Alla inlägg under januari 2011

Av Sofia - 15 januari 2011 17:08

Nyss hemkommen från en maffig promenad - min vanliga tur via Träslända o hem. Full av energi o en härlig låtlista från Spotify var den lustfylld och välbehövlig. Trots lätt snöfall och vertikal vind samt dåligt plogat ute i skogen gjorde det mig ingenting. Frisk luft och motion - bästa kombinationen av alla! Väldigt halt på sina ställen men jag aktar mig och tittar noga..


När man går sådär har man väldigt mycket tanketid. Idag ägnade jag säkert ett par km åt att vissa tidningsrubriker är så katastrofalt dåliga. Vilken makt de har journalisterna. Att förvränga och vrida på ord så folk tror nåt helt annat än verkligheten...


Såg löpet på Expressen idag. Handlade om bebislyckan i danska kungahuset. "Han kanske ska heta Elvis." VAD finns det för värde i en sån rubrik?? "Kanske"... Oviktigt i mina öron/ögon vad han kanske ska heta. Inte för att jag tror att de döper gossen till Elvis men hade det stått "Han ska heta Elvis" - visst är jag intresserad av kungahusen. En annan rubrik var att prinsessan Madde hade visat sig med sin nya kille - ett kap. Denna bilden var ett helt uppslag, suddigt och det s.k "kapet" visade ryggen mot kameran.... Tjena vilken information! Å sen allt tugg om Let's dance... Hur orkar de? Hur orkar vi? Förresten vet jag inte om jag orkar en fredag till. Var det 9 lr 10 reklamavbrott??? Urk!! Klänningar och böljande valser i all ära men man ÄR trött en fredagkväll!!


Mitt drömyrke i många många år var just journalist och jag ångrar lite idag att jag inte förverkligade min dröm... Dåligt självförtroende är nog förklaringen till att jag aldrig satsade. Bättre en blogg att förvalta än en kass journalist på Renstigen...lr hur lyder ordspråket....? I bloggen får jag ju skriva vad jag vill - det får man INTE som journalist!!


Snart invaderas vårt hem av 7 tjejer i Elins klass för att ha födelsedagskalas med skräcktema... Oooowwwwuuuuuaaaaaahhhhh!! Återkommer med bildbevis o bra journalistik i morron!!


Ha en fin lördagkväll!!

Av Sofia - 14 januari 2011 19:07

En av mina absoluta favoritsagor när jag var liten var "Solägget". Älvan som bodde i ett ihåligt träd i skogen och älskade att dansa. Om våren dansade hon välkommen-kära-soldansen, om hösten dansade hon virvla-gula-lövdansen och om vintern fall-vita-snödansen... Sen kröp hon in i sitt träd o somnade! (Skulle jag oxå vilja göra under vintern...) Själva storyn är ju att hon hittar ett solägg i skogen o de undrar vad det är och vad det kommer ifrån. Spekulationer om att det är ett eldägg och om det kläcks brinner hela skogen ner.... Summa summarum - det är en apelsin och de hinner smaka lite av den goda saften innan den "glupska kråkan" kommer o snor apelsinen o käkar upp den... Den lilla trasten lovade dock älvan att få följa med till varmare länder till vintern o dricka apelsinsaft hela dagarna... 


En alldeles fantastisk saga - skriven av Elsa Beskow som gjort så många andra skatter... Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin, Hattstugan, Tomtebobarnen, Sagan om den lilla lilla gumman m.fl. 


Läste Solägget för Stella igår innan hon skulle somna och den naturliga slutklämmen blev såklart. "Jag vill ha apelsin" sa hon innan hon mötte John Blund (eller möjligen älvan). Saknar dig Stella! Jämn vecka o fredag - då är du inte här!!! Du fattas oss!! Så tokig världen kan bli! Så onaturligt att man inte har sina barn hela tiden...men vi ser såklart fram emot nästa fredag - ojämn vecka - då ses vi igen och under tiden har du det BRA!!!


Go kväll!!

Av Sofia - 13 januari 2011 20:13

Ibland kanske till ondo, ibland kanske till nytta! Teknikens alldeles fantastiska under.. Facebook, mobiltelefoneer... Spotify ersätter CD-skivor... Mycket har förenklats men kanske inte allt. Musik i MP3-format.... me like! Minns på den tiden då jag gick med freestyle och spelade kassettband till mina dåtida rundor. När en sida var slut fick man vända!! Ett kort tag hade jag bärbar CD-spelare. Trots en fin variant med bra kvalitet fick gå försiktigt så den inte skulle hacka. Inga löparrundor då inte... ; ) Sen blev det revolution när MP3-spelaren kom. Laddade ner musik från datorn och inga hack...men det gick åt en massa batteri!


Nu stundar en ny revulotion. Kommer i dagarna gå mina promenader och springa mina löparrundor till Spotify's listor i min nya mobil. Slipper köpa låtar på CDON lr Nokia Music store. Me like!! Känns väl inte som jag är den förste person som gör detta men för MIG är det nytt!!


Sen är det ju det där med Facebook's vara eller inte vara. Har en vän i Malmö (en av mina bästa Facebooks-vänner förövrigt) och han hade ett sån't härligt inlägg häromdan.


"Tack för alla roliga samtal här på Facebook idag! Jag har slappnat av och varit ganska larvig. Och lite allvarlig. Varit som jag "är" med andra ord. Vem tycker att man ska göra något "på riktigt" istället" för på Facebook? Är Facebook mindre riktigt än något annat? Är MSN mer på riktigt? Telefonen? Lunchrummet? Och man kan ju faktiskt träffas på många olika sätt. Idag var det här jättebra. Tack"


Jag kopierade ett par av dina rader Andreas! Så bra! Vem avgör vad som är "på riktigt"?? Att jag umgås via datorn och har lite kul måste väl vara a lot bättre än att inte umgås alls...


Just nu lär jag mig min nya iphone å det blev verkligen kärlek vid första ögonkastet. Jag älskar dock fler... min man, mina barn, mina föräldrar, bröder, vissa vänner etc.


Ha en fin kväll!!!

Av Sofia - 12 januari 2011 19:02

...lätt när man vaknar o mår illa, har förskräckligt ont i huvudet. Frågan är om det är "vanlig" migrän eller är jag bara totalt utmattad. Orkeslösheten är ett faktum. Känner mig bättre i kväll och lovade mig själv att inte kolla i inkorgon o de mejl jag fått! Gjorde det ändå och jag får väl skylla mig själv!


Godnatt!!

Av Sofia - 11 januari 2011 20:09

11/1-11 - Elin fyller 11 år på Renstigen 11. Vi väckte henne tidigt med glass på sängen och vacker (?) sång samt presenter. Bl a en ny skolväska blev en hit och blev mycket uppskattad. Sen skingrades vi likt löv för vinden. Jag till jobbet på Vipan, första skoldagen för barnen på sina respektive skolor. Johanna till Central, David, Elin o Stella till Åkersskolan o Ulf for vidare till Posten i Vaggeryd.


Efter arbetade timmar i kommunens tjänst inköptes en vacker blåbärstårta från Thimons och därefter hämtade jag Stella på fritidshemmet Regnbågen. Knäppte på kaffet o strax efter kom glad mormor o morfar för att fira Elin. Morfar hoppar så smidigt på sina kryckor och ser alldeles förträffligt pigg ut. Gott!!!


Blåbärstårtan smakade lika gott som den var vacker och även om den var anpassad  för 6 personer blev 8 pers mätta + en rejäl bit över. Kanske spelade det roll att Jois bakat jättegoda havrekakor dagen till ära.


Tackar och bockar för de fina korten Elin fick med posten idag!!!!


Ha en fortsatt fin kväll!!!!


  

God morgon Elin och grattis!!!


  

Vaniljglass med O'boy! Bra o näringsriktig frukost. Äger dock endast rum på födelsedagen!!!


  

Födelsedagsfika på rätt dag!!


  

Hurra, hurra, hurra, hurra för Elin

Av Sofia - 10 januari 2011 20:01

iphone hit och iphone dit.... HTC, Nokia.... ja, när mobilabonnemanget snart går ut MÅSTE man ju ha en ny. Fri surf är ett måste!!! Spotify welcome! Att det går att ringa på den är ju ett plus men känns inte alls nödvändigt ; ) Om man kan skicka ett o annat SMS är naturligtvis positivt. En hyfsad kamera - njae, inte överdrivet viktigt. Ja, alla är vi olika när det gäller behov. 3 av mina kollegor har iphone och samtliga lovordar denna produkt. Vill ha! Känner att jag vill ha... Lätt att använda o mycket telefon för pengarna. Ni hör ju - det lutar åt en iphone.


Idag drog jobbet igång på allvar. Snart stängs år 2010 (ekonomiskt o bokföringsmässigt sett) så det är bråda dagar om man håller på med siffror. Nu har man dock varit med ett år (drygt) så man har ett hum om vad som ska hända o vad man ska tänka på. Lite kontroll - me like ;))


Nu pågår "halv åtta hos mig" o jag har skrivit det förr! Ett mycket sevärt program och precis lagom för mina hjärnceller i kväll!! Kvällens program bjuder dock mat av lite skum karaktär. Struts....? Brukar verkligen inte tänka på djuret (som har levt innan det kom på tallriken) men i detta fall SER jag bara den där strutsen...dessutom med en bebisknyte i näbben. Å han kom ju i morron för exakt 11 år sen!!    



   

På tal om produktplacering...ja, vi var där igår....gott!! 

Av Sofia - 9 januari 2011 11:31

Har några (ganska många) enchiladas över.... Mjuka tortillabröd fyllda med tex-mex köttfärs, paprika, lök + mjukostkräm. Väldigt goda blev de och som sagt väldigt många blev det. Såklart mycket bra att ha i frysen för både barn o matlådor MEN jag behöver ju inte överdriva. Anton, Ella samt mina föräldrar var ju inte här men de hade knappast fått i sig det som ligger i frysen och kylen.. Kvällens födelsedagsfest för Elin blev mycket trevlig. Vi körde en omgång Bezzerwizzer o då går timmarna fort.


Elin fick fina presenter. Presentkort på JC o Intersport, pengar, målardukar, penslar o mer akrylfärgerl. Det går åt. Hon producerar stort!! Kul att något ibland kan ersätta sysslan Wii.


Hos oss behövs varken skyffel eller lettisk arbetskraft på hustaket. I går kväll rasade snön från taket. 4 ggr lät det som en jordbävning och vår ljuskrona dallrade länge. Nu ligger det mycket snö nedanför huset som förstås i sin tur måste bort (en del av det).


Till kvällen återstår bara att invänta allvaret - nu börjar det med tidiga mornar och aktiviteter, läxor igen.. Vi laddar med god o bra mat - kvällsmaten kommer att bestå av...just det - enchiladas!!


Ha en bra dag!!


  

Elin snart 11 år öppnar paket ivrigt påhejad av Stella o David.


  

Farfar Åke, moster Monica o morbror Pelle


  

Ulf, farmor Mai o morbror Anders


  

Jag o moster Lotta


  

Elin tände ljusen på tårtan


  

11 styck ljus

Av Sofia - 8 januari 2011 15:24

Vad jag tycker det är vackert! Let's dance paren som far fram över golvet. Alla (nästan alla) vackra klänningar...  I böljande valser och häftigare danser som cha cha o salsa. Kan väl inte börja tippa vinnare efter första programmet i går men Rybak är en stark favorit i vår familj (om ni frågar Elin, Stella o mig). Hanna Graaf lär INTE vinne i varje fall.....


Om jag hade fått leva om mitt liv hade jag velat dansa mer.. När jag var liten fanns det inte så stora möjligheter att ordna detta dock. Kyrkan erbjöd inte denna typ av aktivitet. Närmsta danskurs jag kommit var i 16-årsåldern i N. Sandsjö bygdegård. 10 turer bugg gick vi igenom och visst - jag har jättenytta av dem nu när jag får tillfälle att dansa.....inte jätteofta men kul när det händer. 


Idag har jag mest dansat fram med dammsugaren o grytorna inför kvällens födelsedagskalas för Elin. Hela släkten kommer hit förutom mor o far. Glädjande fick han komma hem igår kväll men han vill ta det lugnt ikväll. Ut o åka på dessa snorhala vägar är väl inte heller det bästa. Saknar dem förstås massor - lessamt!


Nu ska jag ta mig en power-nap innan festligheterna börjar. Sov säkert 12 h i natt...o ändå är jag trött??


Ha en skön lördagskväll!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards