Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Chinagirl

Av Sofia - 25 januari 2011 17:59

Hade oerhört svårt att somna igår kväll...Brukar annars somna (nästan) innan huvudet når kudden. Sen drömde jag otäckt. Födde en flicka som togs ifrån mig omedelbart....vid ankomsten. För mig var det en dröm - för andra är det verklighet! Anledningen till grubblerier och drömmar var att jag igår kväll deltog på evenmang på Kulturhuset. En kollega till mig hade bjudit in mig till ett föredrag om bl.a trafficking i Nepal. Hur flickor/kvinnor transporteras (=smuggling/kidnappning) över gränsden till Indien. Antingen blir de sålda av sin familj eller iväglurade (hopp om ett bättre liv, bra arbete ect.). Nerdrogade över gränsen så de inte ska göra något väsen av sig. Allt handlar om pengar och känslan av maktlöshet smyger sig sakta på...


Efter detta föredrag fick vi kolla på utställningen "Chinagirl" som nu pågår i Nässjö nya fina kulturhus. Konstnären Maria Ängquist-Klyvare står bakom utställningen och belyser faktum att flickor "försvinner" i landet Kina. 3 200 st flickor VARJE DAG handlar det om.... Gånga det med 365 dagar! Att få flickor är som "att gödsla grannens gräsmattta" vilket i praktiken betyder att din välfärd på äldre dar går om intet om du inte får sonen m. familj som försörjer dig på äldre dar!! Allt handlar ju om att socialt skyddnät inte existerar där! Man undrar ju stilla - de kinesiska pojkarna - de måste ju ha svårt att hitta tilltänkta fruar (i varje fall i sitt eget land).


Kanske inte så konstigt att man inte kan somna när man kommer hem. Vi har tre flickor..... Lyckliga lyckliga vi som lever i denna del av världen!!!


Ha en fridfull kväll!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards