Alla inlägg under september 2013

Av Sofia - 11 september 2013 20:48

Japp, idag har jag sålt Centralskolan för 8 miljoner och skrivit upp värdet på Skogvallen med 10 dito. Å nu innan någon reporter från Smålandstidningen tar tag i detta (de kunde väl iofs behöva en och annan nyhet - den nya tidningen är ju så tunn att det är löjligt) vill jag bestämt skriva att det förstås inte sant....


Jag har sålt den på låtsas i vårt ekonomisystems testmiljö. Den specifika utibildning som vi berörda i Nässjö väntat på några månader. Det föll faktiskt några bitar på plats idag. Det var som vissa pusselbitar kunde läggas utan att man behövde ta till våld för att få kanterna skulle passa i varandra. Jag har ju aldrig varit speciellt intresserad av pussel. Såna som håller på med pussel i EN färg och över 1000 bitar....har INGEN förståelse för intresset helt enkelt. Det kommer bli mycket och ansvarsfullt jobb i höst. Vill återigen poängtera att jag alltså inte sålt Centralskolan...


Den elfte september. Det blir en bitter smak när man säger datumet. 12 år sedan. Tror att alla kommer ihåg vad man gjorde den där dagen när man fick vetavad som hänt. Själv låg jag höggravid med David (hade gått en vecka över tiden) och slumrade i soffan framför TV'n denna eftermiddag. Vaknade och det jag såg på TV trodde jag var en skräckfilm. Å det var det ju....men filmen var på riktigt! Fasansfulla händele som högg stora sår i mänskligheten och påverkade alla, inte bara de som blev drabbade. Det övergår mitt förstånd hur terroisterna som gjorde detta tänker.... Thank God att jag inte födde David den 11 september - hade inte varit kul att jubilera den dagen samma år det hände! 


Ha en fortsatt skön kväll!!!

Av Sofia - 10 september 2013 20:52

Jodå - utväxten i mitt hår är borta!! Det är ett halvår sedan jag klippte mig.... Det blev så fint så fint idag när jag var På Håret i Sävsjö. Fina Maria, mitt kusinebarn Maria driver detta coola ställe tillsammans och även hennes syster jobbar där. När jag kom var både mina kusiners fruar där och det var längesen vi sågs. Kul!!! Så nöjd med resultatet i mitt barr och det blev inga större sensationer i dag heller. De silver som fanns blev guld och brons och jag föredrar de varma metallerna framför de kallare... Å så bort med det slitna utan att ta för mycket på längden! Jag måste ju vara den minst wild & crazy kunden som finns!!!!

Sitter framför Idol och ser förtvivlade blivande eller inte blivande artister sjunga upp inför juryn. Nu ska de vaska fram de antal som slutligen ska tävla framöver på fredagarna. Vi i TV-soffan ska bedöma och ringa o rösta! Om man orkar titta vill säga!!

GRATTIS SVERIGE TILL FOTBOLLEN I KVÄLL!! Gilla!!!

Nu håller det ett halvår till ; ))

Av Sofia - 9 september 2013 20:50

Våra barn är det viktigaste vi har! Alltid och forever när vi satt dem till världen! Å det känns varmt i hela själen när man anländer till Åkersskolans första föräldraråd och det är rekordmycket folk. Engagerade föräldrar, personal, rektorer och politiker som samlas för att samtala och ta upp punkter man är nöjd med eller kanske inte så nöjd med. Jag har själv suttit några år nu och skulle lämna min plats (hade jag tänkt) eftersom man väl egentligen bara ska ha en representant för varje klass. Ville lämna min stol för någon ny som ska få chansen att vara med. Men de ville ha mig med (iofs kanske för att jag alltid är sekreterare och skriver protokoll men det är ju hedrande att det tycker jag gör skriver dem bra). Så jag stannar kvar och håller i pennan. Jag gillar ju att skriva och blir det aldrig någon bok...så får jag väl hålla fast vid blogg och protokollskrivandet. 


Å det satsas på mycket bra utrustning för våra barn på Åkersskolan. Smartboards, ny lekutrustning, förstelärare som får lära sig nya utmaningar. Men det finns även brister - det finns barn som inte duschar för att omklädningsrum och duschar inte är fräscha. Har hört det i ett par år nu...på dessa möte... Frågade mina egna barn när jag kom hem. David duschar alltid - likaså hans killklasskompisar. Elin duschade ibland.... Johanna duschade aldrig och inte heller hennes tjejklasskompisar... Det är m.a.o lite olika. Önskar jag kunde trolla fram lite underhållspengar och simsalabim! Men det är många bäckar små som ska porla i den kommunala världen.... Å bäckarna är inte direkt fulla med pengar....


Å barnen ja.... Fick ett mess av Johanna på förmiddagen - att en av hennes klasskompisar hade dött under helgen. Då knyter det sig i magen och hjärtat drar ihop sig, hela ens inre håller andan. Å dessa barn (ungdomar) - vad man önskade av hela sin själ och sitt hjärta att man ALDRIG behöver uppleva något sådant besked när det gäller sina egna! En familj, en klass, en skola i sorg.

  


Godnatt och sov tryggt i natt!!!

Av Sofia - 8 september 2013 10:23

Nej, vi gick inte baklänges hem igår efter den otroligt trevliga kvällen hos grannarna Undfors. Men jag svarade rätt på tipsfrågan vad "kräftgång" är. Det är inte när gästerna går på rad i lustiga hattar... Men på frågan om vilken kräfans största fiende är....är jag är otroligt tveksam till om det verkligen är ålen. Jag skrev minken och jag tror domaren har fel!!! :)


God mat och goda vänner, god dryck, goda kräftor, en god kväll!! Den slutade dock lite abrupt. Polisbilar med blåsljus som cirkulerar på gatorna i vårt område. En civilpolis med blåljus som körde fram-o-tillbaka på Sjöbergsvägen. När det är mörkt syns det där skenet så extra väl... Man blir ju orolig vad som händer och framförallt barnen. Även på fredagkvällen skedde det otäckheter. Precis när vi gått o lagt oss vid elva-tiden hörde vi polisbilar ett bra tag. Vi tippade på biljakt men så var det inte. Två kvinnor blev rånade när de gick tillsammans på en cykelväg mellan Åkersskolan och bostadsområdet Sporren - den cykelväg jag befinner mig på OFTA när jag springer eller går mina rundor. De blev hotade med vapenliknande föremål och fick lämna ifrån sig handväskorna. Jag blir så fruktansvärt tokarg att man inte kan få vara trygg i sin stad. Idioter.....


Jag sov oroligt inatt - drömde om att en civilpolis körde ifatt oss. Det var dock ingen polis utan de tog fram vapen och hotade oss... Tänker på kvinnorna som blev utsatta i fredags. Inga fysiska skador men de psykiska ärren sitter säkert i länge.... Nu är det ljust och och vackert och ingen nattlig oro finns kvar. En solig och varm söndag ligger framför oss. Löparskorna står o väntar........


Ha en fortsatt fin dag


 

Gubben i månen

 

God förmat

 

Vackert!!

 

Monica och Uffe o värden Micke

 

Micke och Anton

 

Camilla, jag och Ulf och mycket gott på bordet!

 

David och jag mumsade i oss! Han som håller skålen gjorde det inte...

 

Tillbehör enligt gammal sed

 

När jag ser mink och ål går jag kräftgång...


Av Sofia - 7 september 2013 15:36

Idag har mina fötter fått jobba. En underbar morgonpromenad runt Träslända. Såg inte så mycket dock eftersom vårt Nässjö var täckt av dimma. Senare sprack det upp och det visar sig bli en underbar septemberdag - den varmaste jag nog varit med om. Att det kan bli så varmt så här års!

Å dagen har vi spenderat i Gränna. Elin hade en dejt och hade tänkt o ta tåg? Även om det HADE gått tåg hade hon inte fått åka själv....och vad gör man inte för sina barn. Under tiden fick Ulf o jag slå ihjäl några timmar vilket inte var så svårt. 
Vi har fikat i hamnen, gått i hamnen, gått i stan, gått ned till hamnen, ätit spätta (Ulf - pannbiff), tog bilen till Röttle, gick denna underbara by och den historiska naturslingan där, hamnade mitt i ett veteransbilsjippo, gått i hamnen igen...ätit glass! Allt med täta mess från Elin så allt var bra! Märklig resa men jag har en magkänsla av att en kille från Motala kommer o hälsar på snart.... Vi kan ju inte åka till Gränna hela tiden.

Snart kräftskiva hos Undfors! Gott och gott o gott och kul ska det bli!!!
Ha en fin lördagskväll

Hamnen i Gränna

Vackert

Undra om de kör med strykjärn här också??

Gränna stad

Till Röttle hamn

Gamla snyggingar... (Bilen)

Av Sofia - 6 september 2013 18:50

Rubriken inger lite hopp. Polisen uttalade sig om mordutredningen i tidningen igår. Det har gått ett tag sedan det fruktansvärda mordet skedde i Nässjö i början på februari. Man har inte hört ett knyst på länge och man undrar ju innerst inne om de någonsin finner någon lösning. Å andra sidan kan ingen lösning i världen få Alf Karlsson tillbaka och bara jag skriver hans namn känns det hela ofattbart tragiskt. Tror att jag fortfarande sörjer...en god vän och en mycket bra kollega. Finns nog ingen som värdesatte mitt jobb som han samtidigt som han förstod vad man pysslade med. Saknaden blir mindre och mindre men den finns där för alltid! Tror inte jag glömmer honom "en vacker dag".


Med jämna mellanrum i mitt vardagliga jobb när jag stöter på problem som tål att tänkas på börjar jag tänka tanken... "om jag skulle ta o ringa..." men sen stirrar jag på luren.... Nej, det här får jag lösa själv. För just denna veckan har det varit lite oklarheter om hur man ska tänka för att konteringarna ska bli rätt och han var en mästare på att bolla just det där. Vissa ser bara "siffrorna" - Alf var synnerligen duktig på att förstå sambandet och få mig att förstå dito. I kommunens bokföringsvärld är det inte bara ett konto och möjligen en resultatenhet. Här finns andra koddelar som ansvar, verksamhet, aktivitet, motpart och objekt. Inte alltid helt smidigt. Jag hoppas hur som helst att de löser mordgåtan. På något sätt vore det en lättnad även om han är och förblir borta! 


Är så ofattbart trött idag. Jag stimmade upp till Kanonaden efter jobbet för att handla kräftor till morgondagens hippa. Sedan handla mjölk och ägg och diverse - kylskåpet var i gårkväll tomt på diverse basvaror. Sedan blomjord för att mina utekrukor skulle få "the end". Å visst blev det bra - vackert och höstlikt tjusigt. Därefter tvingade jag mig själv att dammtorka och städa av ett genomskitigt hem. David kom hem med 4 pers som ska sova över så sysslan kunde jag iofs väntat med till i morgon....


Ha en nice kväll!!!


Jag saknar dig mindre mindre

http://youtu.be/lG79JjvPcEo



 

Höstlikt

 

Nu får de stå till april...maj.... ;)

Av Sofia - 5 september 2013 19:51

Satt hos en kollega i stadshuset idag och jobbade. Tittade ut genom hans fönster som har perfekt utsikt mot Stortorgets torghandel. En plats med mycket folk och myller och dagens fina väder och sensommarsol gav mig verkligen lust att handla blommor. Å på lunchen gick jag dit och botaniserade. Gick därifrån med fyra kassar. Å det är bara den 5 september?? Hela förloppet känns som TRISS-reklamen…plötsligt händer det!! Så smidigt nu när de tar kort, att ställa sig i en bankomatkö en torg-torsdag går liksom bort!!


Nu ska den vissna och förvuxna lobelian bort från krukorna på framsidan. Ge plats åt ljung, prydnadskål och murgröna som sedan får vara kvar till april..maj..nån gång….. Om TRISS-känslan kan väcka liv i mig även när penséerna står och småler åt mig i vårsolen. Mitt mål vara att hinna få ned mina blommor i krukorna efter skjutsning av barn till dans, löpning och kvällsmat innan jag somnar ovaggad på kudden. Å det hade jag hunnit (mycket tack vare att Kaj fixade hämtningen av danstöserna) men när jag väl skulle.....fanns det ingen blomjord hemma.....grrrrrr...... Fanns liksom ingen ork kvar då att köpa... Har i varje fall ställt ned blommorna i krukorna - ser riktigt fint ut. Så nu blir det spännande att se....om någon ny TRISS-känsla infinner sig - att få hem jord...


Å så har vi fått en ny tidning – mindre format och betydligt lättare att hantera vid köksbordet när många ska äta frukost samtidigt. Den var inte så mycket tjockare så innehållet har väl också krympt….då… Var ett litet kul bild-collage, visade en bild när Fredrik Reinfeldt besökte Nässjö och förskolan Måsen år 2007 då David fortfarande gick där. Minns det reportaget i tidningen den gången – David sa till Fredrik ”att han liknade Alfons Åberg” vilket omskrevs i tidningen. Å de är lika….. Look at!


  




     

Lika som bär!!

Av Sofia - 4 september 2013 20:50

Det kan räcka med att bara komma iväg 24 h och "se lite annat". För mig då det inte händer så ofta är det så otroligt kul att bara åka tåg, bo en natt på hotell, träffa lite nya människor, se något annat i någon anna stad än jobbets parkering och trottoaren utmed Vipan på Kyrkogatan 2A. Nu trivs jag alldeles fenomenalt bra med staden Nässjö och tycker vi denna hösten har fått en rejält lyft (läs Rådhusgatan med gröna fina klotlönnar och planteringar). Å snart kommer Hökerums bygg och får Gambrinus-området att se a lot bättre ut TROTS att vi tvingas hugga ned de gamla almarna...


Malmö är ändå en stad jag skulle kunna tivas bra i. Har inte varit där mycket men jag skulle vilja undersöka den mer. Idag har jag bara gått från stationen och till Norra Vallgatan 100 (å tillbaka) men ändå... Gillar att titta på byggnader och hus och i synnerhet när jag är på annan ort. Å att glida fram med tåget i det skånska landsbygden - härligt att vila ögonen på dessa slätter - har alltid älskat öppna vyer.


En bra kurs har det oxå varit. Riktigt bra innehåll vilket jag verligen kan praktisera i mit arbete. Synd bara att inte de absolut viktigaste funktionerna var "överflyttade" till nya gränssnittet. Det kommer inom en snar framtid förhoppningsvis. Lägg till en ytterst god lunch bestående av stekt strömming och potatismos + ett gigantiskt salladsbord - då blir det en höjdardag. Så mycket höjd så jag inte ens orkade smaka kladdkakan med färska hallon till em-fikat. Vill de att man ska somna på kurserna - det brukar ju vara så här?


Hemma och i morgon är det en ny dag! En dag som innehåller tandläkarbesök med laaaagning av gammal lagning och borrrrrrrrra. Finns nog inget jag hatar mer än detta. Föder hellre barn! Men då hade varit fler än fyra....med tanke på mina fyllningar!!

        


Godnatt!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards