Alla inlägg den 24 september 2013

Av Sofia - 24 september 2013 19:09

Nej, jag har inte förhört David eller Stella på rättstavning idag. Idag har jag hjälpt en läkare på Vårdcentralen att stava. Tjänster och gentjänster. Han hjälper mig med en remiss och jag får hjälpa honom med svenskan när han skulle skriva min journalanteckning. Men jag blev rätt paff när han frågade hur man stavar till gapa. "Är det ett eller två "p"? Tänk så många år av studier han avverkat i medicinska termer, symptom och diagnoser och ändå så är de olika språken vi har såna barriärer och hinder. Å det verkar ju som om latinet försvinner mer och mer från journalerna. Lite synd kan jag känna för faktum är att parotis heter parotis både i Ryssland, Spanien och USA på läkarens språk. Men öronspottkörtel heter det bara i Sverige. Likaså "gapa"...det finns väl bara här...


Läkaren sa till mig att jag såg stressad ut. Nej, inte jag. Behöver verkligen inte ofrivillig ledighet pga öronsmärta...känner mig inte ett dugg jagad av tiden. Han tyckte jag såg ledsen och nedstämd ut. Bingo igen - det är jag ju och då kontrade han med att "livet är en ständig kamp" och man måste se positivt på allt. Det är ju lätt att säga tulipaniaros - svårare att göra en... Men han var jättebra och schysst, han tog sig tid att läsa mina gamla journaler (som jag hade med mig) och han konstaterade rätt snabbt att det var inte ett fall för vårdcentralen. Han ville remittera mig omgående i eftermiddag till Jönköping och akuten men jag sa faktiskt nej. Jag vill att någon tar sig tid att kolla igenom journaler och läser in sig på detta så jag avvaktar gärna en tid längre fram vilket läkaren tyckte var helt ok. Om det blir värre får jag åka in direkt så ringer han in en akut remiss.


Jag känner mig lite piggare i och med besöket hos läkaren. Jag hoppas ju på att allt ska ge med sig, att värken ska upphöra, att det ska gå lätt att GAPA alternativt att det onda ska "rinna ut" som 1997. Jag ser positivt på det. Det blir bra! Livet är en kamp! 


Ha en go kväll alla ni som kämpar!


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards