Alla inlägg den 2 november 2009

Av Sofia - 2 november 2009 18:54

Ny vecka och en något annorlunda måndag. Vi åkte till Emåns ekomueum i Bodafors där vårt interna måndagsmöte skulle äga rum. Först fick vi guidning/rundvandring utomhus (frös så jag hackade tänder - får skylla mig själv som glömt den varma jackan). På Nässjö kommuns hemsida står skrivet:


"Emåns Ekomuseum i Bodafors visar hur starkt sammanknutna vi är med vår miljö. Vattnet löper som en blå tråd genom sekelskiftesbyggnaden som museet är inrymt i och knyter samman historia, natur, ekologi och bygdens utveckling.

Museet innehåller en utställningsdel, en konferensdel och en kurslokal. Rummet '"Under Ytan" är nedsänkt och där kan du genom ett glas se livet i Emån. På museet ryms fasta och tillfälliga utställningar med tema kring natur, industri och samhälle."

 

Ja, ovan beskriver väl vad guidningen handlade om - väldigt intressant o väl värt ett besök. Efteråt blev det en välbehövlig fika och sedan avhandlade vi dagens punkter. Avslutningsvis åt vi lunch på Sandsjö Wärdshus. Har inte varit där sen Kyltekniks julfest hösten 06 och det är ju näst intill skamligt. Så bra mat och så få besök!!? Jag blir så nostalgisk när jag sitter där o tittar ut över utsikten - Uppsjön. Så starkt förknippat med min barndom - så många ggr jag cyklat dit o badat.. Så många ggr jag gått runt sjöarna (Uppsjön o Sandsjön) när jag fortfarande bodde hemma..


Tillbaks på jobbet o hade mycket att fixa iordning innan hyreskörning i morgon. Såklart jag känner mig lite nervös (så funkar ju Sofia). Kl. halv fem var jag tvungen att avsluta o följa med Jois till tandläkaren (första gången hon lagar ett hål). Som mamma är det svårt att sitta bredvid o verka lugn då man själv har västa tandläkarskräcken. Johanna blev lite "Pippi Långstrump", reste sig upp i stolen efter första sekunden borrning o sa: Vill inte!!! Resten behöver jag inte gå in på. Kan väl säga såhär: Vet inte vem som tyckte det var skönast när det var över - Johanna eller tandläkaren/sköterskan.


I bilen hem kommenterade jag avslutningsvis: -Det finns ETT sätt att slippa gå hit o vi vet båda vad!!


God natt! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards