Alla inlägg under november 2011

Av Sofia - 20 november 2011 21:08

Premiär! De första hembakta lussekatterna är ljuvligt. Jag kan inte ta åt mig äran - jag blev bjuden! Körövning med de underbara "beauty babes" (TBC-kören) inför julkonserten ger verkligen välbehövlig energi. Om man sedan sätter sin stämma hyfsat bra kommer det kännas ännu bättre ;)) Glögg och pepparkakor med ädelost + de goda goda saffranskatterna blev en mycket trevlig final på denna annars rätt lessamma dag. Tack Johanna!!!!


Hela dagen har jag haft lite dåligt samvete för att inte ha besökt mina föräldrar på väldigt länge. Jag prioriterade städning av huset vilket efteråt känns skönt....å jag ringde mor ett långt samtal nyss (så det känns rätt okej ändå). Efter städningen blev det jobb IGEN och faktum är att jag känner mig lite mer i fas efter helgens timmar.


Annars är jag definitivt inte i fas med någonting känns det som. Hembakta lussekatter känns långt borta om man säger så... Om jag får upp adventsljusstakarna till kommande helg är jag mer än nöjd. Att putsa fönstren och byta till julgardiner går fett bort. Det låter mysigt med lite omväxling men man får helt enkelt prioritera. Hade ju kunnat dona med det istället för kvällens löparrunda men som sagt - prioritering. Upptäckte nyss att den Luciaklänning som Johanna hade i femman är TVÅ DECIMETER för kort för Elin som nu ska lussa med sin klass 5A på Åkersskolan. Inköp inköp inköp..... Stilla undrar jag hur lång Elin ska bli med tanke på att Johanna nu är en cm kortare än mig 1,79 cm...??


Ha en god natts sömn!!!

Av Sofia - 19 november 2011 15:56

Idag har jag befunnit mig på Vipan från 09.00-14.00. Att jobba en lördag är väl inte den optimala sysselsättningen men eftersom Ulf och David var på bandy i Vaggeryd och Elin/Jois sover typ hela förmiddagen kan man ändå passa på.. Det är ju en massa uppgifter som väntar välkomnande när man haft det soligt, skönt och avkopplande en hel vecka. Å när man sitter där på sin stol och lyfter blicken ut över innergården, ser ett grått och mulet Nässjö - då är det otroligt häftigt att man exakt för en vecka sen gled omkring på båt i Röda havet i 30 graders värme....


Sedan fixade jag klädkod "julröd" på Kappahl till kommande julkonsert i början på dec. Passade på att köpa lite biljetter oxå till familjen. Så ni som har tänkt att gå på "O helga natt 2011" - skynda er - biljetterna går åt som smör ;))


Igår genomförde jag mitt livs första spinningpass. Det var verkligen en ny upplevelse. Det påminner ju iofs om ett pass på min egen motionscykel men med en duktig slavdrivare längst fram som ropar "ta i, öka motståndet, ställ er upp, behåll tempo" ger man helt enkelt lite extra... Å med tanke på den vätska som uppstod på min hud gjorde jag nog ett bra jobb. De första cyklarna kan dateras till slutet av 1700-talet = syfte - transportmedel. Undra vad dåtiden människor hade sagt om de sett oss i grupp sitta o cykla oss genomsvettiga utan att komma en millimeter?? Efteråt blev det AW på Högland. Det visade sig bli en mycket bra och trevlig kombo. Vi "gamlingar" stannade tills generationsväxlingen började och summan av gårdagen blir helbra!!!


Ha en riktigt god kväll!!!!



Av Sofia - 17 november 2011 14:56

Så var man hemma igen. En vecka går fort när man har kul, trevligt, skönt, gott och helt underbart! Man uppskattar ändå att komma hem och det är en oerhört skön känsla att kvällen före hemresan faktiskt känna "nu är det bra". Nu längtar vi alla hem. För det gjorde vi nog samtliga. När man befinner sig 400 mil från hemmet och är utan alla de svenska bekvämligheterna är man än mer tacksam att komma hem till sin egen säng, rinnande samt drickbart vatten från kranen, löskokta och goda ägg för att inte tala om svenskt gott kaffe. Sitter o pimplar min tredje kopp för dagen vilket är mer än jag gjort på över en vecka. Å märkligt nog kände jag inte "kaffesug" där nere.


Egypten är inget särskilt vackert land. Mest öken. De olika hotellområden som finns är dock vackert byggda med planteringar och blommor av alla de slag. Sen har de ju sitt underbara hav. Röda havet - varför det nu kallas så ;) Turkosa havet vore bättre. Sikten är mer än god många många meter ned....


Människorna är vänliga, speciellt mot oss svenskar. De har över lag svårare för ryssar vilket märks tydligt och det är verkligen inget konstigt. Att gå före barn och alla i en frukost eller middags-kö till buffén bekommer dem inte ett smack. När Ulf kom tillbaka från något serveringsbord med ett leende på läpparna - då visste man: Nu har han rytit åt en ryss och bett honom inte vänligt men bestämt att ställa sig i kön!!! Något jag funderar på mycket är var i hela fridens namn alla kvinnor är. Inte en kvinnlig arbetare så långt ögat når. Inte i städligan, ansa-häckarna-ligan, vattna-gräset-ligan, serveringsligan, plocka-bort-tallrikar-och-bestick-ligan, hotellreceptionen....inte någon stans. Två stycken på hela veckan såg jag - i Spa't som fanns på hotellet. En masserade mig och en fixade mina naglar för en billig penning. De är väl förmodligen hemma och tar hand om kidzen.


Sitter och kollar ut över en novembergrå Renstig och jag älskar mitt Sverige. Rätt bra att åka bort och älska sitt land ännu mer. Jag åker dock gärna tillbaka....för en vecka....

Förväntansfulla och spända (läs: jag är skiträdd för att flyga) på Landvetter.

   

Stella och Elin på plats i planet.

   

Badbarn i ett underbart och stort pool-område. Två varma (28 grader) och 5 kalla (15 grader kändes det som). Jag simmade knappt en timme två dar och hade frostskador... Sen tog jag den varma poolen.... Där var det mer folk ;))

 

Vatten vatten vatten och idel glada leenden.

 

Stella nyflätad och lycklig 

   

I eftermiddagssolen vid vår "närmsta" pool.

 

Städarna kan inte ha så där fasligt bråttom när de hinner med blomsterdekorationer..... 900 hundra rum kan tilläggas...

 

Å så var det där med läxorna oxå. Här tränar Elin meningar och läsning med Stella.

   

En vanlig syn... Å varje gång lika underbart att se!!!

   

Kapitel mat: Pannkakor med sirap eller nougatkräm till frukost 7 dgr i rad. Mindre nyttigt......men troligen gott.. (jag tyckte pankisarna smakade enbart mjöl.

   

Efter att ha traskat fram o tillbaka i en jättelik restaurang har alla slutligen fått det de vill ha. Inget var särskilt gott och varje måltid slutade med att jag satt o käkade vit fralla med smör.... Ingen GI-vecka ;)))

   

Det SER gott ut men allt smakar typ likadant.... 

 

Fler matkort! 

 

Till havs! Båtfärd med snorkling, kolla delfiner (om delfinerna möjligen visade sig), bada och fiska stod på programmet.

   

Elin och jag - det var extremt hett denna dag. 30 grader och inte så mkt vind.

 

Araber kör bil som idioter, tydligen är kaptener likadana men å andra sidan gick det inte så fort med båt... 

 

Här i mitten av alla jagande båtar stressades delfinerna fram. Vi såg dem tydligt men de ville inte va med på bild.

   

Ett gäng snorklingsfantaster i Röda havet

 

Å en tös som avstod snorkling - hon brås på sin mor!!

   

Stella o jag på däck

Coola grabben David

 

Lunchtime - jag tog krabba och räkor vilket smakade skit. Det smakar inte som HEMMA!!!!!!  

     

Ett av målen - Paradisön. Måste vara en av världens fulaste öar men stranden och vattnet var gudomligt vackert.

 

Down under - fotograf "Ulf Storme"

   

Han hittade Nemo!!!

 

...å han och Johanna hittade mycket annat oxå...

     

Kort tagna i poolen och där hittades ännu finare fiskar. 

 

Vilken baddare

 

...å en till...

   

De är tydligen kaxiga oxå

   

Ökenkort på Paradisön

   

En mamma som fånar sig och leker hulken...hon blev dock aldrig grön men väldigt pinsam om du frågar hennes barn.

   

Vy från vår balkong

   

Å bergen åt andra hållet...

 

Å nu de här tradiotionella "nu-ska-vi-vara-snygga-på-bild-kort-innan-vi-äter"

         

Fotmontage - koraller växer INTE i sanden..... ;))

  

På Hurghardas flygplats innan avfärd mot Sverige.

   

Apollos eget flygbolag Novair tog oss tryggt hem till ett grått Landvetter!!

Av Sofia - 14 november 2011 15:44

Mmmmmm.... det vore nat det... Blev erbjudna 300 kameler for Johanna igar, i en butik. Det var innan vi kopte diverse T-shirts ska val tillaggas. Killen som formodligen var ca 23 ar fragade om Jois hade "boyfriend" o nar han fick veta svaret tyckte han nog det var okej med forhandling med oss betr. kameler. Fragan ar bara var vi ska stalla dem...far de plats i tradgarden??


Dagarna som passerar har nere ar helt underbara. Vi laddar verkligen vara btterier och mar hur bra som helst. Pigga och friska och inte tillstymmelse till magbesvar. Idag har det varit 29 grader och anda underbar varme. Stella ar allas "little Shakira" och idag har hon fatt haret flatat. Kort kommer.... Manga kort kommer nar jag val ar hemma.


Tiden for Internet ar snart ute sa ha det sa gott i Sverige alla ni! Hors snart!!!!


KRAM

Av Sofia - 11 november 2011 15:52

Det ar som att befinna sig i en drom. Tva mornar nu i rad funderar man pa att nyp sig i armen. Sol fran knallbla himmel, ljummen vind o en sisodar 27--28 grader. Varma pooler o kalla pooler om vartannat. Frun bakom tangenterna simmar i den kalla poolen dar man ar tamligen ensam... Finns val inte sa manga knappgokar som jag som vill TRANA lite oxa pa semestern... A andra sidan ar det ratt skont att slippa ryssarna dar (inte for att jag hade nagra men mina fordomar ar besannade - en del av dem ar inte kloka). Tranga sig fore i varenda ko, sen om det ar barn eller gamla som star framfor...spelar ingen roll.


Livet har ar ljuvligt hur som helst. Barnen trivs som fiskar i vattnet o fiskar ska vi stifta mer bekantskap med  morgon. Till paradison med bat. Snorkling och simma med delfiner (om de dyker upp) star pa programmet. Harligt!!! Tyvarr finns det inga korallrev utanfor vart hotell (som forra gangen) o snorkla maste man nar man ar har.


Nu ska vi jaga ifatt pa ett navelsmycke till Johanna och bli indragna i 10 affarer pa vagen dit. Ja, ja man far ta det nar man ar i detta landet. Sol, hav, pool o varme! Nu njuter vi!!!


PS. Aven flyglandningen gick bra. En av flygvardinnorn satt o hade peptalk stora stunder av resan. Tank va lite bra snack kan gora :))


Ses o hors snart!!!

Av Sofia - 8 november 2011 20:44

Jag ska inte påstå (på nåt sätt) att jag kommer tjäna på ”den här affären”. Förmodligen är det JAG som går som en förlorare ut ur striden….i varje fall min plånbok. Blir nog en del kanske mer eller mindre värdelösa köp men just idag känns det som en vinst. Å hela Nässjös vinst! Det är klart med H&M i Åhlénshuset!! YES!!!!!!!!!! Parkera nu en gammal Volvo PV utanför.... så kanske vi kan bjuda in nån tidning att skriva nåt vackert om etableringen också.


Alltså – det här är så nice!! Nu kan det bli lite stroseri i denna välplacerade fastighet igen…det man saknat sedan Åhléns på ovanvåningen slog igen. Erhållna rabattkuponger som ligger i min plånbok ska med glädje användas i Nässjö H&M-butik den 139:e i Sverige.


Å annars har dagen flytit på, har rensat av och ska försöka att inte skänka mitt jobb en tanke medan jag är iväg (ha, ha dra den om Rödluvan o vargen också….) Det kommer kännas lite jobbigt, med betoning på lite, att inte spela Wordfeud – det hade man ju haft tid till nu… Får se om jag kan använda Wi-Fi…… där vi är. Vore ju även trevligt att uppdatera bloggen under kommande vecka. Bilderna kommer sen!


Kollade just vädret för Hurghada – 26 grader och SOL så jag och min familj ska ha en fortsatt skön vecka!! Önskar er detsamma!!


Natti!

Av Sofia - 7 november 2011 21:19

Idag har jag skapat äppelkorgar på jobbet. Vilket jobb man har…. ; ) Jag har snickrat ihop rapporter i vårt ekonomisystem. Skapat analysfrågor. Om man t.ex vill söka ut vad en fastighet har haft för kostnader och intäkter under en längre period (t.ex. 10 år) måste jag göra samma sök 10 ggr. Idag har jag lärt mig att skapa en rapport som visar alla 10 år samtidigt!!! Snyggt o prydligt, konto för konto, med rubriker – precis som jag vill ha det! Utan att behöva greja och dona i excel efteråt…

  

Tänk er själva - att behöva gå tio ggr med famnen full med äpplen under trädet…jobbigt. Istället skaffar vi en äppelkorg och hämtar alla på en gång. Bra va?? Så mkt motion får man ju visserligen inte men det lönar sig tidsmässigt. Vilka listor man kan göra….du kan ju trolla fram allt… Så vansinnigt kul! Hjärngympa på hög nivå! Grejen är att nu skulle jag vilja ägna lite mer tid åt att skapa just rapporter när jag har dagens lektionstimmar i färskt minne… Om en styck dag är det semester i en vecka så jag får hoppas att jag inte glömmer…


Nyss hemkommen från övning nr 2 inför julkonserterna den 2:e och 3:e december. Kändes bra ikväll (förutom att lämna barnen hemma med resfeber ;) Missar ett övningstillfälle under kommande vecka men jag får väl gnola på mina stämmor i solstolen!! Frågan är om man över huvud taget kommer att kunna somna i morgon kväll. Förmodligen inte… Jag är ju ingen vän av flygplan så lite light ångest börjar kännas..


Natti natti!!


Av Sofia - 6 november 2011 15:56

Flow’et verkar fortsätta – bäst att uträtta så mkt som möjligt så länge det håller i sig ;)) Dagen startade med en härlig morgontur med två otroligt trevliga väninnor. Tiden går attans fort när man tjabbar o har trevligt. Det får vi göra oftare!!


Hem o stryka. Mannen fick sova vidare medan vi andra åt frukost eftersom nattjobb väntar honom. Inte så lätt att få upp barnen då de nu vänt på dygnet efter en lovvecka. Packade sedan ner mina och Stellas kläder i resväskan. Kunde konstatera att det blev plats över??? Då börjar man tveka – har jag med mig tillräckligt med grejer….


Dammade av prylskåpet (när jag ändå fick se att de små pryttlarna gjorde mönster i dammet ;). Alla de små fina saker, minnessaker, saker jag känner för – som jag inte kan ställa undan. Det är numera i vår avskalade tid inte många som har ett prylskåp. Är tämligen ensam om detta… Jag samlade en gång på små Kosta Boda miniatyrer och har en hel del. Vill inte lägga det i kartonger så de inte syns. Det är dock inte dammfritt trots glasluckor och det händer INTE ofta att jag tar tag i det men PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!! Efter middagen slöade Ulf o jag framför ”Berg flyttar in”. Man får ju nästan overklighetskänslor när man kollar på hur Jesper Parnevik m. familj bor. Tittar mig omkring i vårt eget hus och är ändå mycket nöjd. Skulle väl vara värmen då….o utsikten ;)) Ta båten till stan!!!


Har så gjort klart kalendern för 2012 – så gott!!! Alla födelsedagar inskrivna och förhoppningsvis har jag inte missat nån… Viktigast är ju barnen förstås och sedan kommer tydligen katterna för Johanna är rätt snabb med att skriva in deras födelsedagar.


Ha en go kväll!!!

Packa!!!!! 

   

På kortet ser det nästan ut som en affär - kom o köp!!! Borde kanske rensa lite.....

 

November i A3 -format

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards