Direktlänk till inlägg 2 december 2012

Första advent....jobb...pärlor....

Av Sofia - 2 december 2012 20:10

För var det för mig förenat med familjegudstjänst, sång med ungdomskör i Norra Sandsjö kyrka. En härlig tid på året och kyrkan var alltid fullsatt. I skrivande stund är jag så irriterad att jag inte planerade annorlunda. Vallsjö kyrkokör inklusive mor - förstås - sjöng i Vallsjö kyrka, Sävsjö och vad gjorde jag? Satt och jobbade! Tröstsamt nog får vi ju sjunga i hop snart - om 23 dagar - men ändå.


Å andra sidan var dagens timmarna på min kontorsstol väl investerade. Förutom att hyrorna är körda för januari gjorde jag egna tester och bokningar i nya ekonomisystemet betr. anläggningsrskontran. O det känns FAKTISKT som det har lossnat lite. Jag fick vissa saker till att funka....alla stegen.. Lägga upp ett några projekt, bokföringar på dessa, skapa några anläggning och sedan - heureka - fixa en avskrivning på detta!! Kände mig helt plötsligt helt överlycklig för onekligen är det ju så att även i fortsättningen måste det ske avskrivningar och ränteberäkningar på kommunens samtliga fastigheter.... Det är bara det (å inte så bara) att det blir helt klart mer tidskrävande. Inte lätt att förklara men en liten tankeparalell - Tänk dig att du har två halvfulla glas med pärlor. Vårt gamla ekonomisystem "hällde det ena glaset pärlor över i det andra och vips så var alla pärlor där". Vårt nya = du får plocka pärla för pärla från det ena glaset till det andra. En målade beskrivning och inte gnällig - bara fakta!!! Men visst - jag kanske kan lära mig att plocka pärlor förbaskat fort......   


Ett spontanbesök från svärmor och svärfar förgyllde eftermiddagen. Köpta pepparkakor med smör och Västerbottenost går jättebra när frun i huset inte har bakat lussekatter! Chokladkalendrar överlämnades glädjande till barnen och i gengäld fick farmor och farfar önskelistorna från dem.... Hm...


Nu pågår läxläsning i köket för David och fadern. TV'n är "fördröjd" (max en halvtimme) och om tre minuter börjar Solsidan. Hoppas de hinner hit i tid. 


Ha en fortsatt fin söndagskväll!!!

 
 
Ingen bild

Anna. Giss

2 december 2012 21:12

Sofia, hoppas de vänder för dig pa jobbet snart.. Du får tänka positivt! = ingen tidrapportering ;-)

Sofia

3 december 2012 20:54

Anna, Tack! Vi ska nog re ut det här oxå! Å jag skulle gärna byta ut lite av det jag har framför mig mot tidrapportering...faktiskt ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards