa någon. Socialt!!? Sitter man inte mest ensam o kollar om ngn älg ska knalla förbi? Nädå - det är säkert trivsamt med en kaffetermos bland kottarna. Det är väl en kombination av både natur, social samvaro o snacket runtomkring som drar. Min egen far skulle eg. vara drevkarl idag men då en ko sparkade till honom på höger knä i fredags em hoppar han idag på kryckor. Attans otur! Inget allvarligt (han satt i 7 timmar o väntade på röntgen i lördags) men eftersom det är hans födelsedag idag tycker jag extra synd om honom.


GRATTIS PAPPA!!!!!


Efter jobbet var det dax för föräldrarmöte på förskolan Måsen. Vi fick kaffe med dopp och nya förskolechefen i området kom o pratade. Det blev häftig diskussion om barnantal, cook and chill etc. etc. Funderar starkt på att gå med i brukarrådet där föräldrar får sitta med o ha visst inflytande... Avslutningsvis fick vi köpa både svartvinbärssaft o gelé som barnen egenhändigt (med viss hjälp av fröknarna) gjort. T.o.m bären hade de själva plockat. Här pratar vi engagemang från personal. Lägg till att 3 heltidare har 24 barn!!!!!!! Finns det ngn övre gräns hur stora grupperna får vara?


PS. Idag kom bikinin som jag beställt via webben. Den passade o satt kanon - flax! Egypten - here I come!


Godkväll!!











Av Sofia - 11 oktober 2009 10:29

Äntligen pigg från förkylning. Lätta steg tidigt idag o jag fick för mig att dissa Träslända o ta en rutt där jag såg mesta möjliga antalet fastigheter a la Nässjö kommun. Ja, jag är nog redan skadad. Med Eric Hassle i lurarna bar det iväg på Västra vägen - Brinellskolan (20 år sen jag tog studenten) - rätt bra att få en uppdatering på de olika husen markerade A-F. Därefter gick jag förbi Sköldmön (kolonoilottsområde) vid Optimera vilket oxå kommunen äger, vidare gamla Eksjövägen o gick förbi både förskolorna Ängsviolen, Mandelblomman, servicehuset Ekbackagården. Roade mig med att försöka komma ihåg objeknr men det gick sådär ; ) Ner mot stan, förbi arbetsplatsen "Vipan", stadshuset, Centralskolan, Parkgården - vidare på Brogatan o Åkerskolan, Måsen o landade hemma på Renstigen kl. 9.00 I skrivande stund undrar jag om NÅGON tycker ovan är kul att läsa - knappast.... Jag hade ett par sköna timmar varje fall.


Fräschade till o kompletteringsmålade brevlådan som inte är gjort på flera år. Den har stått sig bra regn o rusk. Idag är det precis 4 år sedan vårt hus monterades. Vart tog åren vägen??


  

Sannerligen ett galet gäng!!


Ska försöka fräscha upp blomkrukorna idag oxå. Hade bestämt!!!! mig för att bojkotta ljungen iår. Det är ju inget tvingande moment på hösten. Men sen när vi firade Kristin i Sandsjö igår såg jag Monicas otroligt vackra kruka på trappen. Ljung, prydnadskål, äpple o blev sugen på att fixa till hemma. Tack Monica för inspirationen!! Tack även för en jättetrevlig kväll. God mat som alltid. Danmark - Sverige - det kan vi ju bortse ifrån!! Skrikandes


  

Detta är väl inget som pryder va??

 

Nu blir det snart middag hos svärmor/svärfar. Längesen o det ska bli så skönt att få sätta sig till bords...


  

Inte Monicas klass direkt men det får duga ; )

 

  

Så har man återigen gjort det man "bör" - planterat ljung. (Prydnadskålen var slut...)


Ha en trevlig söndag alla ni som kikar in!!

Av Sofia - 10 oktober 2009 14:31

Kanske det skulle finnas mer möjlighet att påverka då? Det heter ju att "vi lever i en demokrati" men det känns på något sätt inte så. Frågan är vilket parti man aktivt skulle verka för. Vilken ideologi jag har i hjärtat - det är kristallklart men därför har jag inte sagt att jag gillar ALLT det partiet gör. Helst skulle man vilja plocka en bit här o en bit där - mala ihop till en go blandning. Sen skulle jag ut å skrika på gator o torg. Nej, så radikal är jag inte. Men jag kan bli fullständigt skogstokig när vissa dumheter lr jag menar politiska beslut går att läsa i tidningen.


När min dag började tog jag mig till fots till Träslända. Det är svårt att förstå att om några år finns det här kanske bara industribyggnader. Diskuterade detta med en kollega häromdan och han sa "det kvittar var man lägger ny industrimark i Nässjö - det berör folk som inte gillar det". Visst - det förstår jag också. Man är ju alltid sig själv närmast o JAG vill att Träslända ska få vara kvar med sina åkrar o skog! Jag kan ju bara tänka mig hur de som bor där känner sig. En seg politisk process väntar och när den är slut vinner kommunen!!


Ett annat ämne jag engagerar mig starkt i är "nerkyld o uppvärmd mat" till våra barn. För några år sedan skrev jag en insändare om just detta i tidningen och jag har fortfarande kvar samma åsikt. Vad är meningen med att skrota småköken och köra runt på maten - förlorad yrkeskompetens och sämre kvalitet på maten som dessutom ökar miljöförstöringen. Naturligtvis är det inte något fel på denna mat a' la cook and chill men var finns etiken. Vad lär vi våra barn med detta? Är det för mycket begärt att låta barnen få nylagad mat på det ställe där de är? Känna matoset när maten tillagas. Det finns ju faktiskt utredningar som visar att man kan göra det billigt!! Men kostar det för mycket - låt oss gå tillbaka i tiden - vi skickar med ungarna mackor till lunchen. TÄNK!!! Vad pengar vi tjänade på det!!!


Annars har det varit bra lördag - lagade två rätter till middag då det finns personer i familjen som inte äter lax (nämner inga namn - det är att hänga ut folk, har jag hört). Färsk pasta med underbar laxsås kompletterades med baconsås. En portion blev det över som jag nu kylt och på måndag värmer jag den i jobbets micro - alltså blir det cook and chill!!! Flört


Ha en bra lördagkväll! Vi ska till Sandsjö o fira kusin Kristin som fyllt 11 år!! Hoppas de har en TV ledig till fotbollsmatchen Sverige - Danmark...

Kram


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards