Alla inlägg under oktober 2010

Av Sofia - 15 oktober 2010 20:45

Varje veckodag har en speciell känsla (är det fler som känner så?) Hörde en minst sagt spännande åsikt på jobbet betr. tisdagar! Dessa dagar var onödiga och meningslösa - de undrade varför de fanns överhuvudtaget? Kan bara kontra - skulle ALDRIG få vardagen att gå ihop utan tisdagen...hjälp! Samtidigt skulle det kännas rätt okej om man fick ytterligare en dag som var helg... Fungerar ju varken i teorin eller praktiken men i fantasin går det alldeles utmärkt.


Fredagskänslan är alltid densamma. Lite småmysigt vid fikastunderna och man känner sig lite upprymd. Fredagen går alltid snabbare än de andra dagarna - det är ju oxå en känsla för fredagens sekunder är ju exakt lika långa som t.ex tisdagens. Idag avvek jag något tidigare från kontorsstolen. Fick ett mycket bra förslag från mannen - hela familjen till badhuset!! Sååå gott! Simma massor av meter, hoppa från 3:an till ungarnas beundran!! Det vände sig dock i magen när jag såg trappan upp till 3:an (där Stella ramlade för några veckor sen)... Sammanfattningsvis - en bra em...


Har donat en hel del i köket till morgondagens "party". Eftersom vissa av gästerna (dock en minoritet) förmodligen läser denna blogg tänker jag inte skriva vad menyn blir...


Ha en fortsatt fiiiiin kväll!!!!

Av Sofia - 14 oktober 2010 21:54

....men ingen snö! Tack o lov för att man inte bor nordligare än vad man gör. Pratar vi snö säsongen 2009/2010 hade det dock ingen geografisk betydelse... Då kunde de göra snögubbar stora, långa o många även i Malmö!! Småland slapp i varje fall flingorna idag men jag vet ju, det kommer... Å det blir så ljust, fint och vackert! Fördelen är att vinterkläderna blir mindre smutsiga då leken sker i snön jämfört med i lera och blask. Det är väl helt enkelt längtan till värme och sol som finns inom mig TROTS att jag faktiskt gillar novemberrusket, tända ljus o att vara i soffan under pläden..


Åt lunch på Hotell Högland med min Susanne och kollega till henne. God ärtsoppa o pannkakor. Träffade en av mina kusiner (på pappas) sida där. Paff jag blev! Kul att se dig Bosse! Hoppas ni fick en bra konferens i Nässjö stad.


Det är nästan lite plågeri att läsa vad jag skrev förra året. "Har nästan packat färdigt allt inför resan till Egypten. Pass, bikini, sokräm etc. etc ligger framme". Känns verkligen inte som ett helt år sen...


Ikväll har vi övat till Triple & Touch konsert gång nr 2. Gick jättebra och ju mer man kan sångerna desto roligare blir det. Kommer låta finfint söndagen den 24:e!!


Godnatt!

Av Sofia - 13 oktober 2010 20:39

Så var det klart igen. Storhandling! Veckohandling! Efter jobbet. Inget jag direkt längtar efter men oerhört nödvändigt. En sak är säker - man bör INTE ha med mig Johanna eftersom det då "hamnar" de mest konstiga grejer i kundvagnen. Å man upptäcker det inte alltid ute i affären utan när man står och öser upp varor på rullbandet. Å DÅ tar man inte diskussionen huruvida man faktiskt inte ska käka START med chokladpyllor i.....


Dessutom ska vi ha folk hemma på lördag vilket ska bli helkul men jag/vi har fortfarande inte bestämt menyn. Att ha detta klirrat innan man åker till affären underlättar - det eliminerar ytterligare affärsrundor..... Handlingen gick hur som helst bra. I lugn o ro fyllde jag vagnen och glömde nog inget (tror jag = den upptäckten kan komma senare).


Nu är det premiärprogrammet av årets upplaga "Bonde söker fru".. Återigen - man kan göra TV av precis allt. Men eftersom så många tittar (inkl. mig själv) måste det ju vara hyfsat underhållande. Speed-dating!! Blir nervös bara jag tittar - tur att man slipper!!


Glömde mobiltelefonen på jobbet... Har aldrig hänt!! Attan vad det känns tomt utan den där manicken men det är inte värre än att jag klarar mig utan. Ganska nyskapat behov - för 10 år sen ägde jag inte ens en egen ; ) Blir möjligtvis lite knepigt att vakna i morgon då väckarklockan som sagt ligger 3 km bort... Tur att Ulf ska upp tidigt, får be honom om denna tjänst.

Go kväll!!!

Av Sofia - 12 oktober 2010 19:00

I vår så stressade vardag uppstår ibland onödiga stunder av väntan. Menar i detta fall bilköer, kassaköer på ICA eller Willys och väntetid i telefon när man ringer nån myndighet eller vårdinrättning. Alltså stunder där man inte kan göra något annat än just vänta. Känn igen känslan - det börjar krypa i kroppen och irritationen växer. Man har tusen saker att göra o så "försvinner" bara tiden bort.. De som kan och vet anser att man ska använda denna tid för att slappna av, nyttja det som en go paus i livet. "Du kan ju ändå inte göra nåt annat". Kanske har jag blivit bättre på just detta i mataffärerna....men jag tillhör nog de som inte tar det som en "go paus".


Idag åkte jag upp till Nässjö vårdcentral för att Elin nu, flera dar efter att hon tagit vaccionation mot difteri, kikhosta o stelkramp, fått jätteont i armen. Fick en tid kl. 11.15 och jag kan säga att det tar en stund från stan bort mot hemmet i Målen för att hämta Elin o tillbaks till lasarettet. 50!!!!!!!!!!!!!! minuter fick vi sitta o vänta i väntrummet. Å då skulle jag ju sett den där stunden som en "go paus" o nyttjat den för nedvarvning etc. Blev bara mer och mer irriterad, gick och frågade efter tre kvart (så det inte hade blivit nåt fel). Kom ju in till slut och fick höra det vanliga - avvakta och återkom om värken tilltar eller inte avtar. Skönt såklart! Det enda positiva med denna stund var att sitta o småprata med Elin och det var förstås en "go stund" ; )


Idag har jag nött asfalt - ingen Träsländaskog och därmed inte en älg i sikte! Fint väder men det börjar bli kallt... Brrr. Fotboll i kväll eller? Det blir det här!!


Go kväll!!!

Av Sofia - 11 oktober 2010 20:09

Mycket kloka o fyndiga ord hittade jag hemma hos mina föräldrar, på kylskåpet...


ÖNSKAN

 

Det borde finnas en soppa

som ålderns framfart kunde stoppa

 

o gärna kryddad lite lätt

med tur att tippa 13 rätt

 

Tänk om det fanns en karamell

som gjorde människan snäll

 

o varje gång de bet en bit

så lät de bli att prata skit

 

Kan ingen tillverka ett klister

som lagar nerver när de brister

 

och lagar synen på den del

som bara ser varandras fel

 

Bra va? Annars har jag haft en strålande bra dag med sol på lunchrast och efter arbete. Å arbetet därimellan flöt på bra... Promenad med Johanna till Willys för en "mini-handling" - blev ändå tungt med två kassar. Läxläsning och Pasta Carbonara och nu TV en stund innan kudden!!


Med tanke på vädret får man väl gratta alla älgjägare denna vecka! Höstens färger och sol spetsat med en kopp kaffe o granskog. Nästan så jag själv känner mig lite sugen på att - nej inte skjuta - men drevkvinna kunde jag nog vara!! Ska helt klart ta det försiktigt med löparturerna några dar framöver. City känns tryggt när vapnen är laddade...


Go kväll!!

Av Sofia - 10 oktober 2010 10:47

Gäster från 9 år till 95! Det är en härligt att umgås över gränserna när det gäller ålder. Sen att inte alla hör riktigt allt som sägs och sjungs gör inte så mycket!


Menyn bestod av mingelmackor  potatisgratäng o gratinerad fläskfilé, vaniljpannacotta, mors egen ostkaka & kaffe. Allt jättegott o läckert! Mätta o goa blev vi. Mamma hade grävt i fotoarkivet och gjort en tävling som bestod av kort på gästerna genom åren. Lagen var indelade i gamla o unga och flitens lampa lös. Någon riktig vinnare blev det aldrig mkt pga att vinnarskallarna i släkten ville ändra lite på de ursprungliga reglerna ; ) Allsången var bättre än på Skansen!!


David spelade fiol och hade vi inte tackat honom efter 10 låtar hade han nog stått kvar o spelat än.... Men det låter vansinnigt bra om jag får skriva det själv. Å det får jag ju!!! Att pappa fyller 75 nu i dagarna kan jag inte riktigt förstå. Inte han själv heller med tanke på det lilla tacktal han höll. Nu är jag ju i allra högsta grad partisk MEN han ser fortfarande ut som en pojk.


TACK!! Mamma o pappa för en supertrevlig lördagskväll!!


  

Kenneth 75 år (om två dar)


  

Mor o far - snygga o pigga


  

Ulf o jag ute på altanen i eftermiddagssol


  

Anders, äldsta mostern Anna-Lisa, hennes man Gustav (95 år), moster Majken o hennes man Boije


  

Majken, Boije, moster Karin o hennes man Kalle


  

Maggan o morbror Gösta, Ingegerd o min äldste kusin Magnus (63 år) - näe det kan man inte tro. Det finns helt klart ngt konserverande i släktens gener..


  

Simon, Monica, Far, Lotta, Ulf


  

Ella, Anton, Pelle


  

Kristin, David o Elin


  

Lukas, Jag, Simon, Monica


  

Underhållning


  

Jois


  

Min mor leder allsång och alla är "med på noterna" ; )



Av Sofia - 9 oktober 2010 15:09

Ikväll är det fest. Min älskade far fyller 75 år den 12 okt och idag är alla barn m. familjer + ett gäng av släkt bjudna till Torset. Känns som det var längesen man träffade generation senior. Mor o far var ändå yngst i syskonskarorna vilket gör att mostrar o morbröder är äldre (logiskt va?). Det blir naturligtvis god mat och trevlig samvaro får man tro. David ska ha med sig fiolen och vågar han bara så spelar han gärna.


Innan dess var det lite som ska hinnas med. Ner på stan o inhandla vinterjacka till Johanna, lite nya fräscha vantar o mössor. Elin SKA bara ha en SVEA-mössa och vi hittade inte en sån i Nässjös utbud vilket jag trodde skulle bli en utmaning. Några Jkpg-resor hanns inte med idag vilket vi tydligt har informerat fröken om.


Vi ska ut till mor o far lite tidigare. Att hjälpa till lite. Allt är säkert redan fixat men mentalt stöd är skönt när man ska ha storfest hemma i huset.


Återkommer med bilder!!!


Ha en skööööön kväll!!

Av Sofia - 8 oktober 2010 19:00

Jag erkänner - det har funnits tider då jag önskat att barnen skulle bli större. När de var mindre - slippa den där känslan av att känna sig "låst", aldrig vara riktigt själv, alltid finnas till hands. Inte minst när man ammade (förtydligande = jag ammade inte var fjärde timme utan typ alltid ; ) Största kontrasten var med första barnet. När Stellaungen kom hade jag gärna ammat tre år till för det var väl först då det funkade som det skulle, när man var lite mer avslappnad som mor... Ju äldre barnen blir desto fortare avtar den där känslan. Man vill hålla kvar dem och inte se dem rusa iväg mot tonåren.. För de rusar ju iväg.


I kväll har David fotbollsavslutning med pizzakalas på Skogsvallen + alla ledarna (alltså inkl. Ulf). Elin är hos sin kille och är så kär, så kär... Johanna skulle till badhuset med en kompis och Stellatösen är hos sin pappa. Alltså jag lider inte av att komma hem och vara ensam. Det finns tusen saker att göra och skulle hushållssysslorna mot för modan ta slut finns tidningar/böcker som ligger på lur och hojtar "Läs mig, kolla in mina snygga artiklar o läckra sidor". Men det är "känslan".  Känslan av att helt plötsligt en fredag ha huset för sig själv. Tomt....inte ett ljud (om jag inte åstadkommer några). Läs - saknar dem när de inte är hemma ; ) Vill ju vara outstanding. Nu är ju andra saker roligare än att vara hemma med morsan en fredag - bara att vänja sig... Det lär komma fler såna fredagar o det är kanske bra att träna...


Nu ska spela en truddelutt på min gitarr - det ger ro och tröst!! Sen Idol o Skvalan!

  


Ha en fin kväll!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards