Direktlänk till inlägg 28 juni 2012

Att kasta sig ut...

Av Sofia - 28 juni 2012 18:55

Att kasta sig ut….


I min jobbkalender står att läsa för veckan: ”Allting är svårt innan det är enkelt”. Skrivet av en klok man vid namn Johann Wolgang von Goethe. Å det har väl varit lite av mitt signum hela livet. Inte så att jag har tänkt på denna mening som något lugnande utan mer att jag i stora delar av min barndom och hela min vuxna ålder oroat mig för diverse. Och nu koncenterar jag mig på arbetsuppgifter/jobb (för det finns annat också..ujjj ujjj ujjj ujjjjj…)


Människan (de allra flesta) vill ha trygghet och stabilitet i tillvaron. När man beträder ny mark kan det kännas läskigt. Inget får mig att växa så som de gånger jag verkligen kastats ut i det okända. Eller för delen – har kastat mig ut själv av egen fri vilja.... Minns när jag började här på Nässjö kommun, fastighetsavdelningen och skulle ta över efter en 67-årig dam som jobbat med i stort sett samma saker i 42 år… Det var extremt mycket att hålla i skallen och jag tänkte ”aldrig kommer jag att klara detta”. Varje månad när jag skulle avisera samtliga hyror var jag näst intill skräckslagen – det FÅR inte bli fel. Efter ett tag börjar rutinerna sätta sig, man lär sig mer och mer och snart blir arbetet en vana.


Nu har jag gått in i ett nytt skede på jobbet. Ska till hösten lämna vissa tunga bitar och få nya uppgifter ”som jag aldrig kommer att klara av”. Nähä, faktum är att jag äntligen har, efter många år av träning, börjat bilda lite is i magen. Att ha kastat sig ut några gånger är nyttigt… Jag påstår inte att jag kan flyga men vingarna blir lite längre för varje gång…. Jag känner att detta fixar jag trots att det känns lite som att vi ska ”åka till månen utan att ha byggt raketen”.


Med andra ord - det kommer vara svårt innan det blir enkelt… 


Ha en go kväll!!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards