Alla inlägg den 24 april 2014

Av Sofia - 24 april 2014 16:57

Dessa tillgångar…det borde ju inte vara några problem utan bara ge positiva vibbar men att praktiskt ta hand om dem kan få vilken 43-åring som helst att få fler gråa hår..  Rubriken vittnar om vad jag hållit på med idag….inte praktiskt (just idag) men diskussioner har berört och handhavandet har stötts och blötts. Ska ägna kvällen åt att läsa RKR’s (Rådet för kommunal redovisning) rekommendation just för detta.


En superkort lektion (bakgrund): Du investerar något (köper in något) till ett företag. Värdet på detta sjunker allt eftersom åren går och efter ett antal år beroende på vad du köpt är investeringen avskriven och klar och det finns inte längre något värde. I bokföringen ska det mao inte finns något värde (möjligen ett restvärde – men det är lektion nr. 2).

 

I RKR’s rekommendation står det betr. komponentavskrivning. Viktiga delar, komponenter, i anläggningstillgångar kan behöva ersättas regelbundet men med olika tidsintervall. Ett exempel på materiell anläggningstillgångar där viktiga komponenter kan behöva särskiljas är byggnader. Byggnaden har normalt ett flertal betydande komponenter såsom stomme, stammar, fasad, tak, hissar, ventilationsutrustning och liknande. Dessa komponenter har vanligtvis väsentligt olika nyttjandeperioder och byts därför ut med olika tidsintervall i takt med sin förbrukning.


Alltså – när Nässjö kommun bygger en helt ny förskola (i nuläget bygger vi två stora 6-avd förskolor) kommer det in ett ANTAL fakturor från byggfirmor och andra. En förskola har en mängd komponenter – stomme, tak, fasad, fönster, ventilationsanläggning etc etc. Har man en avskrivningstid = 33 år är det hyfsat enkelt. Nu vill revisorerna och med absolut rätt att Sveriges kommuner ska visa ett rättvisare värde av byggnaderna och dess olika delar. Underlaget till detta värde kräver en megainsats av såväl projektledare som ska kontera sina fakturor (det är de som bäst gör det då de har skrivit förfrågningsunderlagen) som av de personer som ska aktivera värdet i anläggningsreskontran (läs JAG). Dessutom ska det finnas ett bra ekonomisystem som kan särskilja och fånga upp de olika avskrivningstiderna.  I Nässjö påbörjade vi komponentavskrivning för tre år sedan – två avskrivningstider = 33 år och 10 år. Förut hade vi bara en – vi skrev av allt på 33 å vilket innebar att vi säkert bytt ut 10 st torkskåp i en skola trots att vi betalade ränta på de som redan var borta och ”slut”.


Ja, det var väl inte världens roligaste inlägg och förmodligen svårt att förstå om man inte jobbar med det. Men eftersom ovan är en stor del av min jobbarvardag vill jag ändå spegla det… Jag gör ju mer än löptränar, spelar gitarr och sjunger samt fixar i min lägenhet och älskar mina barn och umgås med mina nära och kära…… Å som sagt – jag är fascinerad av anläggningsreskontran, hur eller hur och vill göra den administrativa delen så effektiv som möjligt. På tisdag åker jag till Göteborg för att delta på en kurs/information av revisorernas krav och det ska bli mycket intressant! Hoppas på att få kläm på det mesta betr. rekommendationen.


Å så sjunger jag ju oxå... Jag sjunger igen... Ha en fin kväll!!!


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards