Direktlänk till inlägg 1 juli 2013

Färsk potatis....eller färskpotatis

Av Sofia - 1 juli 2013 19:29

Båda är väl rätt här. Särskrivning eller inte! I kväll är det premiär för vår egenodlade potatis. Tack far som alltid ordnar med dessa knölar fram på vårkanten. (Nypotatis som mina föräldrar säger.) Finns inget godare. Ikväll har jag lagt dem i en sallad med sparris, tomat, majs, fetaost - sådär lagom ljummen. Men!!! Man kan äta dem bara som de är för det är verkligen godis. Vill inte ha något annat nu på ett bra tag!! Det är något visst med det som växer i landet! Har haft stora ambitioner under åren men när mördarsniglar ligger i salladen och glor på mig eller man vänder på en jordgubbe som näst intill är ihålig så har jag tappat lusten att odla grejer ovan mark. Rödbetor, morötter och potatis går bra. Kan tänka mig att det är lite samma känsla som att dra upp en fisk och tillaga eller fälla en älg eller rådjur - det här har jag fått till bordet. Mina jakterfarenheter är noll och fiske nästan noll....men jag kan tänka mig hur det känns!!


I natt kommer vi att ha nattgäster. Eller rättare sagt trädgårdsgäster. Ett tält är uppsatt och David och fyra luar har nu ordnat med madrasser, kuddar, täcke, snacks och dricka en bra stund. Det "låter" som att hela Målens barn befinner sig här men det är faktiskt bara fem.... Å det är ett nöje att se på deras iver. Minns tillbaka på barndomens sommarlov när jag och mina vänner sov över i min lekstuga. Attans va kul vi hade! Det blev många nätter där under årens lopp.


För övrigt har en härlig dag är snart passerad. En morgonpromenad inkl. färska frallorköp, en go löpartur (å vad det går bra att springa i 20 svenska grader), en supergod middag hos svärföräldrarna, tvätteri Renstigen 11 fortsätter och altanstädning, en tupplur i sängen och snart....sallad med färskpotatis/färsk potatis/nypotatis! Å solen tog vi med oss från Turkiet!! Gott!


Kram


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards