Alla inlägg under december 2013

Av Sofia - 23 december 2013 15:34

....det är en väntans dag. Den finns nog i varje barns ögon. Tomteväntan, julklappsväntan... Någon som inte behövde vänta mer för 18 år sedan så var det min svägerska Monica och bror Pelle. Lukas bestämde sig för att komma till världen just denna dag. Dan före dopparedagen. Vilken julklapp!! Stooooort grattis Lukas till 18 år! En mycket viktigt dag i livet!!


Å dagen har bestått av att göra mat inför morgondagens familjejulbord. Började med köttbullar. Stella såg mycket tveksam ut när jag blandade ihop smeten av färsen med de andra ingredienserna. Men sedan när hon såg dem stekas blev hon lugn och sa: "Ja, det ser ju faktiskt ut som riktiga köttbullar". Hrrmmm - jo, det händer väl inte jätteofta att jag står och rullar just egna köttbullar. Å bland alla traditionella rätter blev det både rödbetsbiffar, broccoligratäng, chilifräst brysselkål - allt för vår lille kanin i familjen. Gör ju alltid för mycket mat....men vi får väl äta några dagar!!! 


Å jag tycker att julstämningen är hög trots det gråbruna vädret. Några flingor dansade ned på förmiddagen men de orkade inte ta greppet idag heller. Det övergick i regn och/eller så blåste de bort i den kraftiga vinden. Uppesittarkväll med Bingo-Lotto ska jag roa mig med kväll. Ulf jobbar till 23.00 så barnen och jag får dutta själva. Hoppas miljonerna vill hamna här ikväll! 


Ha en go kväll!!!


 

Rödbetor är underskattat..... 

 

Julblomma åt far i huset!

 

Barnens egenhändigt gjorda tomtar under åren som gått...

 

Tomten var tidig iår...

Av Sofia - 22 december 2013 16:02

Idag har jag fixat sånt som verkligen tar emot. Inte på ett halvt år har lusten eller orken infunnit sig att röja förrådet på ovanvåningen. Knixet är att det är beläget bredvid Johannas rum och därför blir detta förråd som en typ av avlastningsplats för Johanna..... Visst - jag tillät att hon fick ha sina egengjorda smycken där på den tiden då hon massproducerade... Den tiden är dock förbi och minnet är nu en vägg full med mycket fina grejer. Men Känner man för att ha något nytt i öronen till nån speciell färg - bara å hämta! ALLT som man inte vill ha på sitt rum hamnar i detta förråd... Å längst inne i detta förråd finns alla kartongerna med spara-saker-från-skolan-från-barnen. Det tog ett bra tag att bara rensa ut allt som fanns framför dessa kartonger... Det slängdes en del kan jag säga. Slänga saker (som man inte behöver och inte ska bevaras som minne)...det är en ganska befriande känsla!!


Sen var det ju bara att fortsätta. Städa övervåningen ordentligt. Blev t.o.m svettig....härlig vardagsmotion om man nu ska försöka se något positivt med tråkstädningen. Men man är ju glad när det är gjort och jämfört med förut är det nu dammfritt och huset har en svag doft av såpa. Å dofter ja.... Det luktar jul. Det är nyskalade clementiner, apelsiner, saffransbullar....å granen... Det bästa av allt är ju de små hyacinterna som börjar slå ut - ljuvligt.


En lång promenad i eftermiddags blev det och det var skönt men kallt. Snart dax för en liten promenix till med Elin. Måste valla henne lite oxå. Man pratar så bra när man går. Sedan är det inte så mycket som återstår av denna dagen. Jo, ett långt skönt bad blir det. Stora julbadet!!!


Ha en go söndagskväll!!!


 

Många smycken blev det....

 

Ska tipsa Stella om utbudet...


Av Sofia - 21 december 2013 18:23

Vilken skön lördag. Vaknade av att Höglandskåren spelade TV's julafton från Stellas mobil ett antal gånger... Hon satt o spelade in med sin mobil när hon var på en av julshowerna och förmodligen räckte hennes batteri bara till denna låten. Jag låg och njöt i sängen och julstämningen spred sig i huset. Under tiden vann David och NIF's U14 mot Jönköping med 14-2. Positiva siffror men ingen bra träning för David som är målvakt. En straff tog han och ytterligare en räddning, två släppta...ja sen hade han väl inte så mycket mer att göra.


Å David ja, han kom hem med sitt första betyg i går. Hans hjärta slog fort när han öppnade dem och med tanke på att han sken som en sol när han tittat är jag nöjd. Han fick ett A i idrott och hälsa och jag måste medge att jag är mer än glad. Jag vill inte påstå att jag skryter med mina barn men jag är stolt som bara den. Dessutom var han den ende i klassen som fick ett A i idrott. När detta berättades i klassen hade en tjej i klassen utbrustit "Det måste vara David för han är den ende som kan dansa". Ha, ha.... Å så är det. Alla bitar måste man ha för att få det där lilla extra. Har man alla rätt på proven i t.ex samhällskunskap och lämnar skriftliga arbeten utan anmärkning och sen inte pratar och är aktiv på lektionerna har du säkert svårt att få ett A.... Å att bli betygssatt får man vänja sig vid.... Like or not!


Men ett D eller C kan vara nog så underbart när det gäller ett annat ämne och när jag tittar på David och Elins betyg är jag bara så glad. Det viktigaste är att det inte står F någonstans vilket betyder icke godkänt. Vad som är ännu viktigare är att lusten finns att lära och att glädjen finns att gå till skolan. Inga betyg i världen kan vara viktigare än detta driv. 


Alla barnen följde med till stan idag. Det händer inte särskilt ofta och därför extra roligt. Det är dyrt att fika ute men oj, vad gott och mysigt det är. Idag har jag hur mycket energi som helst. Efter en löparrunda i minst sagt hård vind ska jag ta mig an en stryktvätt före att spenat- och ostpajen görs.


God lördag alla!!!


 

Johanna hittade ingen tillräckligt stor gris så hon gjorde en egen som julklapp till en speciell person.

Av Sofia - 20 december 2013 19:48

Sitter och njuter av en glittrig gran i ett rent hem. Den blev extra fin iår. Stort tack till far som högg den. Det gjorde du extremt bra i år. Inte varje jul man kan hänga kulorna utan att tänka på att dölja nån "saknad" gren eller dekorera glittertrådar för att förvilla bort gleshet. Som om det har nån betydelse. Minns när barnen var mindre och hängde ALLA kulor på ett ställe. Sen smög man runt och hängde om.... Enda felet i år är att den lutar...vilket den för övrigt gör alla år (känns det som). Katterna kan vara en stor bov... Jag har skruvat och skruvat men det får bli morgondagens projekt.


Vi diskuterade det grundligt på jobbet häromdan. Om att ta in granen…och framförallt NÄR man skulle klä den! Dagen före tycker vissa, några dar i förväg tycker andra. Enligt fejjan är det hursomhelst rätt många som redan har klätt den. Många grankort är det. Personligen vill jag njuta av julgranen några dagar före julafton och ikväll passade det lämpligast. Stella kom åter och jag såg fram emot att få göra fint. En vals med dammsugarn till Celíne Dion har det blivit och ja, det är gott att ta helg. Å vår gran blir härmed såklart offentlig....förevigad med ett kort.


Sista arbetsdagen avverkad detta året. Startade med julmys som några vänliga kollegor ordnat kl. 07.00 Smakade riktigt bra med glögg, pepparkakor med ädelsost på tub. Julmusik från högtalaren gjorde det extra mysigt. En synnerligen god lax på lunchen och vi var inte de enda som käkade ute idag. Trångt på Akropolis. En tuff eftermiddag gjorde att det var extra skönt att åka hem.


Ha en fin kväll!!


 

X-mas tree

 

Att mina flickor är flinka i fingrarna vet jag. Denna stjärna fixade David till igår...imponerade stort på modern..

Av Sofia - 19 december 2013 20:31

50 nyanser av grått…. Å jag tänker inte i första hand på en bok…..utan VÄDER. Idag har det inte varit dag på hela dagen – bara olika nyanser på den gråa skalan. Kanske är det trevligare ändå (hrmmmm) att det är lite vitt och gnistrigt på marken och några minusgrader. Även om det underlättar när det är milt – tänker främst på bilsruteskrap, parera snövallar och sladda runt på vägarna.... Å andra sidan är det inte så kul att parera leran heller när man är ute och går på vissa ställe…Skogsvallens ena parkering och gatorna utanför Bryggeritomten. Sörjigt är bara förnamnet och man får passa sina brallor om det inte ska vara skvättmärken långt upp på vaderna och låren. Men det är kul att se dem anlägga grunden till det första huset på Gambrinus. Det kommer blir spännande att under flera års tid få följa bygget av dessa nya fina hus.


En dag kvar att jobba detta året. Ska bli härligt skönt med julledigt och hoppas att morgondagen inte har några större överraskningar i sin gömma så jag behöver göra någon akutinsats under de dagar jag har planerat att vara ledig. I morgon ska vi mestadels pyssla med att få ordning på de fastighetsförsäljningar som skett under året. Ingen stor sak i sig men i ekonomisystemet Agresso kan det som är mycket enkelt ibland få en extremt tillkrånglad vändning… Annars får jag faktiskt sammanfattningsvis konstatera att trots rätt mycket frustration över system som inte levererar under året har jag lärt mig MASSOR och säg den kunskap som är tung att bära? Hårt arbete har drivit både mig och mina kollegor framåt detta år vilket jag naturligtvis är tacksam för. Motgångar stärker….om det bara inte blir för mycket mot i gångarna....


Å trots denna gråa dagen blev den så mycket ljusare på eftermiddagen. Ett par sköna timmar med mor och far i juligt hus i Torset. Gofika med laxmacka, fikonkolijox, lussebulle, judebröd (ja, de heter så) o pepparkaka... Mätt!! Vi finslipade sångerna inför julbönen på Julafton och jag längtar att få sjunga. Välkommen att lyssna!!


Ha en fortsatt go kväll!!


Av Sofia - 18 december 2013 19:19

Är nyduschad, stark och härligt nöjd. Har sprungit. Ett riktigt ruggväder och visst hade soffläge med filt och en glöggmugg varit lockande men se....så här efteråt är soffläget ännu mer berättigat…å filten….å glöggmuggen… Å jag hade lite löparpremiär i kväll. Har tittat o tittat, känt och känt på mängder med löparjackor variant något tjockare än den tunna jag har. Har gått ifrån affärerna och tyckt att de varit för dyra… Det funkar ju med tre lager och den tunna när det kryper ner till några minusgrader. Förra veckan såg jag att HM sålde en riktigt snygg svart jacka och provade. Satt så fint och den var skön och ”rörlig”. Den hade (har) såna där härliga mjuka muddar vid ärmsluten så man kan stoppa in tummen (larviga detaljer men viktiga). Hängde ifrån mig den och dömde bort den för att den var för billig… En löparjacka som andas KAN inte vara tillräckligt bra för 499 kr….


Idag - helt plötsligt under lunchtid stod jag och drog i den igen......och slog till. Provade den och bestämde mig. Å skulle det vara så att den inte funkade så kan jag ha den som vår/höst-jacka för den var riktigt snygg. Men…nu har jag testat. Den var perfekt. Behövde som sagt inte så många lager under och jag var lagom varm. Regnavvisande och vindtålig men andas…(riktigt hörde löparjackans andetag när jag kutade på). Supernöjd med köpet alltså! 


Just det ja, ingen soffa än - bandyhämtning av David måste jag hinna med och sen utspisning till barnen och mig själv. Sen…blir det soffan…..definitivt en filt....å kanske en mugg glögg...


Ha en fortsatt go kväll!!


 

Go och lagom varm jacka...och Sofia ;)

Av Sofia - 17 december 2013 17:03

Kan det bli för mycket Jul? Ibland kan jag nästan känna så. På radion spelas mycket julmusik...med betoning på mycket. Julslingor och juleljus exploderar i varje fönster och varje trädgård och det känns lite som att det ökar från år till år. Tänkte faktiskt på det när jag var ute och sprang häromdagen. Har det inte blivit mer överallt...eller är det bara så att jag inte har tänkt på det förut. Jodå, vi har vi oxå och faktum är att vi har ökat vår trädgårdsdekoration med det dubbla. Förra året hade vi ljusslingor i vår minihassel - i år har vi dessutom en gran i trädgården på baksidan. Otroligt fint att det blir lite ljus i mörkret där...


När jag tittade i reklamen igår eftermiddags uppmärksammade jag hur otroligt tjock pappersbunten var. Bra för min man som får räkna lite intäkter till Posten. Jag orkade inte ens ögna igenom alla erbjudanden. Innerst inne vet jag att jag borde... Å när jag slår på TV'n ler kvinnorna mot mig med nya kläder från Lindex. Blir man verkligen sådär glad bara för att det står en julgran i bakgrunden och det faktum att det är jul? Ooops...skulle inte tro det. De flesta känner sig nog som jag. Skållad råtta stavas det. Absolut inte hela tiden men alldeles för ofta. Jag vill njuta nu...av tiden före.... Mitt jobb tillåter verkligen inte någon som helst reflektion denna sista vecka så lite annat får stryka på foten... Julkort t.ex har jag inte fixat i år. Slutade med denna tradition redan förra året och tänker inte ta upp den igen. Inte bra för Posten då....


Mina gitarrstunder kan jag dock inte vara utan - de måste få plats då och då.... Så God Jul med en icke-julsång. Kan väl passa såhär i jultider. Jag sjöng den på ett bröllop för några år sedan och var dödens nervös. Dock inte ikväll!!


GOD JUL ALLA HÄRLIGA LÄSARE!!!



En sång om oss...

Av Sofia - 16 december 2013 21:59

I allt julpynt och bland alla pepparkakor och skumtomtar finns det ändå plats för mycket allvar.... O ja, jag har tänkt en del...kanske inte varit helt "carpe diem" den senaste tiden. Förlåt alla som kanske pratar med mig och märker att jag står och tänker på något annat. Det som är viktigast av allt upptar min hjärna och på lediga stunder när inte jobbet ockuperar mina hjärnceller är jag kanske någon annan stans i tanken....


Så rätt han hade Evert Taube....


Så länge skutan kan gå
så länge hjärtat kan slå
så länge solen den glittrar på böljorna blå
om blott endag eller två
så håll tillgodo åndå
för det finns många som aldrig en ljusglimt kan få!


Och vem har sagt att just du kom till världen
för att få solsken och lycka på färden?
Att under stjärnornas glans
bli purrad uti en skans
att få en kyss eller två i en yrande dans?
Ja, vem har sagt att just du skall ha hörsel och syn,
höra böljornas brus och kunna sjunga!
Och vem har sagt att just du skall ha bästa menyn
och som fågeln på vågorna gunga.

Och vid motorernas gång
och ifall vakten blir lång,
så minns att snart klämtar klockan för dig: ding, ding, dong!
Så länge skutan kan gå,
så länge hjärtat kan slå,
så länge solen den glittrar på böljorna blå,
så tag med glädje ditt jobb fast du lider,
snart får du vila för eviga tider!


Men inte hindrar det alls
att du är glad och ger hals,
så kläm nu i men en verkligt sju-sjungande vals!
Det är en rasande tur att du lever, min vän
och kan valsa omkring uti Havanna!
Om pengarna tagit'slut, gå till sjöss omigen
med karibiens passadvind kring pannan.
Klara jobbet med glans,
gå iland någonstans,
ta en kyss eller två i en yrande dans!
Så länge skutan kan gå,
så länge hjärtat kan slå,
så länge solen den glittrar på böljorna blå.

 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards