Alla inlägg under december 2012

Av Sofia - 23 december 2012 17:26

23 december!!! Denna dag är fylld med förväntan - kanske mest för de små - men man smittas ändå rejält. Det kittlar lite i magen trots att det (numera lilla) berget under granen inte är direkt till mig. När jag var liten och minsta systern i en skara på tre fick jag ju alltid flest paket. Å det var ju det som räknades - antalet! Inte värdet för det begrep man ju inte då. Å de där tankarna går ju vidare i generationer. Jag ser på mina egna barn..det är antalet som styr, som om det vore en tävling... I varje fall för de två minsta....


Idag har jag trotsat Kung Bore rejält. En lång promenad runt Träslända och ja, han bet mig i kinderna ordentligt...kungen alltså. Men med underställ, fleece, dubbla mössor (!) så gick det bra och det var skönt. Det är ju nu när man är ledig som man ska njuta av "ute" trots att det blåser småspik....eller? Men det ÄR sannerligen gott att komma in, tappa upp ett varmt bad och tina upp. Den där braskarminen vi har drömt om i några år (sen vi byggde detta huset...) ja, det har ju blivit både garage och altan istället...och förmodligen en massa annan helt onödig bröte. Visst - man överlever en icke-öppen-brasa men det vore att förhöja myset...


Ikväll ska vi mysa lite till Bingo-Lotto. Det var längesen, minst exakt ett år sedan. Å kanske färgfemman blir vår ikväll - chansen finns. Det fanns en tid då man ALLTID satt med sin duttpenna (mellan amningarna) - det var faktiskt så länge sen. Å kanske är det inte till ondo att tiderna just i detta avseende förändras...... Men en gång ibland kan det ju vara lite trevligt och lyssna till artisterna och dessutom dutta...fram en å annan miljon....


Ha en fin kväll!!!! och ett särskilt fin kväll önskar jag min brosson Lukas LUWE Wetterholm som fyller 17 år idag! 23:e december - kanondag at fylla på ju... En dag fylld av förväntan!!!!!!!


 

Mini-julbord och fyra ungdomar/barn!!!


Av Sofia - 22 december 2012 18:20

På min eftermiddagspromenad idag var de "njuta" från första klivet till det sista. Vår värld som tack o lov klarade sig från gårdagens undergång (TACK) ligger så vackert vit nu. Nästan lite löjligt perfekt. Lätta snöflingor virvlar framför mig i takt med skön musik. En märklig blandning av Darins Astrologen, julsånger av Cèline Dion varvat med Melissa Horn. Å det var skönt att få frisk lite lagom kall luft i mina lungor. Har pulat i köket sedan morgonen och nu är det bara finliret kvar. 


Låter som vi ska ha världens hippa men så är det inte. "Bara" lite julmat för vår egen lilla familj. Det är en tradition någon dag före julafton. En minivariant av det vi tycker mest om på bordet. En liten Janson, sill och några skivor lax är bara till mig. Bruna bönor till mannen....o det tycker jag är ungefär lika vedervärdigt som han tycker havsdjuren är. Egna köttbullar - ja, i mitt fall är det inte så vanligt om man säger så, prinskorvar som Stella klippt i hörnen så de "krullar upp" sig vid stekningen. Märk väl - jag baconlindade dem inte..... Omelett med svampstuvning (kantareller vi plockade i höstas).. Forsätter jag börjar det bli Ernstvarning. Men idag har jag verkligen njutit av att pyssla och dona. Alla barnen åkte till farmor och farfar i eftermiddags för att baka pepparkakor och då tog jag min promenad. Den blev dock väl lång - var slut när jag kom hem - det blir jobbigare när det finns snö att pulsa i. Skottningen på vissa trottoarer är ju lite si och så..men!! Det är ju vinter!!


Så snart blir det julbord på Renstigen och i morgon får vi väl förmodligen äta resterna av detta... Som vanligt är jag ju inte den bäste på att beräkna åtgång.. Å till skillnad från igår kväll så är mannen hemma. Inga fler postnätter nu på ett tag. Å på tal om post - TACK alla fina för underbara julkort!! Jag bestämde mig för att inte vara så "duktig" i år så jag struntade i detta moment. MEN - nu får jag ju halvt dåligt samvete när de trillar in, fina kort på barn och vintermotiv blandat med söta tomtar... God Jul o Gott Nytt År tillbaka!!!!


Ha en god kväll!! Det ska vi ha!!


 

Min älsklingslucia!!

 

En vacker julblomma!!!!

 

Dukning i finrummet kvällen till ära. Här sitter vi inte ofta och äter middag - bara familjen....

Av Sofia - 21 december 2012 18:43

Sista arbetsdagen på detta året! Ja!!!!! Jag SKA vara ledig de två mellandagarna som finns i år! Det blir en lång ledighet! Jag börjar igen den 2:a januari!

Morgonen var mysig. Jag tände granen och kokade kaffe innan jag skulle till jobbet. David skulle vara utklädd till tomte i skolan (alla fick det om de ville) och i hela köket doftade (doftar) det av hyacinter!!

På jobbet var det oxå mys. Caféet bjöd på glögg o pepparkakor och vi käkade "pepparkakstårta" som lite extra julfika! Väldigt gott! Det har ni gjort riktigt bra Konditori Princess!! Mums! Lite halvt slagsmål om marsipanrosetten men det var inte så allvarligt...

Nu väntar fredagen kväll och mer ledighet med paket, tomte, julmat, sång och bandy i en salig blandning!! Lagfotobilden kom igår och den ende som fattas är en av bandytränarna. Vi hade julfest på jobbet då blixten gick... Aj, aj, aj.., ; )

Av Sofia - 20 december 2012 21:46

Idag har jag träffat tomten. Han fullkomligt "flög" på mig när jag gick på stan en sväng... Han gav mig ett trevligt infall och ut från affären kom jag med ett jättestort paket. La det under granen när jag kom hem. Det är en väldigt trevlig känsla när man sedan ser barnen "märka" detta o de går fram o kikar och läser högt! "Till hela familjen Holm Storme från tomten"... Helt klart spännande!


Idag har det varit en bra dag på jobbet (till skillnad från igår). Härligt!!!!! Det här blir nog bra till slut ändå. Utmaningar får människor att växa. Motgångar gör oss starka! Jag kommer bli en JÄTTE nästa år ; ) eller stor o stark som en bamsig björn!


Å det är ganska debattigt om rasism o så... De mörka dockorna i Disney's julaftonsfilm ska plockas bort.... Borde de inte tillsätta dockor så det blir varannan???? om vi borrar i problemet... Vi kränker genom pepparkaksgubbar! Men hallååååååå! Larvigt! Vart är världen på väg? Tydligen åt fanders om man ska tro indianerna. I natt nån gång går jorden under men jag struntar i det med. Jag har köpt mig en egen.....   


Ha en fin kväll!!!

Av Sofia - 19 december 2012 23:13

10 h elände med avbrott för god räkmacka. 1 h härlig övning i N:a Sandsjö kyrka med mor o kantorn Mona Wallinder.

Längtar till julafton! känslan av förväntan och lite nervositet...... Människor jag älskar sitter i bänkarna o lyssnar! Min barndoms kyrka - en speciell plats - kommer alltid vara det!!!

Varma mackor välkomnade mig när jag kom hem o sen en spännande upplösning på morden i Sandhamn.

En kort resumé av dagen! Trött som attan och halsen börjar bli skrovlig. Känt mig frusen hela dagen o det skulle vara rätt typiskt om man blev sjuk nu...lagom till jul o sång. Men när omgivningen är full med snoriga människor eller...människorna är fulla med snor (både och) så är det inte konstigt...

Godnatt nu alla där ute!!!

Av Sofia - 18 december 2012 20:45

Kan det blir för mycket av det goda? Det beror kanske på vad det gäller...men nu syftar jag främst på pynt till jul. I söndags var det Ernst med alla fantastiska idéer och idag är det "Äntligen hemma" med ännu mer galna tips. Ernst är ju som han är..med sina mycket filosofiska och poetiska uttryck mellan ljusstöpning och apelsindekorationer. Ambitiöst i överkant och jag blir en aning trött. Jag som är överlycklig när man fått upp och klätt granen och det luktar lite hyacint i köket. Jo, jag satte ned en knopp i en tom liten kruka utan ett enda spår av varken mossa eller granris. Gick jättebra och det var otroligt enkelt!! på nåt sätt gillar jag ändå den där Ernst-filuren. Förutom att han är fin o titta på är han en hejare på recept. Fick en massa uppslag på glöggtillbehör...så jag köpte faktiskt några svindyra fikon, parmaskinka och ädelost... Det var ju inte speciellt tidsödande...


Nån som INTE är fin att titta på så är det Lulu på Äntligen Hemma. Snacka om att pynta sig själv för mycket. Å Ärligt - vad har hänt? Nog för att hon är gift (eller har varit) med en plastikkirurg men han behöver väl inte gå loss fullständigt på henne... Nästan så man börjar undra om hon faktiskt inte är kry. Å det är det synd om henne, på riktigt!! Helt uppsvullen och läpparna ja, de ser helt klart förstorade ut. Å efter kvällens program tänker jag inte fylla hela huset med ljus....finns ju en uppbar risk att man glömmer bort att släcka någon låga...


Å på tal om låga...fick en ny uppgift på jobbet häromdagen. Är ansvarig för att "leta-efter-folk-i-kontorsrum-när-det-brinner" i vår korridor. Tydligen ska man (vilket är jättebra) att ha en sådan funktion på sin arbetsplats. En som rapporterar till brandmännen att: Nej, ingen kvar här!! En gul väst ska man ta på sig oxå! Frågan är bara om jag verkligen är rätt person för detta. När brandlarmet går blir jag näst intill paralyserad....och brukar inte vara speciellt handlingskraftig. Gammal ångest för bränder och skolans brandövning med rök har satt sina spår... Blir väl nån övning framöver.


Godnatt alla vänner och släck nu alla ljus ordentligt!!!!

Av Sofia - 17 december 2012 21:06

....före jul! Förhoppningsvis och troligen kommer det massa med veckor efter jul oxå.... Ändå känns det som att väldigt mycket måste göras nu före tomten kommer. Känner mig som ett skållat troll på jobbet och tiden räcker ändå inte till. Faktum är att jag inte kan göra så mycket åt det - nu ligger landet som det gör och man får helt enkelt köpa läget. Har lite svårt för det så jag får träna rejält nu. När man inte kan påverka själv - jobbigt, jobbigt.. 


Idag har vi också hunnit med att ha avtackningsfika för en jobbarkompis som har upplevt en massa år och tjänat Nässjö kommun en låååång tid. God smörgåstårta satt fint och mellan tuggorna funderade jag på hur det egentligen känns i kroppen när man säger: På fredag går jag hem!! För gott!!


I går fick jag en reprimand på mitt uppladdade Youtube-klipp "Jul jul Strålande jul" med TCB-kören och Höglandskåren från årets julshow "Stjärnklart". Jag fick inte använda benämningen "Stjärnklart" då detta var något helt annat - det är ett registrerat varumärke..... Förr hette ju Höglandskårens julkonsert för "O Helga Natt" och eftersom någon hade låtit registrera detta som varumärke fick man byta namn och då blev det "Stjärnklart". Tycker detta är helt fantastiskt! Hur kan man "ta patent" på såna här uttryck? Jag HAR respekt eller i varje fall måste ha det men jag tycker det är lite halvfånigt. Kanske man skulle ta patent på ordet "Julbön" nu när man ska sjunga på Julafton. Vi har ju hållit på i ett antal år, mor och jag. Sedan skulle man googla alla som använder sig av uttrycket och hmmm, aja-baja.... Skulle inte förvåna mig om nån skyddar ordet "Julkonsert" eller "Julshow" till nästa år och då får det bli ett annat namn...förslag - tja, Höglandskårsjulshow eller Höglandskårsjulkonsert... Njae, det låter inget bra i munnen!!!



Men samtidigt - Nässjö stad - Pigalles teatersalong - tre konserter - det ÄR lite charmigt att det kan vara ett hot!!! 

      ...å som verkligen är något att vara stolt över!!!!


Godnatt!!!

Av Sofia - 16 december 2012 17:46

Jomen visst....det är snart Jul och det "blir Jul" i år oxå. Igår handlades julklapparna, de allra flesta tomtarna sattes upp (en del får vackert sova till nästa år...eller nåt annat år...), Elin och Johanna gjorde julgodis och hemmet börjar ju faktiskt likna ett hem där man väntar på Jul. Granen är intagen och med lite ljus, röda och silvriga kulor blir den grym. Det är som med 40-åringar. Med smink och tingeltangel kan man duga!!!!   


Å nu sitter jag här och faktiskt njuter....njuter av lite tilltagande julstämning. Mitt fönster - min lilla julhörna i köksfönstret har kallat alla tomtenissar till sig och granen står så grön och grann...både bland nissarna här och i vardagsrummet. Den är inte klädd ännu - tänkte förpassa den sysslan till mina älskade barn. Förr "övervakade" jag dem - allt fick ju inte hänga på samma ställe. Jag ändrade lite i smyg....hur tänkte jag då...??? Tack-o-lov tänker jag längre idag. Klä granen precis som ni vill ungar! Julen - ja, den kommer hit ändå!!


Till kvällen blir det ryggbiff och klyftpotatis. På en söndagkväll! Meningen var att det skulle avnjutas igår men då blev det bandy för sonen och mannen i Vetlanda. Tyvärr slutade matchen till Vetlandas fördel men det kommer fler bandymatcher - det är jag HELT säker på. Så nu ska det njutas lite - det är vi värda!


Ha en fin kväll!!!

 

Stjärnan fick sig tydligen en törn i någon kartong....men den lyser ju rätt okej ändå!!!



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards