Alla inlägg den 20 juni 2011

Av Sofia - 20 juni 2011 18:45

Har varit på en helt fantastiskt bra föreläsning idag!! "Från krångelspråk till klarspråk" i kulturhuset Pigalle. För det första älskar jag ju "ord" och en av mina stora passioner (jag har många) är att skriva. Jag får numera inte så stort utlopp för detta i mitt jobb som jag fick tidigare men privat sett är det desto mer. Har ju min blogg och dikter blir det då och då... Det senare beroende på sinnet - ibland mer och ibland mindre...


I korta drag handlade föredraget om att precisera det du vill. Syftet och anledningen till varför du skriver ska möta läsaren så fort som möjligt. Tänk på till vem du skriver till - hur mycket bakgrundskunskaper har personen om ämnet. Rubiken ska fånga läsaren!!! Det mesta hade jag väl hört men hon (namnet har jag glömt) som föresläste var suverän på att fånga oss, faktiskt 80 pers som var där i två timmar. Det roligaste var hur hon hade lärt sina barn var substanstiv, verb och adjektiv var. Hon hade ett alternativ till den vanliga ramsan "Substantiv är namn på ting, såsom boll och ring...etc. Istället skulle man sätta "jävel" efter varje substantiv. Biljävel, stenjävel, gubbjävel... Verb kunde man sätta "så in helvete" efter. Kör så in i helv.. Simma så in i helv... etc. Adjektiv är allt man kan sätta "skit" framför. Skitbra, skitsnygg, skitduktig etc. Undra just hur det lät när de satt där och tränade på sina läxor...


Nu ska jag gå o tvätta mig i munnen - fy vad illa det ser ut med svärorden. Sen ska jag säga GÖK flera gånger. Då blir man söt i mun igen - sa alltid min mamma när jag var liten.


Ha en underbar kväll!!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards