Alla inlägg under november 2013

Av Sofia - 4 november 2013 19:04

Det känns raspigt i halsen och jag har småfrusit hela dan. Inte så konstigt att man blir sjuk då man ständigt - känns det som - umgås med förkylda människor. Inte blev det bättre av att man satt i kall ishall igår...i drygt en timme. Väl påklädd men det är något speciellt med denna råa inomhusluft, den kryper in i märgen. MEN Nässjö U14 vann!!!! Målrikt och lite vimsig match men mot slutet brann det till för Nässjös pojkar och David spikade igen målet. 10-7 blev slutresultatet! Gött mos!

Hade bespetsat mig på ett varmt bad när jag kom hem (längtat hela dan) å så var det upptaget!!! Inte för att jag har ensamrätt på karet men jag badar inte flest gånger i familjen för att göra en opartisk och rättvis bedömning!! 

Mitt mål var annars idag att engagera mig... Testa något nytt...det handlar om åsikt, ideologi och grön klöver. Har varit sugen länge men inte känt att tiden finns. Kanske gör den det nu...kanske inte! Det är min fulla övertygelse att man ska ha en åsikt om saker o ting, säga den, jobba för den, försöka förändra det som är fel istället för att sitta hemma i soffan o tycka (=gnälla).... Fortsättning följer....

Ha en skön måndagskväll!!

Av Sofia - 3 november 2013 12:38

....men först lite ute!!!! Ja, jag är riktigt imponerad av mig själv när jag kommer ut i löparspåret trots att det regnar. Inte för att det droppade mycket men jag tog ändå kepsen vilket visade sig vara ett suveränt tillbehör idag. Regnet tilltog och jag slapp få kallt vatten i ögonen. Det var en skön runda och medan jag sprang funderade jag på varför vissa dagar känns det så enkelt och lätt att motivera sig till att springa trots dåligt väder. Den där gåtan finner jag nog aldrig ett vettigt svar på. Å varför är det alltid löpningen som kan motivationsspöka? Sätta mig på inomhuscykeln 1 h eller gå ut och gå 2 h - då är det aldrig något problem. Kanske är det för att löpningen kräver mest ork av kroppen samt att det behövs lite planering (födointag). Det positiva är väl att den även "ger" mest så länge man är frisk och inte har ont någonstans. Jag kan springa och vara ständigt tacksam i 13 km att mina höfter, knä och fötter vill vara med. I år ska jag göra allt för att inte faila löpningen under vintern. Undantaget är för mig under 10 minus och eftersom vi haft två, i mitt tycke, skitvintrar hoppas ju nu på en mild rackare utan isgata Träslända runt.

 

Å resten av dagen blir inne. Om en timme sitter jag i Norra Solberga "Kyrkans hus" och övar till Julshowerna som äger rum den 6 och 7 dec. Goa sångarkompisar som till en början tragglar och tragglar men nu faktiskt sjunger. Å det låter bra!!!!! Det är en otorlig utmaning som förvandlas till en fantastisk upplevelse. Längtar till den 30 nov när vi får öva ihop med blåset från Höglandskåren, trummor o annat komp!

 

Efter övningen blir det ett besök i den kalla plåtburken i Vetlanda...eller Sapa Arena som den officiellt heter. Premiärmatch för David och hans lag. Det kommer att bli spännande att se hur NIF står sig mot VBK. Förra gången de möttes i Stinsen för ca en månad sedan gick det ju inte så bra...hrmmmmm... Vi har i varje fall en snyggare bandyhall - alltid något...även om det är poängen som räknas ;) Före eller efter matchen vill jag besöka mina far- och morföräldrars gravar på Vallsjö kyrkogård. Morfar Martin och Sigrid Holm och farfar John och Hildur Karlsson. Se alla ljusen på kyrkans gård - en stund för reflektion.

 

Ha en go söndag - inne eller ute - upp till var och en, en sak är säker. Inne känns härligare när man varit ute...  

Av Sofia - 2 november 2013 17:30

Inget planerat. Inga gäster hit och vi ska inte någonstans. Ingen bandyträning eller för del delen match. Rätt gott att inte ha något ibland - händer ine så ofta. Efter en något orolig nattsömn...skumma drömmar...vaknade jag tidigt och gick ut i novembers gråhet. Ett landskap med kala träd där färgskalan drar åt just grått och brunt är väl inget jag älskar men som jag påtalat tusentals gånger - gillar ändå väderleken och mildheten (mot minusgrader). Jag är tacksam så länge det är så här trots mörkret. 


Köpte en kasse färska frallor på Elisies och sedan blev det gofrukostVi åkte ned på stan med David för att dels kolla på vinterkängor och även ta en fika. De allra flesta affärer var stängda vilket jag borde vetat om jag tänkt efter. Å andra sidan är det ingen panik med vinterkängor eftersom snön inte överfallit oss. Mysigt att sitta en stund på café och bara vara.


När vi kom hem slocknade jag i sängen en stund. En powernap som blev 1,5 h... När tant promenerar 2 h mellan kl. 7-9 på morgonen behövs vilan.... Sen blev det gitarren en lång stund. Kunde liksom inte låta bli att sjunga "Du är den ende" från förra lördagens "Så mycket bättre". Undra just vilka godingar till låtar som ska tolkas i kvällens program? Snart dax för att göra kvällens mat. Riven potatis i botten, på med grädde och riven Västerbotten - låter i mina öron som en otroligt god potatiskaka!!! Köttfärsbiffar till detta. Till Johanna som är hemma med Robin blir det en vegetarisk biff bestående av majrova, rödbeta och squash. Får se om det faller henne i smaken! Har aldrig testat och är ingen expert på veggomat men men....


I skrivande stund spelar NIF serierpremiär i Motala - HEJA HEJA. Nu står det 6-3 (86 minuter) till Nässjö!

 

Ha en goooooo lördagskväll!!!

 


En "nygammal" favorit

Av Sofia - 1 november 2013 16:05

Fredag! Lite extra fredag – dag före röd dag. Inte många själar kvar efter lunch på kommunen idag. Å vi ”får = har tillåtelse” att gå hem kl. 13.00 eftersom det är helg i morron. Nej, vi får inte timmarna betalda men visst – vi behöver inte be chefen om lov ;) Är hemkommen efter en mycket bra dag – nöjd och glad. Jag har kört hyror för december månad och ALLT klaffade. Inte ett enda strul. Filerna fördes över som de skulle, de hamnade där de skulle och det blev fakturor av dem. Dessutom stämde både antal och kronor överens. Små lyckliga stunder! En suveränt god fisk till lunch på Matlyckan gjorde denna fredag ännu bättre.


Har precis avnjutit en eftermiddagsfika med mina flickor. Skulle köpt Digestive-kex på väg hem men glömde....det fick bli pepparkakor istället. Pepparkakor + ost till kaffe - hur gott som helst. Det fick bli lite avskedsfika nu när Stella återigen åker iväg för en vecka. Känns så ledsamt och vemodigt att invänta att hon ska bli hämtad. Kan återigen konstatera att en vecka har sprungit iväg med raketfart. November månad är väl inte den roligaste på året men den lär ju smälla iväg som ett skott den oxå.


Ikväll blir det tacospizza. Nått nytt de har hittat på. Mjuka tortillas i något tjockare variant som man gör pizza av hemma med favoritfyllningen. Det såg gott ut på paketen....hoppas på att det är det oxå. TV-kvällen innehåller Idol vilket nu börjar bli riktigt spännande. Har många favoriter i år. Tyvärr åkte Miriam ut förra veckan - gillade hennes stil. Jag lär väl som vanligt somna i soffan före slutresultatet. 


Ha en go fredag alla därute!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards