Direktlänk till inlägg 28 juni 2011

Vegetarian...

Av Sofia - 28 juni 2011 21:22

Äldsta dottern i huset, Johanna, har fått för sig...lr jag menar bestämt sig för att bli vegetarian. Hon har dåligt samvete när hon äter kött och tycker synd om djuren. Jag respekterar hennes beslut trots att det orsakar mig ännu mer tankebryderier. Näringsbrist är det första som slår mig. Jag har uppmanat henne vänligt men bestämt att själv ta reda på hur hon ska få i sig zink, selen, vitamin B12 - det där nyttiga som det finns bra av i kött. Att bli vegetarian handlar ju inte bara att sopa bort köttet på tallriken...det handlar om vegetarisk kost. Det finns gott om bönor, linser och annat "skumt" hemma nu...


Varför detta beslut??? Jag blir så trött!!! Johanna som alltid från dag 1 ätit ordentligt och vågat smaka av allt..... Vi har väl i alla tider käkat kött! Man ska såklart inte överdriva köttkonsumtionen heller men lite lagom av allt - vad är det fel på det?? Ja, jag det blir säkert bra. Hoppas inom mig att det är något övergående.  Jag är hyfsat begränsad i min matlagning pga av min mans fiskvägran. Nu ska man tänka om betr. köttmenyn oxå... Skaffar man sig inte problem så kommer det nya..


Premiär för Allsång på Skansen. Måns Zelmerlöv gör ett utmärkt jobb. Rapp i truten och DESSUTOM sjunger han som en Gud. Även om jag gillade Anders Lundin kan man väl inte titulera honom som nån skönsångare direkt... Bra artister oxå kvällen till ära.. Vilket väder de fick till på Skansen!!!


Ha en god kväll!!!

 
 
johan

johan

28 juni 2011 21:31

köp den 3%iga mjölken i affären. då får man i sig en massa av de näringsämnen du pratar om. sen om det är svenskt kött som niäter så är det bättre för hälsan och klimatet/miljön än om man köper importerat... skulle kuna skrivar hur mycket som helst om det där men jag skippar det då det skulle bli för jobbiogt att läsa...

http://livetsomdrang.bloggplatsen.se

Sofia

29 juni 2011 08:25

Tack för tipset, Johan!! Eftersom mina bröder är bönder och jag själv är uppvuxen på bondgård är det så naturligt att äta just det en gård producerar. Tack o lov älskar dottern mjölk ;)

 
Ingen bild

Pelle

28 juni 2011 22:11

Väldigt troligt att det är övergående, hon tröttnar snart på veg-mat!!:) förklara hur livet funkar i djurvärlden, inte alltid så humant där heller! Äta eller ätas! Ha en fin kväll!

Sofia

29 juni 2011 08:23

Tack Pelle! Som sagt resptekterar jag hennes beslut men det blir ju så kråååååångligt!
Ha en fin solig dag!

 
Ingen bild

ida k

29 juni 2011 19:46

haha, härligt med en till vegetarian i släkten ;)
jag blev vegetarian när jag var 14 och har inte haft någon brist på något än, så jag tror att johanna kan få i sig det hon behöver också :) kraam

Sofia

30 juni 2011 08:25

Tack Ida! Skönt med peppande stöd ;) Igår köpte jag Quorn-filéer och grillade! Det var ok, sa hon! Det blir säkert bra när man kommit in i de lite annorlunda rutinerna!!! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards