Alla inlägg under december 2009

Av Sofia - 13 december 2009 19:39

...med levande ljus kan vara så mkt vackrare än hela hus nedsmetande med ljusslingor". Läste detta just i Aftonbladets söndagsbilaga. Sagt av Ernst Kirchsteiger (såklart). Det finns delade meningar om honom men jag måste säga att han är lite mysig. Han får till det!! Han lyckas med sina idéer även om vissa av dem ibland känns minst sagt udda...


I intervjun läser jag hur han tipsar för en billigare jul både när det gäller mat, pynt o klappar. Å visst kan man skära ner på nästan allt om vi rannsakar oss själva. Det står "Julen är ingen tävling där den som har juligast vinner. "Man behöver inte ha flest tomtar, flest änglar o tyngst julbord". Kanske ngt man ska ta med sig o grunna lite på!! Med dessa ord sneglar man sedan på nästa sida i bilagan. Köp finaste underkläderna, bästa julklappstipsen, de nya glöggsorterna för glöggpartyt, nya recepten på julmaten... Tja - det gäller väl att ha en LAGOM mix av allt. Klart man ska fira Jul men det skadar väl inte att göra det med måtta.


Själv är jag klar med julkorten o har i mitt tycke pyntat klart. Det ligger några stackars tomatar o änglar kvar i kartongerna....allt behöver ju inte vara uppe!!

  


Go kväll!!

Av Sofia - 12 december 2009 18:16

Tänk om man skulle göra det? Att verkligen försörja sig på sången. Jag skulle inte bli rik - kan jag säga ; ) I dessa "Idol-tider" kan man ju bara hoppas att det går bra för Erik så han kan leva på det. Visst var han en värdig vinnare MEN!!!! jag tyckte faktiskt att just vinnarlåten lät bättre när Calle sjöng den... Jag har nog aldrig haft ambitionen att leva på sången (inte heller förmågan troligtvis) men visst känner jag ett visst vemod efter den adrenalinkick det faktiskt är att glädja folket på Frälsningsarméns lördagscafé. Skulle vilja sjunga mer!!! Känner en enorm glädje att få sjunga om kärlek o Julens budskap som var temat på de sånger som mamma plockat ihop. Även pappa fick vara med på ett hörn o basröster är alltid tjusiga.


Jag sjöng ju på bl.a på min bror Anders bröllop 1991 o där sjöng även en viss Susanne Rydén (född i Hjärtlanda, Småland) som man kunde se som soloartist på Nobelfesten i torsdags. Ja, vad säger man om den utvecklingen. Hon är numera världskänd operaartist o reser runt i världen, ger konserter o släpper skivor. Jag jobbar på kommunen i Nässjö o. Frågan är om jag innerst inne hade velat ha hennes liv? Kravet att bli anlitad, bokad o nästan aldrig vara hemma med familjen.. Eftersom hon är mycket god vän med min brors familj o umgås en hel del med dem (de ggr hon är hemma i Sverige) känner jag till hur det funkar. Jag hade nog inte fixat det!! Jag blir lycklig när jag får sjunga på Frälsningsarméns lördagscafé, nyrårsgudtjänst i Vallsjö k:a, sitta hemma med gitarren o gnola....


Lyckades få till några julklappar idag - det är SVÅRT!!!! Tycker det är ångestframkallande tråkigt att försöka "hitta på" bra grejor till barnen... Man vill ju inte bara köpa för köpandets skull!! Det är ju någon vecka kvar men nu går det fort...


Godkväll!!


PS. Anna, ja det är för tillfället lite slitsamt på jobbet - men roligt. Lussefikat gick snabbt - de sjöng fort - o dessutom fikade vi under tiden. Men visst är det lyxigt att få njuta av ett lussetåg på arbetstid... (kallas nog löneförmån lr ngt = bokförs dock inte på ngt kto)    


    

Det strålar en stjärna... Jul, jul strålande jul!!


  

Sångfåglar eller möjligen kråkor - det är frågan!!?


  

Två av cafégästerna - de drog ner medelåldern!!

    

En som gärna vill bli "Idol-Erik"


Av Sofia - 11 december 2009 19:21

Stella betyder stjärna! Å idag gjorde hon minsann skäl för namnet. Hon lyste så grant i lussetåget på dagis. Sjöng för full hals! Som hon längtat till detta. Räknat ner dagarna precis som före julafton... Tidigt, tidigt väckte jag henne men hon var inte speciellt trött. Direkt ville hon ta på sig lusselinnet, kronan o glittret. Hela lekhallen var full av folk som ville titta. Många föräldrar, många syskon o flest av morföräldrar o farföräldrar vilket kan reta mig lite. Tycker att föräldrarna kunde få titta i första hand. Stod längt bak å såg inte så mycket. Nu sticker jag ut hakan lite - de är så välkomna - mest är jag irriterad för att jag inte såg så bra själv.


Efteråt blev det inte lika kul. Stella var så ledsen så ledsen att vi skulle åka till våra jobb. Hon ville inte vara kvar på dagis - hon ville vara ledig. Hon illskrek när jag lämnade henne. Ringde dock tillbaka senare å då var allt bra även om det tagit en bra stund.


Väl på jobbet var det dax för att kolla Nässjös Lucia kl. 08.30 Deras 4:e framträdande för dagen o sammanlagt under dan skulle det bli 14 st. Puh!! Undra hur kul de tycker det är vid 12:e, 13:e gången? Vackert var det i varje fall. En bamsestor skinkmacka, pepparkaka o kaffe bjöds vi på - gott!!


Nu är det wok på gång o sen ska vi titta på IDOL-finalen! Ja, vad säger man! Grattis Erik!!


Kram


  

Vår lilla stjärna!


  

Kolla in antalet Lucior jmft med tärnor... ;)

   

En välbehövlig fika - saft o lussebulle!!  


Av Sofia - 10 december 2009 19:16

Det inträffar ngn gång mellan kl. 16.30--16.45 Att telefonen dör. Innan dess blir man hela tiden störd i det man just håller på med o får liksom nya små problem (jag menar förstås möjligheter) att lösa. Så ska det ju naturligtvis vara men det är ju tillåtet att tycka det är skönt när det lugnar ner sig. Idag satt jag till kl. kvart över sex o den 1½-timmen fick jag mer gjort än under hela övriga dagen. Även att man är trött blir man så nöjd, så nöjd. Nu är jag lite mer i fas vilket är skönt inför helgen.


Sen kan jag ju ha haft vissa saker ogjorda! Skickade en bokföringsorde (faktura) till fel skola. Diverse reparationsarbete råkade jag debitera fel skola o sände till "fel" rektor. Tur är att de hör av sig ; ) Ja, det är som sagt var inget konstigt att det blir galet ibland (ska inte skylla på telefonen men visst är det störande...)


På lunchen blev det "ärendefix". Köpa julpapper, tärnljus + batterier o lite annat smått å gott som man behöver. Man blir ju inte direkt mätt av en sådan lunch. Blev en macka vid datorn idag o det hör INTE till vanligheterna numera. Äta ute är dyrt men väldigt trevligt o gott!!


Imorgon börjar vi dagen med att fira Lucia på dagis Måsen kl. 6.30 Det är 12:e året vi tittar på lussefirande på dagis o faktiskt sista gången!!! Nästa år kommer Stella gå på Åkerskolan. DET ÄR INTE KLOKT VAD TIDEN GÅR..... Klänningen är strykt (kommer att vara rynkig ändå), ljuskronan funkar o glittret räcker!!


God kväll!!


Lucka nr 10: En del har tusen skäl till varför de inte kan göra vad de vill göra, när allt de behöver är ett enda skäl till varför de kan.



Av Sofia - 9 december 2009 19:00

Dagisfröknar är oxå människor!! Skrattade åt en av dom i morse. Stod o pratade om lussefirandet på dagis som äger rum på fredag. Det blir ju några firande när man har 4 barn" sa hon o skrattade. Hon berättade att när hon själv hade småbarn o dessutom hade allt firande på jobbet var hon ibland så trött på luciasånger så hon lätt kunde sparka till radion om det kom en till.... Å visst kan det bli lite för mkt!! Men än är jag inte trött på't. Vi har preics övat färdigt (mor o jag) till vårt lilla "sångframträdande" på lördag i Mariagården i Nässjö. Det blir lite nya julsånger o lite traditionella för visst är det för härligt att sjunga "Jul, Jul strålande Jul", "Det strålar en stjärna"(lr "Det lider mot Jul" som den eg. heter). De där invanda sångerna - man vill gärna höra dem år efter år..


Idag har jag köpt mig en EGEN julklapp. En skitsnygg klocka! Har länge gått o grunnat på att jag vill ha en (man har ju mest mobilen för att kolla klockan). Det är ju väldigt fint att ha en klocka på armen, blir ju oxå som ett smycke. 


Så har jag ju jobbat idag....ojjjj det har gått i racer-fart! Körde mantrat "Sofia. allt behöver inte vara klart på EN gång". Jag kan säga att jag upprepade det  några ggr. I morgon redan torsdag o vips är veckan snart slut. Sen är det helt plötsligt bara EN hel vecka kvar till julafton. Vilken tur att julklappsinköpet till MIG är klart   


God Jul!!

Av Sofia - 8 december 2009 17:22

Var inne på "bilddagboken" o läste lite vad min dotter Johanna skrivit. Hon hade hittat ngt vackert o det är ju inte utan att man undrar vad hon har i tankarna. Inte är det bara katter i varje fall...


När jag var liten lärde jag mig att:

 1 år var 365 dygn

1 dygn var 24 timmar

1 timme var 60 min

1 min var 60 sek

 

Men jag fick aldrig lära mig att

1 sekund utan dig är en evighet!!

 

Tänkvärt eller hur? Det är inte så himla lätt att komma nyblivna tonåringar inpå livet. Att läsa vad de skrivit ger en vink om hur de känner! Å så var vi där igen - kommunikation via webben. Halleluja o tack för datorerna! Idag har hon varit på stan med en kompis o köpt alla sina juklappar. Hon redogjorde för varenda grej (utomm det hon skulle ge till mig förstås) o hon är bara för härlig. Att köpa till katterna var dock inte klart. Hon funderar på blötmat vilket hon tydligen tror är deras paradis på jorden.


I morgon ska jag till jobbet. Mycket bättre i nacken men fortfarande stel o öm. Har avslutat mitt förhållande med Voltarén o hoppas jag slipper honom på ett tag ; )


Ha en fin kväll!!


Lucka nr. 8 = Ambition är bara en dålig ursäkt för att inte ha förstånd nog att vara lat!!

Av Sofia - 7 december 2009 20:51

Jag har fått en ny vän! En alldeles fantastisk o ny vänskap. Han heter Voltarén o finns i både tablettform o gelé. Har umgåtts med honom ganska mycket idag och även om han gör mig lite trött så mår jag mycket bättre!!! Värken i axlar/rygg är inte borta på ngt sätt men det känns bättre. Kunde t.o.m följa med på Davids julfest på Åkersskolan. Stel förstås o det gäller att röra sig lugnt o stilla med hela kroppen. Vi njöt i varje fall av ett stämningsfullt Luciatåg och alla barn - jag menar alla pepparkaksgubbar, tomtenissar, Lucior o tärnor - sjöng för full hals. Klart o tydligt! När jag var liten fanns det bara EN Lucia. Idag finns det ibland lika många Lucior som tärnor....? I kväll var det "bara" två som spelade den rollen!! Vi som var klassföräldrar hade ordnat ett lotteri vilket gav lite xtra klirr till klasskassan.


Annars har det mest varit ryggläge idag. Kollade in Stig Larssons 2:a film "Flickan som lekte med elden". Måste ju säga att det är en fröjd att se Micke Nykvist o Noomi Rapace i rollerna som Micke Blomkvist o Lisbeth Salander. Nu längtar jag efter 3:e filmen - känns som det kan bli BIO snart, Susanne!!


Snart dax för sängen. Innan dess blir det ett förtroligt samtal med vännen ; )


Godnatt!


  

Det blir ju inte några superbra bilder men ändå...

 

  

David i mitten - skulle prompt ha skägg - lite synd tycker jag... Ser ju knappt att det är han!!

 

  

Utan skägg....


7:e luckan = Det hade inte behövts ett äpple för att förföra Adam - det hade räckt med Eva....   

Av Sofia - 6 december 2009 15:50

..Nyss hemkommen från akuten efter några timmars väntetid. Hemskickad med en ny kur antibiotika!! Trots solklar urinvägsinf. o värk i ryggen blev det ingen njurröntgen som jag ville. Nej, läkaren var övertygad om att det var en s.k sträckning o frågade om jag gjort ngt speciellt under senaste tiden. Nej, de gymnastiska övningarna har varit få o träningen har legat nere ett tag eftersom jag inte känt mig speciellt pigg.


Ja, jag vet inte vad jag ska säga om svensk sjukvård efter de turer jag uppplevt den senaste veckan. Orkar inte älta mer om det - men visst är det konstigt att man får sitta i över 1 timme i tfnkö innan man kommer fram till akuten. Sedan när man väl får prata med någon ombeds man komma in direkt. Så gjorde vi o då finns det helt plötsligt inga som helst papper på att jag har ringt? Visst de kan oxå ha en dålig dag men ändå??


Nu vill jag bara bli frisk, riktigt frisk!!

God kväll!!


PS. Anna! Är ni pigga nu? 


Lucka nr 6 = Kan man vara glad åt lite har man mycket att vara glad åt!! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards