Alla inlägg under juli 2012

Av Sofia - 23 juli 2012 21:09

Det är inte så lätt att släppa taget! Så naturligt men ändå så svårt! Att vara mamma är inte lätt o särskilt inte när de små fågelungarna ska flyga ur boet. Nu kanske man inte kan kalla det just för att ”flyga ur boet” när barnen inte vill vara med på semester längre men det är ändå ett steg i den riktningen. Det kändes oerhört märkligt att skicka iväg Johanna idag på färjeterminalen i Visby – hem över havet, mot Oskarshamn och vidare mot Nässjö. Det var bestämt så men så fort vi kramats adjö saknar jag henne JÄTTEMYCKET!!!


Idag har vi spenderat dagen i Visby. Tillgodosett allas behov (tror jag ;) - gått i affärer, kollat på gamla ruiner, gått i fina gränder, återsett (till min stora glädje) Botaniska trädgården. Ett kärt återbesök. En svindyr fika ingick i dagsprogrammet och när man betalar 375 kr för 6 pers BORDE man inte få äta på IKEAS plasttallrikar….. Miljön mellan S:t Lars ruin och Drotten – det hade passat bättre med gotländskt lergods.


Å så mina kort. Johanna ogillar arrangerade kort vilket också tydligt märks på bilderna. Spontant ska det vara….

Som sagt - enn fågelunge mindre i boet några dagar…och den enda egentliga fördelen är att man slipper tänka vegetariska alternativ….när födan ska intas.  Å ikväll blir det fläskfilégryta med pasta – ingen grill. Vi är färre i kväll. P-A, William och Johanna befinner sig i skrivande stund på…havet!!!


Sitter nu o färdigställer dagens blogg på grannens dator. Det "råkade hamna" ett halvt vinglas i vårt tangentbord. Den fungerar inte!!!!! Ska inte skylla på Stella som lekte med sin kulpåse på bordet. Det var mitt fel - man ska inte kombinera glas på bordet ihop med datorer.... SUCK!!!!!!!


Gokväll!!!


Framför Söderport (där Pippi rider in i stan i filmen)


   

Barnen mitt i Visby

En gränd i Visby

 

Ett arrangerat kort....

 

Stella springer omkring i ruinen "Drotten"

 

Spännande med trappor som man inte vet vart de leder...

 

Barnen på Fiskaregränd (där Pippi köpte godis i filmen).

 

Jag på fiskaregränd

 

Modern och fadern

 

Saffranspannkaka på ett mysigt café

 

Det kostar att ligga på topp...hua!!

 

Kort bland ruiner


 

Ett arrangerat kort i Botaniska trädgården. Underbara barn bland underbara blomster

      .

Ett "spontankort"


  

Stella med två plockade rosor...eller hittade (som hon sa:)

Av Sofia - 22 juli 2012 18:07

Å så kom den äntligen!!! En dag med så pass mycket både värme och sol så att vi styrde kosan mot Tofta strand för att sola och bada. Den sistnämnda aktiviteten sysslade vi inte så mycket med...jo, Stella var i en hel del. Med packad badkasse och fikakorg landade vi i sanden kl. förmiddag och tillbringade vi några goa timmar på denna fina strand. Jag trodde faktiskt att cocosolja hörde 80-talet till och knappt fanns längre.... Men när man vandrar ned på Tofta strand ligger ångorna täta. Å det var många som hittat dit idag - jag tror hela Gotland var på stranden. Packade som i en sardinburk.....


Jag använde inte cocos men väl solskyddsfaktor och smörjde in barnen mer väl än mig (känner jag nu). Det började ju blåsa lite så då tar solen extra hårt. Vi stannade bara några timmar eftersom det molnade igen och tur var det kanske. Inte för att jag är likblek förut men samma skyddande soldos har man ju inte fått hittills....


Har nyss spelat en tennis mot P-A. Det är så attans kul trots att jag låg under i stort sett hela tiden OCH förlorade både matcherna... I kväll grillar vi lamm. Köpte en lite finare bit igår och ska nu försöka få till denna delikatess. Hoppas det blir gott för när jag sa till Ulf vad den biten kostade undrade han om jag köpte ett helt lamm....


Ha det gott mina vänner!!!


 

Stella o Tindra leker

 

Soliga bilder


 

Lunch på strandhugget - ett litet ställe som serverar energi och kön är låååååång.....

Av Sofia - 21 juli 2012 19:38

En dag i Johannas smak och det var ju ett bra sammanträffande då det är Johannadagen idag.  Vi åkte till Etelhems krukmakeri där det förutom verkstad, försäljning finns ”drop-in-drejning”. Otroligt kul! Man får alltså prova på att dreja – vuxen som barn! Har aldrig testat förut och jag måste ju tillstå att det INTE var så enkelt som det ser ut. Vi kollade först på ett proffs och lerklumpen som till en början ligger på drejskivan förvandlas som ur ett trolleri till en kruka….  


När jag själv skulle testa gick det till en början hur bra som helst. Rätt var det var hände nåt….och all lera liksom rasade ihop och det gick dessutom på nolltid. Hade kunnat sitta där i många timmar för det var med drejandet som med typ brödbakning – en fridfull känsla att hålla på med materialet, sen om det är lera eller bröddeg kvittar.


En tur till Ljugarn på östersidan och en fika vid havskanten. Därefter styrde vi färden mot Katthammarsvik och skulle hitta nånstans att äta. Ett umärkt ”fiskställe” var det enda vi fann och eftersom inte merparten av sällskapet gillar mat från havet blev det en pizzeria i Roma. Inte världens mysigaste ställe men goda pizzor hade de vilket är huvudsaken.


Ikväll grillar vi…och jag grillar FISK!!!!!!


Ha en go kväll!! 

 

Johanna = estet tillika namnsdagsbarn

 

Elin i drejar-verkstan

 

David testar skivan


Stella tyckte det var sååå kul!!!

   

Lätt som en plätt....eller inte.... ;))

 

Sus in action


 

Stella med sitt färdiga alster framför andra - väldigt många alster....

Av Sofia - 20 juli 2012 19:19

Rubriken beskriver något som är ungefär lika dumt som det låter....men faktiskt väldigt roligt! Hade ju varit ännu roligare om jag hade varit lite duktigare. Ha, ha, ha... Idag har vi tillsammans med familjen Pettersson och Wetterholm besökt Mix Ranch norr om Visby. Där har de lite olika aktiviteter som t.ex rubriken, minigolf, frisbeegolf, pooler och studsmattor. För oss alla tog det cirka två timmar att sparka oss igenom 18 hål. Olika hinder skulle man över, under, förbi på något sätt. Stod det inte en tröska ivägen så var det stora GB-glassgubbar eller telefonkioser (berorende på vem som sponsrat hålen). Hur som helst - trevligt att träffa bror med familj igen och dessutom sprack himlen upp och solen tittade fram ordentligt.


Efteråt blev det MAX i Visby. Satt som en smäck i hungriga magar. Efter detta ägnade jag mig åt en aktivitet jag är mycket bättre på än just fotbollsgolf, nämligen att springa. Jag kan stillsamt eller högljutt konstatera - jag älskar Gotland. Bara en sån enkel sak som att alla grusvägar här är vita!!!! Inte bruna - inte röda!! Dessutom är de  kantade med fantastiska blommor som blå-eld, vallmo o annat fint. 


Snart dax för en grill! Solen skiner i vår trädgård och vi dukar ute. Inte en enda bild har jag från dagen. Hade inte med mig kameran på Mix Ranch - det räckte med handväska, fleece och jacka att bära på... Å så sparka på en boll - ni fattar ju själva....


Ha en go kväll!!!!!

Av Sofia - 19 juli 2012 15:47

Dagen började så bra…..oh jag menar såklart vädermässigt. Sol från klarblå himmel och när jag sprang till Tofta strand cirkus kl. 07.00 (underbar fin cykelväg utmed havet) var det 17 grader. Sjöng ”det blir en dag på stranden” men jag (vi alla) hade fel. Molnen dök upp lite här och var, tätnade så efter frukost blev det istället några timmar på Vikingabyn.


Här testade vi att skjuta med pilbåge, kasta yxa, baka bröd på vikingavis och kolla på lite annat. Medhavd fika var en klar bonus innan regnet började så smått. Det ser inte så lovande ut för grill till kvällen. Tur att man har ett riktigt kök – kanske man skulle testa tacos så här på en torsdag?? Det är ju fredag hela veckan när man är på semester så det går säkert bra.


Ha en fin kväll med eller utan regn….



David skjuter pilbåge eller i varje fall pilar...



   

Susanne spänner bågen!!

 

Kuddkrig...frågan är om de höll på så här förr...??


 

Knåda ut degen...


 

Grädda bröd på vikingavis


 

Gofika


Ulf och Alexander fightas...
 

David och Alexander gör dito


 

Kvällspromenad där vi bor!


 

Stella i kvällssolen

 

Någon som vet?? vad detta är - en fackla vid stranden?


       

Här bor vi!!


 

Av Sofia - 18 juli 2012 17:58

Med tanke på hur väderprognosen såg ut för Visby denna veckan är det helt otroligt!! Här sitter vi i ”vår trädgård” på det ställe vi hyr och solar oss. Hela eftermiddagen har värmen bidragit till att linne och korta shorts har tagits på, brassestolarna är framtagna och tennismatchen jag just genomfört var svettig. Har glömt hur otroligt kul det är med tennis. Tänk vad timmar man har avverkat hemma på barndomsgården och motspelaren var ladugårdsväggen. Någon gång tog min äldste bror med mig till tennisbarnorna i Nävelsjö och då var man mer än lycklig.


Å på tal om bröder så var min bror Pelle och Monica med barn här igår på en härlig grillkväll. Det är lite som tavlan ”Hipp Hipp Hurra” att titta på bilderna från igår. Vi firade inget särskilt men ändå - det är ju semester!! Långbord i kvällssolen och både hjärta och mage blir nöjd av god mat och dryck. Härligt att "få till det" och träffas här på ön. Grillade marshmallows får barnen att flockas kring grillen ;))


Idag har vi besökt Visby. En fantastisk stad som är proppfull med mysighet, historia, fina gator och så en massa stockholmare ;)) Stockholmsveckan har vi lyckats pricka in i år igen och det är lite kul att kolla runt på både fina båtar i hamnen och annat….


Till kvällen ska vi göra något så ovanligt som att grilla. Gott gott och det vi kör så länge vi orkar!!


 

Grillkväll i Västergarn! Sus, Pelle, Monica, Kristin och Ella


 

Johanna, Elin, Alexander och P-A


 

Grillmästarn


 

Susanne, Kristin, Ella och Lukas


Lillbordet - David, William och Stella


   

Hur många får det plats framför en grill??


 

Västergarns kyrka som vi ser från vår stuga!


 

Fleece på! Pelle, jag, Susanne och Moncia


 

Johanna som fotograferar ville ha spontankort. Det lyckades Ulf med ;))

   

Gänget i mysiga Visby


 

Cool kille framför cool båt!


 

Stella framför fina båtar!!


 

Många fascineras av båtarna, jag fascineras av motorerna - 2 st a' 200 hästkrafter på denne lille rackarn. Undra just hur snabbt den går?


Denna i vattnet hade inte heller gått så fort...  

 

Stockholmsveckan!! Personerna på bilden har inget med oss att göra ;) Bilen...limousinen åkte vi inte heller..vi använde fötterna...


 

Nästan alla i gänget. Idag var det Elin och Alexander som stannade hemma i stuga!


 

En välbehövlig lunchpaus på café Foajé (biblioteket) med utsikt över Almedalen.

Av Sofia - 17 juli 2012 18:16

Ett "gott kaffe" eller "en go fika" behöver inte alltid betyda 7 sorterts goda kakor eller en vrålgo cupcakes. Ibland kan hisnande utsikt faktiskt ersätta födan gott o väl. Endast Singoallakex - smak av jordgubbscheescake - duger bra när man har Lilla Karlsö i bakgrunden. Dagens förmiddagsstund blev ett starkt minne. Det blåste förvisso något men solen är ändå jättevarm. T.o.m några barn i skaran badade. Vill inte ens tänka på hur kallt det var men Tindra, William och Stella verkade må rätt gott!!!


Stella tyckte Lilla karlsö ser ut som en tårta och visst gör den det. Som en jättelik grön prinsesstårta där marsipanen inte räckt ned till kanterna ordentligt!! ;))


Planerna var att dra ned till södra änden och hälsa på Hoburgsgubben men tiden rann iväg så vi spar det. Det lämpar sig så fint att min bror Pelle med familj har en stuga inte så långt härifrån så om ca en stund kommer de hit på grill. Långbord i trädgården och fleece på. Man lär sig att älska detta plagg. Trevligt att träffa släkten på öa!!


Jag sprang en stund förut och då behövdes det ingen fleece minsann. Att kuta vid sidan av blåeld och havet som vy - tja, finns det något bättre....? Knappast. Ska möjligen vara duschen efteråt!!


Ha en fin kväll!!!


  

Lilla Karlsö vilken vi såklart vill besöka nån dag!!!


 

En jättestor prinsesstårta ute i havet..

  

Fika med vy som heter duga

Av Sofia - 16 juli 2012 17:37

Å så var vi äntligen i hamn, i mål - vår slutdestination Gotland!! Det hade varit sjögång på morgonen i Visby så båttiderna hade förskjutits c a en timme. Inte det roligaste att få höra när man kommer till Oskarshamn och väntetiden blir två timmar för otåliga barn men det kunde varit värre. Det kunde ha regnat. Nu var det sol och hyfsat varmt i hamnen.


Båtresan var trevlig. Jag hade nada täckning på min mobil med Telenor så jag läste ut ytterligare en pocketbok. Kärlek, kärlek, kärlek….rik man träffar fattig flicka och PANG så slutar hela boken lyckligt. Blir kanske inga bestående minnen av en sådan bok men några timmar på en färja blir lagom bra underhållning.


Solen sken när vi kom fram och jag kan stilla konstatera hur snabbt ett år går. Känns inte alls längesen vi såg Visby hamn och Högklint och alla fina blommor utmed vägarna… Så skönt att vara tillbaka!!! Det blir en bra semester!!! Den stuga vi hyr, ganska nära Klintehamn, är otroligt mysig och bra planerad. Nu regnar det en skvätt men de som driver detta ställe påpekade just att det (oftast) snabbt drar förbi. ”Här skiner alltid solen”, sa han på underbar gotländska.


Ha en go kväll!!!


 

Färdmedel som kämpat mot vågorna på Östersjön


 

Stella o Tindra


 

Två 12-åringar - Alexander o Elin


 

Jag o Ulf på färjan


 

Vår mysiga stuga/hus


 

En solig paus när stuginstallationen är klar


 

Tindra o Stella sitter o ritar och kossorna betar utanför...


 

Susanne - bästa vännen


 

Man kan va lycklig för mycket - ett fungerande trådlöst modem t.ex ;))


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards