Alla inlägg under juli 2013

Av Sofia - 9 juli 2013 15:26

En av Sveriges vackraste platser är antagligen Grimsholmen, ca 6 km söder om Skrea strand. Ett naturreservat som ligger högt på en udde ut i havet. Återsåg platsen idag på morgonen och det var precis lika vackert som jag minns det. Tyvärr hade både himmel och hav samma gråvita nyans så gränsen mellan luft och vatten suddades ut.... Nytt sedan sist var en nybyggd gång- och cykelväg längs hela sträckan. Perfekt om jag får tycka!

Det gick ju faktiskt att sova i tält oxå men jag frös och låg i fleece hela natten. Efter en enkel men mättande frukost tog vi en tur till Falkenbergs affärer - sommarrea är bra!!

Letade upp MAX till lunch - smidigt när man är storfamilj!! Nu har solen tittat fram och vi fortsätter att njuta av denna dagen! 9 juli 2013!!

Ha en fortsatt skön dag!!

Tre tjejer som hängde igår - Elin, Clara och Emma

Bra folk på Skrea Camping

Grill på stranden med fam Sjösten - satt ute till 23 - underbart!

Lite sand får man "köpa" mellan tuggorna

Fyra barn på kort i sanden var obligatoriska julkortsbilden i många år. Här är ett barn....

En sådan vacker ros på campingen!!!

Av Sofia - 8 juli 2013 15:55

Vi har redan funderat några gånger vad vi har gett oss in på..... 6 pers i ett tält med ett antal uppblåsbara luftmadrasser (ja, vi har el-plats med tanke på pumpen). Men nu så...tältet är uppe och madrasserna är på plats. Å humöret är upphämtat....

Underbara Skrea strand. Senaste gången vi campade här var sommaren 2010 vilket är ett tag sedan. Otroligt fin strand, underbara omgivningar, härlig camping! Jag har saknat det!!

Här tillbringar vi de två kommande dygnen och hoppas att inget blött från himlen vill ned till jorden...inte just här i varje fall. Snart beger vi oss till ICA Skrea strand och inhandlar kycklingkubbor o potatissallad. Vi har inget stormkök med oss...såååå ambitiösa är vi inte!!!

Glömde tyvärr min bok hemma. Tur att vi är i Sverige så jag kan sysselsätta mig som många andra i "face down generation"... Blogg, Facebook, Wordfeud, Yatzy, Quizkampen.... ; )

Ha en go måndagskväll

Havet!!!!

David o Stella

Lunch - godaste fisken i år

Hemma ; )

En kvinna från Face Down Generation...

Av Sofia - 7 juli 2013 16:51

De flesta skulle nog tycka att det var mer imponerande att springa de 15 km från Renstigen till Stensjöns badplats än att bada i Nömmen men idag kan jag ju faktiskt verifiera, och dessutom med flera vittnen, att båda händelserna har skett. (Vilken lång mening det blev.)

Nej jag sprang bara 12 av de 15 km - gick i slutet - kände av värmen även att det inte var några turkiska temperaturer. Gick bra hur som helst. Hoppade i vattnet med träningskläder på och det var inte svårt att doppa sig. Jag badade faktiskt en gång till och det doppet var väl ännu mer oväntat....

Äggmackor och kaffe, trevligt sällskap med grannar i solstolarna bredvid. Många bekanta överhuvudtaget. En skön dag! Nu inväntar jag Stella som kommer åter och i morgon bär det av till Sveriges bästkust. Skrea strand i Falkenberg. Elin tar med sig en kompis så nu hänger hon med gladeligen! Gott!!

Ha en go söndagskväll!!!

Äggmacka!!!

Stonelake

Av Sofia - 6 juli 2013 16:19

Lördag. Lagom varmt. Svensk sommar. Fika vid sjön. Gott! Jag badade inte - det var ju temperatur i vattnet som Manavgat-floden i Turkiet. Njae, något mer än 13 grader var det väl men jag blev inte direkt sugen när jag kände på vattnet med tårna. Det var förvånansvärt lite folk vid Stensjöns badplats idag....med tanke på att det var så fint väder. Men många människor förbereder sig väl att åka iväg på semester. Det känns lite konstigt att "bara" ha en veckas ledigt kvar. Nästan hela sommaren är ju kvar?! Men även om man jobbar på dagarna finns det många fina kvällar att se fram emot.

Igår hade vi spontangrill med grannar. Hur trevligt som helst. Många härliga timmar blev det på altanen. En sån där svensk go kväll som det inte finns så många av.

Vi planerar att åka till Falkenberg och Skrea strand på måndag. Tälta ett par dar. De har ju aviserat bra väder och efter några års uppehåll från västkusten till förmån för Gotland längtar vi dit. I varje fall vissa av oss. Det är svårt när barnen börjar komma upp i en ålder då det inte längre är självklart att hänga med mamma och pappa. För att inte säga mycket svårt - det känns skitjobbigt faktiskt. Å nu tänker jag inte i första hand på Johanna 17 år.

Ha en fin lördag!!

Av Sofia - 4 juli 2013 19:20

"Hemma är där hjärtat är" lyder ett citat. Å eftersom mina föräldrar bor i Torset är mitt hjärta och hem såklart även där. En underbar plats drygt 3 km utanför Sävsjö - ett stenkast från vackra Vallsjöbaden med dess sjö. Jag föddes ju i och för sig i denna lilla by och bodde mina nio första månader där men jag minns inget..... Har ändå spenderat mycket tid här, dels när farmor och farfar bodde här och på senare år när mor och far flyttade hit från Norra Sandsjö.

Idag fick vi supergod middag som alltid, bl.a #Sill och nypotatis och sallad från deras eget land. Å efteråt en smaskig jordgubbstårta. Vi satt på altanen och njöt av ljummet väder. Vindstilla och lite kvavt - åska i luften. Vi aktiverade oss och "lekte" lite oxå. Spelade rännan vilket är riktigt kul. Man slår järnringar med en klubba i en ränna som är numrerad. De högsta poängen (10) är såklart så nära stupet som möjligt... Gäller alltså att slå lagom hårt... Ni förstår alldeles säkert hur det går till på den perfekta förklaringen. Far vann (han står säkert och smygtränar varje kväll). Sedan spelade vi lite boule på boulebanan. Mor vann och det är ju inte så konstigt eftersom båda mina föräldrar ligger i elitserien ....

En mycket trevlig dag och nu hemma på Renstigen passar vi på att grilla lite i denna ljuva sommarkväll. Eftersom Ulf cyklade ut till Torset blir han nog lättvaggad i kväll. 4 mil är ändå 4 mil...

Ha en fin kväll!!!

"Hemma" i Torset

Mycket o klippa.....

Pappa

Uppdukat

David, Ulf och jag

Mor och far och Elin

En fröjd för öga och gom

Pappas käraste göromål - ve'en

Gammal stenmur och vackra växter

Ett vackert exemplar av jordkällare

Mamma och pappas välrensade grönsaksland

Elin är liiiiite för stor för denna...

David på styltor

Ulf slår rännan....

Far slår - en på 10 och en på 9...två på 8... Bra poäng!

Davids tur

Av Sofia - 3 juli 2013 19:14

Hyfsat semesterväder i vår stad. Efter frukosten tog jag itu med ett av mina "berg". 3 kassar fyllda med skolmaterial från Elin, David och Stella skulle gås igenom. Spara det som är värdefullt för framtiden och resten ska sorteras bort till återvinningen. Det är då man förstår hur enormt mycket barnen faktiskt lär sig på ett år....eller åtminstone - de går igenom i klassrummet. Riktigt all kunskap kanske inte sitter kvar....trm..trm... Jag sparar lite prov, rättstavningsböcker, teckningar och om det är något särskilt projekt - Stellas egen bok om kroppen och om rymden. Funderar om någon någonsin kommer att titta i dessa böcker och papper. Veckobrev sparar jag upp till klass 3. Möjligen överambitiöst....men det är ändå en typ av årsberättelse. Barnen kanske tycker det är jättekul att kolla i dessa papper när de blir vuxna och ska ta med sig all "bröte" när de flyttar hemifrån...eller så ber de oss åka till tippen!?

När detta projekt var avslutat blev det promenad till staden och vi tog en fika på Thimons med David. Johanna sommarjobbar ju och Elin var väl knappt...vaken. Vädret tillät oss att sitta ute vilket alltid är mysigt. Jag köpte födelsedagspresent till min Susanne (hon fyllde den 25 maj så det var ju på tiden) och köpte nytt putsmedel till mina silversmycken. #Jordgubbar från Axlarp inhandlades på Torget och fick bli dagens efterrätt.

I morgon blir det en middagstur till mina föräldrar i Torset. Vi missade ju årets midsommardagsmiddag som är en tradition med mina bröder m. familjer eftersom vi var i Turkiet så nu var det ett bra tag sedan vi var där!! Hoppas på vackert väder även i morgon! Just nu duggar regnet och det är rogivande att sitta på altanen och skriva! Tror jag plockar fram gitarren en stund...

En go dag har passerat och nytta med nöje har förenats!!

Ha en go lillelördagskväll!

Av Sofia - 2 juli 2013 18:15

Idag hade vi planer på att hela familjen skulle besöka Tomtabacken. Smålands högsta punkt (skriver inte berg för så känns det verkligen inte). På Wikipedia går att läsa: "Tomtabacken är ett berg som, med sina 377 meter över havet, är Smålands, Sydsvenska höglandets och Götalands högsta punkt. Tomtabacken är belägen i Malmbäcks socken i Nässjö kommun, cirka 22 km sydväst om centralorten."

Så mycket familj blev det inte. 2 av 6 åkte (Ulf och jag). Kompisar, datorer och chat med pojkvän lockar mer än en fika på hög höjd med mor och far. Nåväl - vi hade en trevlig eftermiddag hur som helst och vi lyckades klara oss från alla regnskurar när vi var på toppen. Jag gick INTE upp alla trappsteg till tornets högsta punkt. Klarade bara en tredjedel. Så larvig men det känns som om allt blod far ner i fötterna och där gör det verkligen ingen nytta. Allt annat ovan knäna blir kraftlöst och illamående och yrsel påverkar min hjärna på ett mycket negativt sätt. Å faktum är att man har bra koll på de vackra nejderna även från fikabordet bredvid tornet. Mandelkubb, chokladbitar och gott svenskt kaffe fick det bli. Där missade ni nåt ungar!!!

Till kvällen har det beställts Pasta Carbonara så det får det bli lagom till Allsång på Skansen!!!

Ha en go tisdagskväll!!!

En som vågade...

Läskigt...

Mycket säkra källor (kollegor på jobbet) säger att tornet är renoverat.... När jag befinner mig på de smala stegen blir jag ändå mycket osäker...

Idyll, får och vacker utsikt

Av Sofia - 1 juli 2013 19:29

Båda är väl rätt här. Särskrivning eller inte! I kväll är det premiär för vår egenodlade potatis. Tack far som alltid ordnar med dessa knölar fram på vårkanten. (Nypotatis som mina föräldrar säger.) Finns inget godare. Ikväll har jag lagt dem i en sallad med sparris, tomat, majs, fetaost - sådär lagom ljummen. Men!!! Man kan äta dem bara som de är för det är verkligen godis. Vill inte ha något annat nu på ett bra tag!! Det är något visst med det som växer i landet! Har haft stora ambitioner under åren men när mördarsniglar ligger i salladen och glor på mig eller man vänder på en jordgubbe som näst intill är ihålig så har jag tappat lusten att odla grejer ovan mark. Rödbetor, morötter och potatis går bra. Kan tänka mig att det är lite samma känsla som att dra upp en fisk och tillaga eller fälla en älg eller rådjur - det här har jag fått till bordet. Mina jakterfarenheter är noll och fiske nästan noll....men jag kan tänka mig hur det känns!!

I natt kommer vi att ha nattgäster. Eller rättare sagt trädgårdsgäster. Ett tält är uppsatt och David och fyra luar har nu ordnat med madrasser, kuddar, täcke, snacks och dricka en bra stund. Det "låter" som att hela Målens barn befinner sig här men det är faktiskt bara fem.... Å det är ett nöje att se på deras iver. Minns tillbaka på barndomens sommarlov när jag och mina vänner sov över i min lekstuga. Attans va kul vi hade! Det blev många nätter där under årens lopp.

För övrigt har en härlig dag är snart passerad. En morgonpromenad inkl. färska frallorköp, en go löpartur (å vad det går bra att springa i 20 svenska grader), en supergod middag hos svärföräldrarna, tvätteri Renstigen 11 fortsätter och altanstädning, en tupplur i sängen och snart....sallad med färskpotatis/färsk potatis/nypotatis! Å solen tog vi med oss från Turkiet!! Gott!