Alla inlägg den 11 oktober 2012

Av Sofia - 11 oktober 2012 12:36

Ja, det är frågan.....vilka skolor ska få finnas kvar? Skolutredningen presenterades i går kväll! Jag har inte varit i aulan på Brinell sedan jag var 19 år och strax skulle springa ut genom glasdörrarna och nu har jag varit där två dar på raken. I tisdags - info/förevisning inför nytt Windows och igår kväll presentation av nyss lagda förslag till skolutredningen. Två viktiga saker - båda på sitt sätt.


Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta men tänker undvika detta. Grundtanken är att avveckla skolbyggnader som är dåligt utnyttjade ur ett lokalmässigt (inte så ändamålsenliga) och pedagogiskt perspektiv. Nässjö kommun har inte råd att underhålla alla fastigheter. Dessutom sjunker elevantalet i stort sett överallt så nåt måste göras.


Kontentan är att elever i vissa område kommer att få byta skola när ex.vis Hultetskolan o Central läggs ner. Hultetskolan blir en stor förskola och på så sätt kan man avveckla ett antal mindre förskolor - personalresurser samlas på ett ställe och lokaler kan utnyttjas på ett bättre sätt.


Man blir lite förundrad över hur rädda människor verkar vara för förändringar när man satt på mötet igår. I vilken skola barnen går - har det egentligen så stor betydelse? Det viktigaste för mig är att barnen är trygga, att lärartätheten är hög, att lärarna är kompetenta. Någon tyckte att barnen själva skulle få tycka och bestämma. Ja, frågar du vissa ska nog alla skolor läggas ned och införa ständigt sommarlov.....


Sedan är vi i grund och botten vanemänniskor - har "det alltid varit 7-9 skolor" i Nässjö blir man vilsen om det inte fortsätter så. Vad är det för fel att blanda åldersgrupper under förutsättning!!!!! att introduktionen för små sjuor får en trygg skola och tas om hand. Idag finns det från förskolebarn till sjätteklassare på t.ex Åkersskolan. Det är i så fall precis lika stort hopp. Me det har vi varit vana vid - ingen konstigt. Att det finns faror överallt - droger, farliga bilar - det är vi alla medvetna om. Vi får leva med det och fortsätta bekämpa farorna. Men att måla fan på väggen så fort det sker något nytt eller görs en förändring - vad sänder detta för signaler till våra barn!?


Å ja, vi blir också "drabbade" av förändringen. Går förslaget igenom kommer Elin att gå sjuan på Central. Därefter flyttas hon till Brinell år 8 och 9. David däremot kommer att gå hela sin högstadiumperiod på Norråsa. Å jag håller mina tummar för att allt kommer att bli så bra som möjligt. För jag är övertygad om att dessa beslut fattas för att barnen, lärarnar och kommuninvånarna ska vinna på det!!!


Tack för ordet!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards