Alla inlägg den 20 mars 2013

Av Sofia - 20 mars 2013 17:39

Att lära sig matte är ungefär som…..

”Om jag har 10 iskuber och du har 11 äpplen, hur många pannkakor får plats på taket? Svar: Lila, eftersom rymdvarelser inte har hatt på sig.”


Läste ovan på forumet Facebook vilket ibland kan vara en riktigt glädjespridare. Har skrattat flera gånger åt det under hela dagen. Tack Sofia!!!! Det är så sant. Själv var jag rätt kass på matte. Inte på alla moment men jag led och kämpade och kunde inte fatta logiken i mycket av det. Jamen varför är det såhär? ”Det ska bara vara så” fick man till svar. Det gällde då som nu att gilla läget. Vissa saker bara var. Å där försvann mitt intresse. Jag vill veta VARFÖR något blir och varför något är.


Jag hanterar stundom miljonbelopp i mitt dagliga yrke och trots mitt förhållandevis kassa betyg i matte (om man jämför med andra ämnen) på gymnasiet så har det gått riktigt bra…ändå. Så fort man jobbar med skarpa exempel händer det något med mina hjärnceller. De förstår!!!!!! Lånar vi pengar till investeringar i våra byggnader får vi en kostnad för ränta och avskrivning. Vi höjer i vår tur hyran med samma peng gentemot våra hyresgäster. Enkelt – logiskt och helt rättvist!


Idag blev hela avdelningen bjudna på smörgåstårta! Anledningen var att vi firade ”glädjande anbud” vilket innebär att två nybyggda förskolor samt ett nytt centralkök blev x antal miljoner billigare än förväntat. Hur och varför blir lika krångligt att förklara som 10 iskuber + 11 äpple = lila hattar MEN vi tjänar miljoner åt våra kommuninvånare. Vi kan göra andra bra saker i Nässjö kommun för dessa pengar. TÄNK om DET kunde bli en förstasida i vår lokala tidning…..


Något positivt!! Ha en god kväll!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards