Alla inlägg den 30 maj 2013

Av Sofia - 30 maj 2013 18:51

Det finns nog inget som är så rogivande som att sitta på vår altan och höra suset från våra hängbjörkar i trädgården. I kväll susar de inte så mycket - mycket stilla afton - att titta är också som balsam för själen. Det är vackert nu. Det doftar gott överallt. Naturen gör sig verkligen till. Våren var så sen men det känns som att det kommit ikapp.Inte minst i Norra Sandsjö där mina bröder denna veckan har börjat slå första skörden. Iofs har de alltid varit tidiga men före juni....det är bra jobbat!

 

Lite kul för David som praoar där två dagar att se även detta moment på gården. Minns mina barndoms somrar där jag ibland fick åka hölass och även sköta höhissen. Hissen bestod av två spakar. Drog man båda åt sig = sänkning, båda framåt = höjning, höger fram, vänster åt sig = höger och tvärtom. Ni fattar säkert inte ett dugg och jag har säkert oxå glömt....så det kan ha varit precis tvärtom med spakarna. Jag kommer i varje fall ihåg att min fader kunde bli lite sur i blicken när jag sänkte istället för höjde... Det var ju han som skötte den stora "otäcka" höklon!! För varje hölass jag hissade upp fick jag en pinne i träväggen bakom mig. En pinne gav nämligen en krona om jag inte missminner mig...


Nu är höhissen pensionerad och efter det kom hökanonen. Hölasset tömdes på ett stor bord som matade fram höet till ett insug och röret sprutade ut höet på rännet. När denn finurliga uppfinning hade slitits ut efter några år blev det dagens variant. Silobalar (de stora vitlökarna) som ligger lite varstans runt om i Sverige.


David har i alla fall haft en helhärlig dag och varit supernöjd med plats och sysslor. Är djupt tacksam till mina bröder som tar emot honom i denna bråda tid. Barnen skulle ju helst inte vara på föräldrarnas arbetsplatser. Särskilt tack till Pelle för Anders har nog befunnit sig i Stadshuset hela dagen. Tror nog han kör sitt pass i kväll...natt....


Ha en skön fortsättning på denna underbart fina dagen!!


 

Minibonden David - han luktade precis som han skulle efter ett möjlke - urk!!!! ;)

 


Björksus


 

Så såg det ut i vintras.... Vackert det oxå men inte sitter man på altan och njuter i linne och kjol...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards