Direktlänk till inlägg 21 maj 2014

Promenad på sjöbotten i Nässjö....

Av Sofia - 21 maj 2014 17:05

Gick till jobbet idag…..strålande dag, klarblå himmel och solsken. Gick (såklart) en extra omväg och promenerade några km på sjöbotten… Blev en stor debatt och diskussion på jobbet igår om hur ”byggandet” har förändrats. Nässjös sjöar hängde tydligen en gång i tiden ihop till en och då är det inte så konstigt att mark mellan Handskerydssjön och Ingsberg (ICA Kvantum och hus runtomkring) fick pålas när byggnation skulle ske där. Naturligt är ju att bygga hus på högre höjder och så skedde oftast. Såg detta tydligt när jag var ute och åkte i landsbygden i helgen. Många gamla hus på landet är byggda på kullar och höjder. På detta sätt slapp man att drabbas t.ex.  översvämningar. Att bygga på sank mark (torvmark) leder till att hus får sättningar och helt enkelt kan sjunka. Med andra ord bor jag på ett bra ställe. Analys av detta - man borde ju placerat mer av Nässjö stad uppåt Åker till…helt klart. Å andra sidan trivs jag rätt bra med att komma nära till naturen från mitt så det inte är ytterligare kvarter till att gå/springa förbi till skogen.


Hursomhelst är det otroligt vackert utmed Södra Allén och se sjön och på motsatt sida Sjöbacken. Vidare närmade jag mig Ingsbergssjön och får betrakta och avlyssna fåglarnas olika läte. Vilken orkester och det finns ett visst övertag i en stämma - Skrattmåsar! Är nästan lite tacksam att mitt boende inte har sjöläge… Å på tal om pålning. Ett tydligt ljud – dunk – dunk – dunk – dunk – dunk hörs och de bygger brygga vid sjökanten. Det kommer bli hur bra som helst och jag HOPPAS att den där orkestern INTE vill vara just där… Ser fram emot att få gå ut på den där bryggan när det är klart!!


Lunchen intogs idag utomhus. Jag och min kollega Cissi satte oss i en liten oas bredvid vår arbetsplats. Jag saknar faktiskt en uteplats på jobbet där man kan inta fika och lunch. Har klarat mig bra i drygt fyra år utan men eftersom kommunen köpte grannhuset vid årsskiftet har vi nu tillgång till en härlig och grönt lummig trädgård. Hur skönt som helst…och varmt…. En sak är säker. Det var inte sista gången vi satt där….


Snart kommer mina kära vänner från RH-tiden. Just idag hade det varit AWESOME att ha en liten större balkong så man hade kunnat sitta ute…. Tralalalala…får öppna balkongdörren!!


Ha en go kväll alla!


  

Mysigt i solen!!!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards