Alla inlägg under november 2010

Av Sofia - 22 november 2010 19:07

Vilken tur att det kommer mer snö nu så det blir ännu ljusare och vitare ute. Me like! Eller hate kanske!!?   Det har gått nästan ett år sen takras och annat muntert hände.. i vårt vita vinterland och vilken tur att jag idag författade (på uppdrag av ansvarig) snörutin som ska gälla för Tekniksa Serviceförvaltningen. "samtlig personal ska beordras om så krävs". Kunde ju ha skrivit om det lite - brukar ju vara ganska duktig på att vända ord, lägga till, dra ifrån, stuva om...


Dessa få rader betyder alltså att VRÄKER det ner snö och risken finns att taken på kommunens fastigheter rasar, kommer JAG bli inkallad för att skotta snö. Bara tanken ger mig svindel och undrar stilla om jag verkligen är en tillgång i detta arbete? Jag är mycket bättre på att skicka bokföringsordrar, skriva hyreskontrakt etc men visst hjälper jag till om "så krävs". Bara jag får en säkerhetslina! Klart man ställer upp för Nässjö även om jag önskar av hela mitt hjärta en grön vinter. Litet tunt vitt pudertäcke av snö över Jul/Nyår skulle naturligtvis vara optimalt....  


Den 10:e dec ska jag sjunga på begravning för min morbror Kalle. Känns hedersamt att få göra det och ser fram emot att få närvara denna dag även att jag VET att det kommer bli svårt, så svårt att stå där. Jordens skapare har gett mig en röst som ett slags verktyg. Verktyg sak användas och rösten så mycket det går både i lycka o sorg. Den hjälper mig många gånger när jag är ledsen och sång hjälper i sorg.


"Det finns en väg till himmelen, den börjar här, den börjar nu, var än den går, den går till Gud!!"


SigridSofia


Av Sofia - 21 november 2010 20:17

Rubriken är lika självklar som att himlen är blå och att solen är gul även om det här finns en mängd nyanser av både himmelsblått och solgult. Idag har det varit en GRÅ himmel och solen kan faktiskt vara organge och t.o.m röd ;) Men vad jag menar är att när nu dotter nr 2 helt plötsligt inte längre vill ha "barntavlor" och prydnadssaker i form av  dockor, nallar etc kvar känner jag mig (ännu) äldre.. En älskling till som styr stegen i rask takt mot vuxenvärlden. Har idag sorterat en hel kartong med fina grejer som Elin nu inte anser "passar" längre in i det nya rummet. Johanna gjorde sin räd för några år sen. Kartongerna står nu i förrådet väntandes på den dagen då flickorna skaffar egen lya. Förhoppningsvis får doptavlor och prydnadsdockorna vänta ett antal år till...  


Idag har solen knappt gått upp. Det blöta vita slasket som ligger på Renstigen har inte direkt inbjudit till löparrunda - särskilt inte när dojorna börjar bli lite slitna och läcker in vatten. Kanske skulle nyttja mina presentkort som jag fick i 40-årspresent på Intersport. Men jag har ju min kära brunta inomhus. Å det blev ett svettigt pass med Spotify som sällskap. Har lyssnat på Freestyle, Style och Christer Sandelin - fick lite inspiration från gårdagens "Så mycket bättre". Han har ju verkligen gjort några fina pärlor som står sig än i dag...


Ha en go kväll!!!

Av Sofia - 20 november 2010 18:58

Jag älskar dessa lördagar! När man har nada på programmet!! En hel dag man kan fylla med sånt man vill utan måsten... Förvisso måste man ibland åka till både tippen och städa hela huset men idag kändes det helt okej. Med Spotify och en massa bra 80-talsmusik funkar det alldeles utmärkt. Dammsugarn tar bort lite av det fina - visst men jag kör låtarna nu igen. I skrivande stund är det Alphaville som ljuder med sin "Forever Young". På den tiden - 84 - tänkte man kanske inte så mkt på texten men nu känns den mer viktig. I want to be forever young! Vill jag det? Ibland känns det så..... Ibland inte!


Gick på stan en bra stund idag. Bara Ulf, jag o Elin. Känns lite lyxigt att bara få ägna sig åt ETT barn då och då. Fikade på Thimons - alltid mysigt, steg in i Vilas butik... say no more, say no more..... Lessamt att se så många butikslokaler tomma i Nässjö. Varför, varför kan inte nångra kedjor belägra Åhlénshuset??? H&M - ni har massor av ungdomar (å 40-åriga tanter ; ) som kunde eliminera en o annan Jkpg-resa om ni kom hit!! Sen en sväng till vår "andra stad" Almenäsområdet. Rusta är en helt okej butik - Elin fick välja en ny julstjärna att ha i fönstret till sitt "nya" rum. Usch vad jag använder många sitationstecken. En dålig vana....


Nu snart fläskfilélåda med ris och sen "Så mycket bättre" - nu kom de igen ; ) Ett riktigt bra program som vi inte hittat förrän nu. Att "ta helg"   å bänka sig framför TV'n känns helt okej med ett nystädat hus för en gångs skull. Har verkligen dragit ned på detta fenomen städning och det går ju alldeles utmärkt att leva ett liv UTAN att städa exakt varje vecka..


Ha en go lördagkväll!!


  

Fikamys


  

Visa tännera'!!!!!!

Av Sofia - 19 november 2010 18:53

Dagens blogg tillägnar jag min morbror Kalle. Oerhört sorgligt att en människa som funnits i hela mitt liv inte längre finns. Det var inte längesen jag träffade honom. När pappa fyllde 75 år var alla mammas syskon m. respektive samlade och trots hög ålder har vi haft dem länge hos oss. Det som händer är ju oundvikligt. När man själv har passerat 40 blir ju alla runt omkring äldre men ändå känns det overkligt och konstigt när hågon helt plötsligt försvinner. Många många tankar till moster Karin och hennes barn med familjer! Det kommer en ny vår men nytt ljus och värme!!


Minnen lever kvar och i detta fall många. Det var här man alltid var som lite eftersom mamma ofta "på vinst och förslust" åkte till just moster Karin. Jag minns när min yngsta kusin (deras dotter) och jag busade på deras byggföretag i Sävsjö. Vi var kanske 7--8 år. Minns när vi åkte racer med Kalles bil till deras sommarställe (antagligen alldeles för fort) där vi på en dag kunde bada typ 20 ggr... Ja, allt sånt kommer till mig idag och jag känner helt plötsligt en starkare ångest att förlora mina egna föräldrar.. Hemska tanke!


Döden finns runt omrking oss hela tiden och alla blir på något sätt berörda då och då. Denna vecka avled en vaktmästare på Åkersskolan. Tre av våra barn går ju där och ser allt som följer, ambulans etc. Händelser sitter verkligen inte utanpå. De har samtalat om detta hela veckan och man märker på barnen att de undrar och har frågor.


Alla andra skitsaker och småproblem blir "inget" en sån här vecka!!


Älska livet medan du har det!!! Lev idag!! Carpe diem!


Av Sofia - 17 november 2010 19:04

Det ÄR lite märkligt - att en och samma händelse kan orsaka både fullständig lycka och total förskräckelse... Tappa tänder!!! Barn i åldern från 5--7 år flinar brett med sina gluggar och tackar tandfén som kommer på natten och byter ut tanden mot en peng. I vår familj är tandfén dock så snäll att hon lämnar tanden kvar..... Har du tandlossning som vuxen är det inte lika roligt. Sån't där kan jag lätt få ångest över och "går på" varenda reklamsnutt som eliminerar blottade tandhalsar. Hua!!!


Igår var det Stellas tur att för första gången i sitt liv tappa en tand "på riktigt". Hon har haft en avslagen framtand i typ 3 år...men detta berodde mer på "kraftigt slag mot stor blomkruka".  Tanden hon tappade igår har suttit löst länge. Denna stora händelse inträffade på gympan i skolan och fröken fixade ett kuvert så transporten av tanden till hemmet blev säker och kvalitetssäkrad. Å i natt kom tandfén precis som hon (han?) skulle och en guldpeng till plånboken. En fin liten ask har legat förberedd länge för jag tycker nog hon har åldern inne (6 år och 3 mån). Nu GÖR det ju inget om tandtappningen dröjer - de ska ju förhoppningsvis ha nästa omgång lääääääääääääänge - minst hela livet!!!


Å när vi ändå är inne på tänder. Fick två tandläkartider för David o Elin i måndags. Eftersom båda var belägna på fm på olika dagar - ungefär vid lunchtid - ringde jag o bokade om till sen eftermiddag o dessutom på samma dag OCH efter varandra (fiffigt Fia). Kom hem igår kväll och då har Stellas veckobrev den käcka infon att Lucia var lagt exakt på denna tiden... Jättefiffigt! Fick boka om idag och lyckades få en ny tid i januari! Tidspussel är det spel man blir bättre o bättre på. Finns det något pris? Kanske möjligen då att det inte upptäcks några hål på den där undersökningen... Annars blir det nya tider att passa   


Ha en fin kväll o glöm inte att borsta tänderna!!!

Av Sofia - 16 november 2010 20:46

På morgonen idag klädde jag på mig världens vackraste gåsfjädrar och det har känts mycket mycket bättre! Var gårdagen frukansvärd så var denna dagen betydligt ljusare. Ibland är det ner och ibland är det upp.. Bara det inte går för häftigt upp...för det är jobbigt att landa sen. Smällen kan bli så hård!! Har fått jättemycket gjort och timmarna har flugit iväg.


David fick ställa in bandyträningen pga att vi skulle gå på utvecklingssamtal. Utvecklingssamtalet blev inställt och det blev istället farsdagsfika för farfar Åke (o Mai såklart). Lussebullar och Annas pepparkakor. Hon bakar alltid så väldigt goda hjärtan....


När jag kommer hem läste jag omdömen om Elin i resp. ämne inför hennes kommande utvecklingssamtal. Ett modershjärta smälter då... Man får väl passa på att njuta till 120% när det flyter - det kan ju helt plötsligt börja djävlas med både barnens motivation och lust för skolarbete?


För tillfället känns det som jag kan jobba hur mycket som helst. Undra om det är en bra känsla? Inatt drömde jag att jag nattvandrade på omfsorgsförvaltningen och höll på att trilla omkull hela tiden.. Det var en mängd skrymslen o vrår där jag hela tiden trampade fel... När man drömmer sånt vill man helst inte veta vad det betyder......... men lite nyfiken blir man ju?


Natti!!

Av Sofia - 15 november 2010 21:17

...som inte blev som en vanlig måndag. Det gick upp för mig idag att jag har en tjänst där jag har en ganska, för att inte säga mycket, utsatt roll!! Hur fort och snabbt tårarna kan komma och också fortsätt trilla när man känner sig lite skör.... Ingen rolig jobbdag, inte alls faktiskt! Sen några timmar "brukarråd" vilket jag alltid tycker är både roligt o intressant. Idag fick jag anstränga mig rejält för att kunna fokusera och koncentrera mig! Eftersom jag blev mötets sekreterare var det ju lite viktigt!


I morgon (som alltid) är en annan dag - en HELT annan dag! Välkommen!!   


Godnatt!!

Av Sofia - 14 november 2010 20:24

Monterat o klart!!! IKEA-hyllan "Expedit" blev en egenhändigt snickrad idé med sängmadrassen över. När rummet är litet inkl. snevägg är såna lösningar välkomna!!! Tack Mariegrannen för tipset ; )


Elin är så glad att hon knappt kan sova ikväll. "Jag är avundsjuk på mig själv" sa hon och skrattade o det är väl ett väldans bra betyg ;)))))))

  

Att hon sen hittade påslakan med "Eclipse" med VampyrBella + hennes älsklingar på, var ju pricken över i:et....

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards