Alla inlägg den 4 mars 2014

Av Sofia - 4 mars 2014 20:48

Idag vill jag belysa en "ledare" skriven av Gunilla Hjelm, förbundsordförande för Centerkvinnorna, i senaste numret av Smålandsbygdens tidning. Viktigt viktigt och riktigt bra ord!!! Hon skriver hur viktigt det är för individen att vara ekonomiskt självständig. "Ekonomisk självständighet är ovärderlig, både vad gäller individens frihet och långsiktig hållbarhet för samhället." Ett av de fyra nationella jämställdhetsmålen som fastslagits av regering och riksdag men än är vi inte i hamn. "Kvinnor tar ut mer än tre fjärdedelar av föräldraförsäkringen, jobbar deltid, tappar i löneutveckling, har lägre pension och är fortfarande alltför ofta beroende av att det i familjen finns någon annan som dra in pengar".


För mig är det så självklart att vi ska ha lika lön för lika arbete. Så ser det inte ut i verkligheten. Vi kvinnor tjänar 85 kr på varje 100-lapp som männen tjänar. Som Gunilla skriver. "I praktiken betyder det att din mamma, din syster, din fru, din dotter - eller du själv - i genomsnitt har 4400 kr mindre i plånboken per månad än din pappa, bror, man, pojkvän eller son. På ett arbetsliv blir det 3 000 000 kr."


Personligen tycker jag det är sorgligt att det ska behövas en jämställdhetsbonus betr. föräldarpenningen. Allt skulle lösas sig naturligt om vi kvinnor tjänade lika mycket som männen. Kvinnor som vill vara hemma när barnet är som minst borde får vara det UTAN att halka efter i varken lön eller pensionspoäng. Samhället behöver barn! Alla i vårt samhälle borde inse det!

Men jämställdhetsbonus har visat sig är ett bra redskap för att jämna ut klyftan så fine med den! Jag har en jobbarkompis som har räknat ut att de förlorar 15 000 kr om året för att han inte tar ut mer av föräldrardagarna. Kvinnan i det huset VILL vara hemma längre! Alla måste få välja!!! 


Å så min högst personliga fundering. Den dagen vi män och kvinnor kan leva jämlika och ”bredvid” varandra MED våra olikheter – då är jag nöjd. Jag hoppas fortfarande att det ska ske. Att kvinnor inte ska halka efter lönemässigt för att hon gör samhället och familjen en tjänst och vilja stanna hemma ett år I STRÄCK med barnet, att hon inte ska få sämre pension för att hon tar det större ansvaret EN TID i hemmet…. När den dagen kommer behövs ingen jämställdhetsbonus. Jag önskar vi kunde slippa säga ”hen” för att bevisa vår ståndpunkt (för vissa använder det av den anledningen) att vi ska slippa klä våra pojkar i rosa (om de inte vill) och klippa av flätorna på tjejerna och klä dem i mörkgrönt och mörkblått (om de inte vill) bara för att bevisa vad vi själva står i jämställdhetsfrågan. Den dagen den duktiga och stillsamma flickan inte sätts ihop med den stökiga pojken i skolan för att ”lugna” ner honom och hålla reda på hans penna (om hon inte vill) – då är jag nöjd. Den dagen korridorens välavlönade herrar själv kan fixa fram tydliga fakturaunderlag enligt reglementet till den stressade lägre avlönade administratören är jag nöjd (hon – det är oftast en hon – ska inte behöva leta uppgifter…) Så länge man kan snacka för sig klarar man sig alltid och har alltid på något sätt funkat.... Det gäller både duktig och stillsam flicka tillika stökig pojke…. Är man tyst händer inget….. Den dagen den duktiga och stillsamma flickan/kvinnan får prata och säga sitt UTAN att bli kallad bitch eller PMS-tant – då kommer jag garanterat bli ännu nöjdare….


Ha en härlig kväll ni killar, tjejer, män och kvinnor!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards