Alla inlägg under februari 2012

Av Sofia - 12 februari 2012 12:49

En av världens genom tiderna största sångerskor har lämnat oss. Whitney Houston vilar i frid. Med tanke på den starka sorg jag själv har upplevt den senaste tiden har jag bara känslan att detta är väldigt tragiskt. Människor som inte vill något annat än just leva rycks bort från nära och kära alldeles alledels för tidigt. Då blir konstrasterna så märkliga när andra verkar göra sitt bästa för att just förstöra sitt liv och försvinna... Whitney har säkert genomlevt helvetet på jorden i och med de grava drogproblemen och har garanterat mått mycket dåligt. Vad orsaken var bakom hennes död i natt är ju fortfarande okänd och det lär väl spekuleras sönder så småningingom. Tänker på hennes barn som nu är utan sin mamma.


När Whitney slog igenom var jag ett mycket hängivet Madonna-fan. Whitney knep aldrig mitt tonårshjärta så där på allvar.. Å på den tiden fanns det för mig inga mellanläge. Älskade jag Madonna var hon nr 1, jag var Madonnas fan - that's it (även om redan då begrep att Whitney hade så mycket bättre röstkvalitet!) Likadant var det med Carola. Jag älskade Carola och jag kunde då naturligtvis inte gilla varken Pernilla Wahlgren eller Lena Ph. Man kan ju lugnt påstå att Madonna förvaltat sitt pund bättre, skrev sin egen musik, ändrade stilar som andra byter kläder, skapade trender, genomförde sina projekt med nästan alltid total succé. Hade Whitney gjort andra val i livet hade hon förmodligen ännu varit en framgångsrik artist och lyst på den artistiska himlen. Veckans citat i min jobbkalender var "Erfarenhet är inte vad som händer dig utan vad du gör med det som händer dig". 


Lyssnade på hennes samlingsskiva med de största hitsen under morgonpromenaden och titeln "Didn't we almost have it all..." känns tragiskt. Såna framgångar, såna rikedomar i form av både pengar, status och personliga gåvor... Nu behöver inge bodyguard vakta mer... Inget finns kvar förutom en massa underbara musikaliska minnen förstås. Å jag har ett fantastiskt minne av en live-konsert med Whitney 1993 i Globen. Hon ägde scenen och varenda sekund förtrollade hon publiken med sin pipa.


Vila i frid!

Av Sofia - 11 februari 2012 15:21

Går omkring och är irriterad...nästan lite arg... Å jag har absolut ingen anledning till dessa lite tråkiga känslor. Städning är nästan alltid så oerhört tråkigt och jag har nu ägnat de två senaste timmarna till just denna syssla. Man har sina rutiner och ritualer, damma, torka av trappan upp, toaletterna, dammsuga och idag slog jag till och trots icke motivation tog jag även fram svabben. Samtidigt som jag går runt med dammsugaren och är lite halvt tjurig får jag dåligt samvete... Här bor jag i ett underbart vackert hus, hyfsat nytt dessutom och lättstädat och jag gnäller för att jag måste hålla det fint!! Snacka om bortskämd och I-landsproblematik! Skärpning fru Holm Storme. Dessutom finns det ytterligare två fantastiska fördelar med städning. Eftersom man tycker det är så tråkigt är man ju glad och lycklig när det är gjort... Tänk om det vore tvärtom - alla i familjen ville städa och stressade hem för att börja på.. Då vore det ju lite tråkigt när städet var över!! Fördel två - dammråttorna försvinner och det blir rent!


Trots att jag + några goa kollegor och vänner var ute på After Work i går har dagen varit pigg och bra! En mycket trevlig kväll i staden Jönköping, vi hann med några ställen och slutade på favoriten Velvet.    Från klockan 16.00 pratade vi oavbrutet jobb och de som var enbart vänner och inte kollegor tyckte nog att det till slut blev tjötigt i längden. Frågan är om vi kan förhandla oss till lite övertidsersättning för gårdagskvällen... Jag menar - prata jobb från 16.00 -- 00.30 (inkl tågresa t/r och efterfest) - det borde väl värderas högt av chefen....   


Sitter o laddar för en tur till kära e3. En liten löpartur före Mello 2 kan säkert bli en energikick!! Ska bara vänta in mannen först..han kommer snart hem från NIF's A-lags bandymatch och FÖRHOPPNINGSVIS meddelar han resultat vinst!! Heja heja di blåe!!!!


Ha en fin kväll i era välstädade (eller inte) hem!!

Av Sofia - 9 februari 2012 18:42

Ibland blir jag riktigt upprörd! Idag blev jag t.ex ordentligt arg när jag läste dagens tidning! Det fanns en artikel (intervju) i dagens ex av Smålandstidningen som berörde mig illa.


Intervju med tre tonåringar vilkas fäder inte var från Sverige (invandrare). Summan av intervjun handlade om att invandratjejer och invandrakillar inte har samma rättigheter enligt de egna leden. Utländska killar får vara ihop med svenska tjejer. Utländska tjejer får INTE vara ihop med svenska killar. Det är skrämmande att uppfattningen i deras egna länder och familjer är på detta viset och det är ännu mer skrämmande att de får ”hålla på” med detta förtryck när de kommit till Sverige. Det gör mig galen! Dessa tonårskillar svarade i stil med: ”Det är ju egentligen fel men så bara är det….sådan är vår kultur”… "Mannen har mer makt än kvinnan"... Suck!!


I vår del av världen har kvinnor under åren haft en tuff kamp att få samma rättigheter som män…och visst har det har hänt mycket. Vi får rösta, vi får jobba, vi får finnas till… Många kvinnor idag upplever nog att de får kämpa bra mycket mer än männen för att få samma rättigheter och talan. I sammanhanget passar ju uttrycket ”lika lön för lika arbete” hyfsat bra.  I andra delar av världen ser det annorlunda ut. Exepmpel på kvinnoförtryck finns det gott om och jag blir så trött… Vi var ju nyligen i Egypten vilket är ett typiskt exempel på land där man märker vem som bestämmer… Var ÄR alla kvinnor?? Inte i arbetslivet i varje fall! I vissa arabländer får ju kvinnorna inte ens köra bil. (Nu VET jag att vissa svenska män inte tycker kvinnfolk heller borde framföra ett fordon…även om det sägs på ett skämtsamt sätt…..)


Jag blir så galet trött på när invandrare ”tar med sig” sin attityd och smyglegaliserar det i vårt samhälle. Enligt intervjun i dagens tidning och andra värre händelser (läs hedersrelaterat våld och t.o.m mord) förekommer detta och vad gör VI åt detta?


Jag är positiv till att hjälpa folk i nöd – välkomna till oss! Har vi möjlighet att hjälpa är det vår skyldighet! Dessutom behöver vi invandring för att säkra vår välfärd (ett något själviskt alternativ...möjligen). Vi tjänar alla på ett öppet samhälle. Men låt det då vara öppet - åt alla håll! Ta inte med er fördomarna hit! Alla som kommer till Sveriges gränser borde få skriva under ett avtal. ”Härmed intygar jag att svenska värderingar gäller i Sverige och jag förbinder mig för all framtid, så länge jag stannar här, att anamma jämlikhet och inte göra skillnad på vare sig man, kvinna, vit, svart. etc. etc. etc.


Tack för ordet – nu känns det bättre!!!

Av Sofia - 8 februari 2012 18:25

Det finns positiva saker med sträng kyla….när temperaturen visar ”endast” minus fem en morgon efter ett antal dagars istid känns det som rena mildvädret. Gick till jobbet och njöt av promenaden från början till slut. Det är frihet att kunna vandra omkring utan att konstant frysa. Skönt! Lyssnade på bl.a Lalehs nya skiva. Riktigt riktigt bra…kanske inget jag skulle föredra på ett discogolv...….hennes musik hör mer till kategorin aktivt lyssnande. Det märks att hon experimenterar i studion och får fram harmonier som minst sagt är personliga. Det är verkligen ingen makaron. Ingen är ifos makaron men vårt likformiga musikhav får många att bli makaroner.. (mycket av det som t.ex ljuder på radiokanalerna RIX och Megapol). Förvisso trevligt och lättsmält att lyssna på i bilen från och till jobbet, i löparspåret och framförallt på discogolvet….men annars inte….


När jag läser igenom ovan stycke låter det ungefär som om jag tidsmässigt jämställer mina discobesök med löparrundor men det är helfel. Vet inte när jag senast befann mig på något golv som kunde liknas vid ett disco. Det blir mest lite moves hemma i vardagsrummet och betraktas därmed alltid som pinsam av barnen…. Däremot ombeds jag att vara med i Wii-spelet ”Just Dance 3” av Johanna och Elin och då är jag INTE pinsam….. Märkligt nog..


Gokväll!!

* Makaron = likformad (se ut och vara som alla andra)

    

Av Sofia - 7 februari 2012 19:05

Efter kvällsmaten och tandborstningen lägger Stella huvudet på sned och ser så där extra snäll ut och säger: ”Skynda dig och sätt dig soffan nu mamma, så vi kan gosa”. Säg vilket modershjärta som inte smälter av det? Å hon får sitta tätt bredvid mig och gosa tills hon slutligen somnar. Har inte ens en strimma av dåligt samvete för att hon inte somnar i sin säng. Barn ska väl egentligen sova på sina rum eller? Den tid vi har tillsammans är så begränsad så hon får gärna sitta i soffan med oss – oftast somnar hon innan klockan slår 20.15


Det finns så många ”regler” för hur saker och ting ska vara. Barn gör oftast som de vill…med eller utan våra vuxnas idéer. Självklart mår barn bra av rutiner och när våra små var i åldrarna 9, 5, 4 och 1 år gick det naturligtvis inte att ha samtliga fyra i soffan… Var sak har sin tid som det heter…. Nu är det annorlunda.


Elin har ALLTID sovit i sin egen säng från BB-natt nr 1. Johanna var ett otroligt piggt barn och ville sällan sova när vi ville. Många timmar har suttits vid sängen…läsandes sagor. Slutade ofta med att jag sov före henne. David var nåt liknande Johanna men upphöjt till 3. Mörkrets hemligheter överraskar vissa barn mer, så att säga.


Stella har haft en fenomenal förmåga att ha fullt ös för att i nästa sekund bara däcka. Vi kan ha gäster hemma med barn i hennes ålder – de har hur kul som helst, leker och håller igång – plötsligt har Stella gått och lagt sig i balettklänningen och glitterskor… Misstänker att hon fått låna Skalmans sovklocka…


När de andra barnen är hyfsat stora unnar jag mig själv denna underbara gosstund och nej, Stella behöver inte gå in och lägga sig på sitt rum. De nätter jag är ensam ”lånar” hon dessutom Ulfs sängplats…..


Ha en gosig kväll!

Av Sofia - 6 februari 2012 18:13

Fascinerad……över hur vig min dotter är. Hur hon tränat yoga på sitt rum, tittat på några suddiga bilder och är nu som ett gummiband i kroppen. Hon är ju den i syskonskaran som under åren inte direkt har fastnat för någon idrott eller annan fritidsaktivitet. Däremot har hon testat en hel del och har varit duktig, framförallt i friidrott men inte brunnit för att fortsätta…tröttande t.o.m med på hästarna (jag blev iofs inte jätteledsen när detta meddelades). Eftersom hon är envis som få är det lite lessamt att hon inte utövar något. Yoga-övningarna hemma har hon verkligen upprepat – det såg jag igår. Jag bad henne visa mig vad hon kunde och hon gick igenom programmet med mig.


Det hör till saken att jag var hyfsat vig när jag var liten…och upp till tonåren. Spagat/splitt var inga problem och dra foten över huvudet tränade man ju på och bara ”skulle” kklara av. Vi hjulade och gick ned i brygga på gräsmattan och drömde om att vara gymnast. Allt eftersom åren gick har både drömmarna och vigheten försvunnit….jag har verkligen inte några som helst bra bortförklaringar. Jag har slutat öva. Dessutom var jag alldeles slut när vi var klara. Hm….jag vill ändra på detta – kan inget om yoga men jag tror och har hört att det ska vara bra.


Fascinerad…..över hur olika folk tycker om melodier. Jean Banan – bäst! Thorsten Flinck – bäst! Kollade på Melodifestivalen växelvis Facebook och det är häftigt att se hur olika människor uppfattar sånger, uppträdande och artister. Jag tyckte Loreen var tveklöst bäst och därefter Dead by April… Men jag röstade inte så jag hade inte kunnat klaga om nu inte låten "Euphoria" kommit till finalen i Globen!


Ha en härlig kväll!

Av Sofia - 5 februari 2012 17:03

Att sitta i hockeyhallen i 1,5 h är ju att likna med bastu jämfört med att vara ute... Frös inte ett dugg. Kan det vara så att man helt enkelt VÄNJER sig vid kylan. Börjar tro att det är nåt sånt på gång. Var ute nyss - ingen jätterunda - men en knapp timme i tio minus....det gick faktist mer än bra. Frös inte!


Dagen startade alltså med Stelles konståkningspass. O det åks må ni tro... Det är en helt annan träning nu än skridskorskolan och det märks att hon får mer och mer koll på kroppen. Att samtidigt få titta på den "stora gruppen" bredvid med de äldre otroligt duktiga tjejerna (de där utan hjälm) är trevligt. En fröjd att se dem i takt med musiken. Det är nog ett taktiskt bra val att placera dem vid samma tid ihop med de mindre flickorna. De små har verkligen förebilder där...


David ser vi inte så mycket av nu för tiden. Våra goa grannar har spolat upp en jättefin isbana i trädgården och team Målen i varierande åldrar spelar oavbrutet bandy/hockey. När han kom in för en stund sedan var det ett lager is på hjälmens galler..... Härligt initiativ av ambitiösa föräldrar att spola!! TACK!


Helgen är till ända. Ny vecka väntar. Läxläsningen har satts igång av modern och Stella sitter nu och rabblar månaderna...hur många veckor det går på ett år...hur många minuter går det på en timme etc. etc. Ja, det är inte första gången man tragglat detta.... Vilka månader tillhör vintern? Är det dec, jan och feb...eller jan, feb o mars...? Det beror ju lite på vilket år vi pratar om... Förr året var det vinter från okt till halva april...  


Ha en fin kväll!! 

Av Sofia - 4 februari 2012 17:38

Kall februaridag men vacker. Har inte tillbringat många minuter utomhus idag. Social och god fika hos svärföräldrarna som kommit hem efter en helt fantastisk Kenya-resa. Stranden var len och vit som potatismjöl ungefär...låter underbart! De har sett massor av vilda djur och det var väl bara noshörningar de inte fick syn på. Lejon, leopader, flodhästar, elefanter, giraffer, apor, zebror... Valuta för pengarna!


Vi gjorde ett besök på den underbara affären "Vår mat" och inser ju att här handlar vi alldeles för sällan. Hade ett presentkort (som tack för dopsång i augusti) och fick således jättefina skivor av ryggbiff till kvällen. Ett par hekto bearnaise oxå som ska värmas försiktigt.... Det blir garanterat en god måltid! Tack Anna Giss med familj ;))


Har tillbringat en längre stund på e3 idag IGEN!!!! Två ggr på samma vecka - oooops vad jag är duktig. Bra gick det oxå. Den mentala gränsen 60 minuter på löparbandet är sprängd. Det är så mkt tuffare att köra 1 h där jämfört med ute i naturen... Vet inte varför - för mig bara är det så! En dubbel espresso efteråt.....gott!!


Mello 1. har inga större förväntningar för säsongen. Hela schlagergrejen känns lite urvattnad men jag lär garanterat sitta där...förstås... 


Ha en fin kväll därute!!!

 

Köpte en vacker tulpanbukett igår...det gör min längtan till våren ännu starkare... 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards