Direktlänk till inlägg 25 november 2010

Självkänsla - självförtroende

Av Sofia - 25 november 2010 20:04

Självkänsla är enligt Nathaniel Branden, psykolog och samhällsdebattör:

Självkänsla är egenskapen att uppleva sig själv som kompetent att klara av livets grundläggande utmaningar samt förtjänt av framgång och välmående.

 

Självförtroende är individens tilltro till sin förmåga att prestera. Det kan röra sig om arbete, skola eller sociala sammanhang. Självförtroendet kan snabbt tränas upp. Många blandar ihop begreppet med självkänsla.

 

Självkänsla handlar om det vi är medan självförtroende handlar om prestationer och kompetenser. Självkänsla och självförtroende är olika separata delar av vår psykologi.

 

Ovan rader har jag tagit från Wikipedia. Efter min senaste "debatt" med vänner på Facebook kände jag för att skriva lite om det och hur svårt det kan kännas ibland.


Jag var med om en hemsk upplevelse (råkade ut för en hemsk människa) förra veckan i mitt jobb. Då jag är styrd av sekretess etc. nämner jag naturligtvis inte några som helst detaljer. Men jag tog åt mig - trots chef och kollegors uppmuntrande ord och stöd - kände jag mig "dålig" och både grät och mådde illa över vad som hänt. Reaktionen blev verkligen stark. Jag har funderat mycket på varför? Ananlyserade varenda lite händelse i detta aktuella ärende och kan inte komma fram till att jag gjorde några som helst fel. En del sa till mig: Tänk gås nu Sofia. Ta inte åt dig! Men det var omöjligt att låta detta kletiga elände rinna av mig.


Det förunderliga var att min "magkänsla" sa mig att det inte kändes bra när personen i fråga ringde mig för första gången. Förstår inte hur en människa kan vrida på saker o ting och bete sig så illa. En människa som är sjuk får man väl iofs ha förståelse för men får man behanla medmänniskor hur illa som helst för det? Det hela är nu utagerat och jag har förstått efteråt att jag inte är den enda människa som blivit drabbad. En lite tröst men ändå rätt tragiskt.


Ha en bra kväll!! 

 
 
Ingen bild

Pelle

25 november 2010 20:25

Jag hörde nämnda människas kommentar när hon passerade mitt kontor, först pratade hon om ditt agerande (tror jag), i nästa andetag vänder hon och säger högt att hon inte accepterar att någon pratar bakom ryggen om henne..... Det måste vara en mycket egofixerad o sjuk människa! Ta inte åt dig vännen!

Sofia

25 november 2010 21:40

Ja, Pelle...vilket möte (du måste ju hört en del - lyhört på g:a Rang). Skönt att ha så många med sig och att fler fick se och höra.. Glömde nog att säga att hon ringde idag IGEN. Jag tog dock ingen skit idag... "Kunden" har inte alltid rätt!!

 
Ingen bild

Andreas

25 november 2010 20:43

Kram! Du är bra du. Det är obehagligt att bli utsatt för psykiskt sjuka människors värld. De försöker passa in oss i sitt sätt att se världen genom att (medvetet eller omedvetet) manipulera oss och det är ju en kränkning eftersom vi vill behålla vårt (förhoppningsvis sundare) sätt att vara och se på saken. Ibland är man sårbar, ibland mer gås. Men det är alltid bra att prata med andra när det händer. Vänner är bra :)

Sofia

25 november 2010 21:46

Tack Andreas! Har faktiskt känt mig utsatt! Å det är stöd från kollegor tillika vänner som fått mig på bättre tankar. Å sen att man har en vän som är en RIKTIG psykolog, och sätter ord på exakt hur det är (din kommentar), är en häftig känsla!!

 
Ingen bild

Anna Giss

26 november 2010 21:09

Utan att veta något om händelsen.. du vet ätt man ibland hamnar i kläm, utan orsak :-(

Det är ju trots allt lättare o gå vidare om man vet att allt kanske inte står rätt till på hjärnkontoret ;-)

Kram på dig!

Sofia

27 november 2010 16:58

Tack Anna! På nåt sätt stärker väl händelser som dessa även att jag lätt hade kunnat vara utan denna.. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards