Alla inlägg den 22 juni 2013

Av Sofia - 22 juni 2013 13:11

Midsommarafton märktes det som sagt inte så mycket av här på vårt hotell igår. Tyskarna däremot märks mycket och eftersom de inte firar midsommar så märktes heller inte midsommar... En logisk förklaring! Vi bestämde oss för att åka in till Side och haffade en taxi-bil som kallas för Dolmus (ordets betydelse är fullpackad).

Vi blev inpratade på en restaurang som var så vackert belägen - vi bestämde oss att vi äter där för utsiktens skull. Priserna är ju lägre än i Sverige och eftersom det var midsommar så tog vi även förrätt bestående av meze (många små rätter på turiskt vis). Jag var lite kluven om jag skulle äta jätteräkor eller fisk men då kom kyparen med förslaget att han kunde göra en "mixed plate" och i min värld så är det när man tar lite från det ena och lite från det andra.... Jisses vad lurad jag blev. Det blir bra. Han frågade oxå om jag skulle ha en eller två räkor,  jag tänkte på jätteräkor som man köper i Sverige och sa två (utan att undersöka HUR gigantiska dessa var). När vi fick in maten fick jag dubbla tallrikar mat... En hel firre med allsköns tillbehör och sedan ett annat fat med dessa stoooora räkar. Jag konstaterade rätt snabbt att jag INTE skulle kunna äta upp allt även om jag ansträngde mig hårt. Skulle ju inte heller få nån hjälp av nån annan familjemedlem.....


När notan kom stod det 145 Euro. Min mat kostade 54 Euro. Du milde..... Jag har nog aldrig varit så arg på en restaurang i hela mitt liv och min man har nog aldrig sett mig så arg och skällt ut både kypare och "inprataren" på engelska. "En mixed plate är lite av varje lagom för en person och inte 3 portioner mat" för det var ju var det handlade om. Visst jag hade kunnat fråga hur stora räkorna var och förhandlat om priset men ska man behöva det? "Jag är svensk, jag är ärlig men ni har lurat mig medvetet och det är mycket mycket ojuste" sa jag sa. De flinade och sa att "de hade sina priser"...


Å på frågan om det var gott? Fisken var underbar. Räkan var seg och hård.... Den andra räkan fick ligga kvar....för mycket om man säger så... Å andra sidan - det var ju #midsommar


                         


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards