Direktlänk till inlägg 3 oktober 2013

Byggregler - regelverk - riskanalys

Av Sofia - 3 oktober 2013 19:41

Idag har jag snott lite. Jag blev så tagen av en krönika jag läste på jobbet. Det cirkulerar mängder med mer eller mindre intressanta artiklar i ämnet byggeri på mitt jobb och igår läste jag en av det intressantare slaget. Professor Hans Lindh (fastighetsprofessor vid KTH i Stockholm) hade skrivit en krönika om olika byggregler.


"Vi har ett regelverk och myndigheter som reglerar hur man får bygga t.ex när det gäller elsäkerhet, brandsäkerhet, hållfasthet etc. Men vi bygger dock inte broar och hus så de ska klara att flygplan ska krascha in i dem. Lite risker får vi leva med! Annars skulle det vara för kostsamt. Ett exempel: Trafikverket satsade nyligen miljoner på att förstärka bropelarna i Stockholm för att de bättre skulle klara påsegling av båtar…. Kanske skulle dessa miljoner använts på ett smartare sätt.


Sedan har vi normerna om handikappanpassning. Våra politiker har bedömt att även om man är rullstolsburen ska man kunna komma in i badrummet på nybyggda hus. Detta leder till att en fjärdedel av ett nybyggt studentrum går åt till badrummet... I Norge bygger man tydligen en separat toalett på varje våningsplan". Frågan är om även det är diskriminerande precis som när man får ta bakvägen då entrén till fastigheter inte är byggda för rullstolar.


"Man byggde ett nytt hotell vid Norra Bantorget i Stockholm, mot järnvägsspåret. På denna väggen finns inga fönster trots den fina utsikten mot Kungsholmen. Man fick inte bygga med fönster eftersom det innebar explosionsrisk. Frågan är hur stor denna risken är? På liknande sätt får man inte bygga nära vägar där man transporterar farligt gods. Frågan är om jag inte som privatperson kan få välja detta själv. Järnvägar exploderar ju inte så ofta och kanske är jag beredd att ta den risken för att få en underbar utsikt…"


Hans Lindh avslutar sin krönika : ”Frågan om regler är inte bara en fråga om vilken frihet vi ska ha att välja själva, utan i hög grad en fråga om kostnader. Fler regler tenderar att driva upp kostnaderna, och dagens bostadsbrist och höga kostnader i nyproduktionen motiverar en kritisk genomgång av vilka regler vi verkligen behöver.”  


Mina egna tankar fick hur som helst lite ny energi när jag läste hans krönika! Vi kanske inte kan skydda oss mot precis allt alltid. Allt måste ställas till rimlighet och kostnader. Är olyckan framme så får det otäcka konsekvenser. Tack o lov är den inte framme så ofta. Å om man glider ifrån byggeriet: Vem vet - bara sätta sig i en bil kanske blir förbjudet i framtiden.... Att ha hjälm när man åker konståkning, hrmmmm...jmfrt med en hockeyspelare... Risker och rimlighet!


Go kväll!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards