Alla inlägg den 25 september 2013

Av Sofia - 25 september 2013 17:55

Kl. 20.30 i går kväll ringde öronavdelningen från Ryhov i Jönköping mig. De hade fått remissen från Nässjö Vårdcentral och gav mig en tid redan i dag på morgonen. Riktigt skönt (och oväntat) att det gick så fort. Så strax före åtta begav jag mig iväg i den vackra morgonen. En septembermorgon som var ändlöst vacker. Hösten är så vemodigt tjusig. Kan aldrig riktigt njuta av skönheten då novemberrusk och istider väntar runt hörnet. Men innerst inne – finns det något vackrare än träd i en färgkavalkad av grönt, gult och rött, solen som ligger lågt mot klarblå himmel? Å så luften – hög och krispigt syrerik. Att jag fick skrapa rutorna var ju ett tag sedan men det gick hyfsat fort att avlägsna isen. Det går lättare när man har solen i ryggen….den värmer fortfarande…


Läkaren tackade mig för att jag tagit med mina gamla papper och läste i dem en bra stund. Helt fantastiskt i sig – det finns alltså inte en rad inskannat av gamla journalanteckningar på mitt personnummer i det gemensamma journalsystem som landstinget använder. Det har med andra ord inte hänt så mycket sedan jag läste vårdadministration 2005/2006. Det var stora diskussioner om detta då. Att ALLT skulle finnas samlas, anamnesen (=sjukdomshistoria) för var och en skulle ligga där gemensamt och digitalt. ”Det handlar om resurser” sa läkaren när jag ställde frågan om varför det inte är så. Därför är det ju bra att man tar med sig papperna själv….sparade ju nån krona och nån stackare slapp ju leta efter gamla papper. Läkaren konstaterade rätt snabbt att min värk och svårighet med att gapa inte har med mitt gamla öra att göra. Diagnosen han ställde är inflammation i käkleden. Allt pekade på det. Varför? Ja, det kan man ju fråga sig… Stressrelaterade problem, man spänner sig hårt….man kan somna med käken i fel läge……hur som helst gör det plågsamt ont (även om det är bättre nu) och svårigheten med att gapa, tugga kvarstår. Läkaren rekommenderade flytande föda (gärna med sugrör) i kombo med Ipren och Alvedon. Skulle problemen kvarstå blir det ett nytt besök.


Till jobbet och ta itu med några dagars jobb. Stressad av att var hemma…asch då… Borde väl suttit några timmar till idag men jag vill ju kolla lite på Stellas sista fotbollsträningen där flickorna skulle spela mot föräldrarna! Sedan ska jag hämta David från bandyträningen. Var det slut sedan? Njae, kvällsmat (fil med sugrör) och kolla av de sista läxorna (det mesta är dock gjort). Hade velat springa bort lite stress och negativa tankar men tror kanske inte det är så smart med tanke på inflammationen…  


...så kan jag inte göra nu..... 



Ha en go kväll!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards