Alla inlägg under juli 2014

Av Sofia - 23 juli 2014 15:36

Tillsyn och Brandskyddskontroll..."Eldar du ofta" frågade kontrallanten mig. I dag har jag inte haft nåt vidare behov....svarade jag. Typ 30 grader ute - man längtar inte efter en varm brasa direkt men jag vet att dessa tider kommer...ju fortare man anar.


Mellan kl. 11--14 skulle han komma och kontrollera eldstaden, mina brandvarnares placering och lite annat. Så jag satt inne några timmar och spelade tills han anlände. Kunde ju inte direkt åka till nån badplats. Kl. 13.00 kom han och jag kan fortsätta elda - YES!! På ett villkor - att jag köper eldfast lera och lagar i fogarna i eldstaden.... Så det får bli ett uppdrag att slutföra innan höstens stormar anländer. Å så hade jag satt brandvarnaren för nära takhörnet (dödens vinkel) - så som vi borrade i betongen....  Kontrollanten tipsade om dubbelhäftande tejp - bra där!!! Å att jag hade brandfilt gav mig plustpoäng OCH brandsläckare (tack Länsförsäkringar Bank för inflyttningsgåvan). Däremot hade jag släckaren i garderoben...den får ju inte PLATS i hallen och den är ju så ful....


Å låten som jag spelade in är Centerpartiets vallåt 2014. Text och musik av Fredrik Kempe. Jättebra och fint grönt budskap. Uppdraget var att spela in någon slags sing-along-variant som sedan ska klippas ihop till en hel låt (med många olika sångare). Den här versionen går nog inte att användas trots rätt tonläge (lite lågt för mig) men, men... Den var härlig att spela hursomhelst.


Nu blir det cykel ut till Spexhult och bad i sjöa och i tunnan. Därefter lite grill på det. En ljuvlig kväll med andra ord.


Ha en fin lillelördag!!!


 

Av Sofia - 22 juli 2014 19:10

Nu är det inte längre hjälm som gäller... Nu heter det mask! Särskilt om man snart nått åldern av 13 år och står i ett bandymål.

Å visst - även en moder blir (nästan) lika lycklig som sonen när han öppnade paketet idag. Beställde i söndags kväll - fick ett mess i morse att den kommit till Mekonomen för utlämning. Snabbt jobbat!!! David sken starkare än solen (å den var het idag) i bilen ända ut till Stensjöns badplats o han hade nog gärna haft på den på hela dan... Det var viktigt att den kom till bandylägret som äger rum nästa vecka i Lidköping. Han är stor nu - grabben. 

Några sköna timmar på badplatsen o jag ser på med skräckblandad förtjusning hur David gör bakåtvolt från 3:an. Ibland är det bättre att inte veta....o se...

Har inhandlat kött till morgondagens besök i Solvik. Är bjuden ut till jobbarkompisen Pelle för tunnebad och sjödopp samt grill! Vi fixar kött o Pelle vatten o resten!! Ska bli kul att få till en eftermiddag/kväll till slut - det är inte alltid så lätt!!!

Allsång på Skansen ser jag ikväll!!

Darin - me like!!!!

Mask - inte hjälm

Å man kan som t.ex Henke Lundqvist fälla upp den ; )

Av Sofia - 21 juli 2014 20:08

Dessa fåglar.... Så måna som möjligt ska man ha. Birdie, Eagle och Albatross. Par är ju oxå mycket bra - såklart! Det är många många år sedan jag gick med på golfbanan och jag var ju rätt bortskämd med att det spelades bra i familjen Storme. Å jag vet hur svårt det är ens träffa bollen så jag är så otroligt imponerad av min son! David har nyss fullgjort sin utbildning för att få grönt kort och han har inte spelat många rundor på riktig bana. Så att lyckas med att knåpa ihop 54 poäng och sänka sig från 45 i hcp till 37 - DET är bra mycket bra! Nästan så bra så det är för bra.....nästa runda (på torsdag) blir det inte riktigt så lätt...då har han inte så många extraslag. Å hans humör var mycket bra, så när som på ett av slagen som gick rätt ut i skogen och som sedan inte riktigt ville ut på banan. Han har ju golfgener så det är inte så märkligt att svingen sitter som en smäck. Sedan får man nog tillägga att medsplelaren hade en lugnande inverkan...David vågade kanske inte riktigt visa sitt fulla temperament (ha, ha).


Det var mycket heta timmar på Nässjö golfbana idag - finns nog ingenstans som det kan gassa och steka på som på en golfbana. Vatten i mängder så det gick fint. Efter rundan blev det grillmiddag på Centralgatan 24 C och till efterätt saffranspannkaka. Ja, den smakade då inte sämre än på Gotland och idag hade jag ju rätta tillberhöret - Salmbärssylt - sååå gott!!!


Nu har jag dammsugit och strukit - ibland bara måste man! Har Lotta på Liseberg i bakgrunden och snart blir det några kapitel i min bok. Den här dagen sög musten ur mig. 2 mils knatande varav 9 km i sakta mak på golfbana - det gör min rygg lite trött. Går jag fort och springer känner jag aldrig någonting -  märkligt.


Ljuvliga sommarsverige - finns inget bättre!!!


 

Så kul att få gå med min son på golfrunda och spelsällskapet Jonas "Höken" Karlsson var nog minst lika glad att få komma ut och spela 18 hål!!! 

   

Snygg swing - den har han ärvt av sin far!!!

 

Puttande...

 

Fika och glass efter 9 hål...

 

Davids första birde - lyckan är total!!!

 

Röda näckrosor i en av de mindre roliga "vattenhålen"...

      

Ett otroligt resultat (till vänster) - ett mer normalt men oxå mycket bra (till höger)

Vilken glädje. Från 45 i hcp till 37!!!


  

85 spänn tack inklusive kaffe! Saffranspannkaka, grädde och salmbärssylt!!

Av Sofia - 20 juli 2014 19:01

Jag läser nu sjunde delen i en serie böcker av Katerina Janouch. Älskar hennes sätt att skriva. Att blanda en spännande historia med relationer och samtidgt (för mig) hög igenkänningsfaktor. Att läsa hennes böcker är som att läka sina sår, att få bekräftelse och ett kvitto på det man känner. På sätt och vis får jag det genom att skriva mina egna dikter men att läsa andras ord är nästan ännu bättre. När jag läste de första böckerna kände jag så väl igen det där gnaget. Att med många barn och heltidsjobb, hus och hem aldrig riktigt duga, aldrig räcka till. När jag läste sjätte delen stämde det mycket väl överens med vad jag kände då. I bok nr sju har det gått ett halvår sedan barnmorskan Cecilia Lunds separation från sin man och jag känner igen mig lika mycket nu. Citat: "Man mister sin identitet, man mister sin samhörighet, det kan göra ondare än när kärleken försvinner".


Å på nåt sätt är det ju så - jag VAR Renstigen 11, "det där vita huset ni vet på vändplanen i Målen" när man skulle förklara vart det låg. Tänkte på det idag när vi åkte förbi så barnen kunde fullfölja uppdraget kattvakt under helgen - den här gatan är inte min...längre. Att bearbeta allt som hänt tar tid och såklart har man inte en av- och på-knapp även om jag ibland intalar mig detta. Jag bygger så sakteliga upp en ny identitet och när jag idag låg på filten på min fina innergård kände jag hur bra jag trivs här. Det är som en oas mitt i denna stekheta vecka. Har trivts här på Centralgatan 24 C från första minuten men nu är första semestern och jag har mer tid att känna.... Jag bygger ju lite på andra ställen oxå. Landsbro är onekligen otroligt fint och han som äger huset som jag besöker är oxå mer än hyvens. Världens bästa Karlsson! Enda nackdelen är att det är fyra långa mil emellan...oss....


Helt underbara timmar har tillbringats i Torset idag. Kantarellmacka till förrätt bl.a - hur gott är inte det på en skala. Min fina bror Pelle och hans Monica kom, nyss hemkomna från fina Side, och de hade haft det hur bra som helst. Så härligt att träffas! När jag kom hem blev jag sugen på en svamprunda. Tog cykeln till mitt vanliga ställe och jag hittade så pass så det räcker till några mackor i kväll. Lite torra men de blir säkert goda!!! 


Ha en fin söndagskväll!!!


 

Av Sofia - 19 juli 2014 17:28

På schemat idag stod framkalla kort och David vill kolla storleken på en målvaktshjälm inför kommande säsong. Man kan ju tro att hjälmarna är gjorda av guld (i vissa fall ÄR det ju det - SM-final etc.)...... 2999 kr!!! David lugnade mig dock och sa att det finns billigare på nätet...typ "bara" hälften... Å korten - det blev ett gäng. Från mammas 75-årskalas, julshow med Höglandskåren till senaste Gotlandsresan. Har inte framkallat sedan november vilket är ett tag sedan.


Cyklade till Adela udde för att sola och bada. Så varmt. Fick dock ingen vidare avkopplande stund. Tre gäng av luar kickade boll och jag var hela tiden på helspänn att jag skulle få ett skott på mig. Adelas uddes gräsplan är väl för fasiken inte en fotbollsplan?? och jag vet att jag låter som en surkärring. Dock såg jag på andra solbadare att de tyckte dito. Å när en boll var en cm från min kaffemugg sa jag åt grabben att jag faktiskt inte ville ha en boll på mig. Han kontrade med "bollen är inte hård...????" Å så dessa föräldrar som skriker och gapar över hela badplatsen. Har jag någonsin låtit så...förlåt mig - tror dock inte det. Måste alla andra höra vad barnen ska och inte ska göra? Efter några kapitel i min bok doppade jag mig - svalt och skönt, cyklade hem. 


Tog paus från solen och satte mig med korten. Minnen sköljer över mig...hösten...julen...den tuffa våren...kanske är det nyttigt att bearbeta detta halvår genom att kolla på bilderna. Idag kändes det bara jobbigt. Inte förrän jag kom fram till slutet av maj började det kännas bra... Nu är bilderna inne vilket är skönt. Som att vända blad! En ljummen lördagskväll väntar mig, Elin och David. Johanna är i Stockholm o ser snart på Nice Peter (en av hennes idoler). Stella är fortfarande på Öland med sin pappa och jag saaaaaaaknar henne....


Ha en fin lördag!!!

Av Sofia - 18 juli 2014 18:52

Det är skönt att vara hemma. Man uppskattar (oerhört) att få resa bort ett par dar men uppskattar (ännu mer) att få komma hem. Väl hemma "upplever" man resan igen....alla nya intryck o upplevelser.....å smälter allt... Ibland är det onekligen lite svårt att ta in alla underbara vyer.. Därför var det nog extra trevligt att idag på morgonen se "lilla" Spexhultasjön ligga blank som en spegel.. Det är oxå en vy som inte går av för hackor. Jag älskar dig, Småland!!

Härligt när barnen kommer åter. Har varit och handlat på Willys med Elin i ett tillstånd av hunger - aldrig bra!!! Det bir grill inför kvällen att grilla. Är såå nöjd med mitt elgrillsinköp. Igår blev det grillskivor av karré kryddade med specialblandning från Krusmyntagården. Jättegott! Är sugen på att grilla räkor. Såg nåt recept - chilimarinerade grillade räkor.

Å vädret är med oss. Tvätt o lite fix - annars har dagen mest bestått av att läsa senaste boken av Katerina Jonouch, den sjunde delen om barnmorskan Cecilia Lund. På en filt i vår härliga innegård. Inte mkt liv i lägenheterna nu. Bilparkeringen är nästan tom - inte så konstigt. Det är fara-bort-tider!!

 

 

Syskonmys!!!

 

Inte taget i dag men för några veckor sedan på den fina innergården - HSB Vävaren

 

 

Inte Östersjön men väl en sjö i Småland!!! Spexhultasjön

 

De som har hus och stugor här - lyckostar!!!

 

Min småländska löparvy - Spexhult

 

 

Av Sofia - 17 juli 2014 17:31

Jag var i valet och kvalet...om jag skulle "dra med" min systemkamera på semestern till Gotland. Den tar plats och är onekligen lite bökig att bära på. Att mitt resesällskap dessutom har en mobil, Samsung Note 3, gör ju att korten han tar blir helt fantastiska. Min iPhone - kan slängas i väggen i jämförelse. Men det klart - med 13 megapixlar blir det ju heeeeelt ok foto. Å till hösten kliver jag ur äppelvärden...kanske...har inte bestämt mig än.... Siktar in mig på en Samsung. Dock ångrar jag inte en sekund att jag släpade runt kameran när vi var i väg på utflykter. Korten från min kamera blir otroligt fina!


Har haft underbara dagar på Gotland. Fårö kom vi aldrig till denna gång. Man hinner inte allt man vill och det är bättre att ta det lite lugnt än att jaga runt som en skållad råtta för att hinna se så mkt som möjligt. Sen blev det ju lite vajjjjjsing med sista hotellnatten...hrm..hrm..men det löste sig finfint, ha ha.... Jag har en stark känsla i magen att det dessutom blir fler besök på denna underbara ö.


Jag skulle ju inte skriva en massa idag. Låt bilderna tala....från min systemkamera.


Ha en fin torsdag!!!


 

På väg mot Hoburgsgubben o södra udden

       


   

Vem stöttar vem?

 


 

Jonas och jag

 

Hoburgsgubben

 

Fiskaregränd

   

En underbar flikig ros i Botaniska trädgården

   

Sköna Visby

 

Domkyrkan

 

Krusmyntagården...å kryddorna vi köpte räcker länge....

 

Jonas på Högklingt och Visby i bakgrunden

     

 

Hej då Visby - hoppas vi ses snart igen


 

Collage


 

Lite bildlek när nätet inte fungerar över Östersjön


 

Så kan det oxå se ut....trött...sjön suger....





Av Sofia - 16 juli 2014 14:32

Ytterligare en underbar dag på Gotland! Sol och vindar som ändå fläktar skönt.

En promenad till Högklint - man ser ända till Visby! Sedan vidare till Rövarliljas håla där en stor bit av den höga kalkstensklippan (nån gång för längesen) har fallit ned och bildat en gigantisk spricka. Där kunde man lätt gömma sitt byte.... Varmt var det hur dom helst och promenadslingan är sååå fin.

Igår åt vi grillbuffé på Krysmyntagården. Dyrt men fantastiskt gott. Lammfilé, entrecôte, kalkonben (!), goda korvar - allt från gårdar runt om. Närproducerat passar mig bra! Äter inte ofta kött på restaurang men den gången man väl gör det ska det vara gott!!!!! Å så alla tillbehör...sallader, potatis, såser naturligtvis smaksatt med kryddor o örter från Krysmyntagården!

Passade på att bese den fina kryddgården och dessutom köpa med lite kryddpåsar hem - hålla smakerna vid liv. Det var rätt skönt att cykla de två milen hem efter den måltiden!!!

Cyklade förbi den underbart fina campingplatsen Visby Strandby - helt öde. Inte en husvagn o alla stugor var bortforslade - bara altanerna kvar... Spöklikt. 

Ha en go kväll!!

För liten tallrik eller för mkt mat - DET är frågan...

Hela gårdagen kändes som ett mindre triathlonpass.. 14 km löpning, massa steg i Visby o 4 mil cykel... Bara simning som fattades...

Tränings- och resesällskapet Jonas!

Öde campingplats....

Men vacker.....utsikt!!!

Dessa underbara solnedgångar!!!

Högklint med Visby bakom...

Tjuvarliljas håla!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards