Direktlänk till inlägg 13 juli 2012

Försäkra mig!!!

Av Sofia - 13 juli 2012 16:03

Fick ett halvårsbesked på en pensionsförsäkring igår. En pensionsförsäkring som inte är aktiv - sparar inga pengar där idag eftersom vi har bytt bank sedan jag tecknade den. Inbetalt sedan 1999 var ca 8000 och den var nu värd 4000 kr. Alltså hälften har försvunnit - poff, borta, gone.... Jag räknade snabbt ut att de resterande 4000 kr kommer att vara just borta om några år så jag gjorde ett tappert försök att få dem utbetalda. Nehej, det gick inte det (å det visste jag ju redan innan). I mycket speciella fall - arbetslöshet etc. kan man kanske möjligen få de egenhändigt sparade lapparna i handen...


Däremot gick det att flytta pengarna till en annan pensionsförsäkring (vilken jag sparar aktivt i idag). Sagt o gjort - tog kontakt med min bank och den vänlige bankmannen hjälpte mig. Alltså - det handlar ju inte om några storsummor här men det är väl lika bra att ha allt samlat...


Frågan är hur mycket man ska spara - hur mkt slantar får man klara sig på när löneutbetalningarna har slutat komma. Står skrivet i stjärnorna och jag är så attans dålig på sånt här och ändå är det så viktigt. Högrisk - lågrisk - långsiktigt - tillväxtfonder.... Beundrar dem som är insatta och framförallt tycker det är roligt!!! Kanske skulle man spara i madrassen....eller börja "spela" på allvar. Det värsta är att jag kan ju inget om varken hästar eller fotboll på det sättet - heller....


Om nu inte mina 4000 kr går upp i rök tills jag är 65 så blir det ju ändå... 66,66 i månaden i fem år UTÖVER alla andra pengar man kammar hem i pension.... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards