Alla inlägg under september 2014

Av Sofia - 13 september 2014 18:16

Igår fanns det två val på TV'n. 10 år med Idol eller partiledardebatt. Det blev helt otroligt och osannolikt det senare. Å jag är otroligt stolt och glad för att jag och mina fyra barn satt o kollade på politiksnack istället för nåt annat. Att de ville det. Det märks att det är valtider. Samtliga mina barn hade haft valinformation i skolan och jag är så glad att lärarna uppmärksammar och aktualiserar. Så viktigt! I vissa klasser har det oxå varit val. Stella som går i fyran hade visst hittat på egna partier och Stella och hennes kompis Danni hade bildat partiet "Frozen" (populär film för flickorna). Att hitta på partier är det ju andra som gör... Blåsippepartiet...ja, i mitt tycke är det parti som inte borde finnas, saknar en verklig ideologi och fokuserar på fel saker. 


Min lördag har varit helt grym. Sovmorgon och sedan en mycket god frukost. Färska frallor från Princess hemlevererade direkt till dörren av bästa Ella. Tack för servicen! Så gott! Det blir garanterat fler beställningar. En lessam punka på Davids cykel IGEN hann jag oxå med. Cykeln är ett viktigt redskap/fordon för honom.


Åt lunch med mina körkompisar Pernilla, Elin, Emma och Johanna och tillsammans bildar vi TCB-kören. Klockan halv två började vi sedan öva till nästa helgs konsert. Flera timmar ända fram till 18.00 Men vad tiden går fort. Det är en fröjd att få sjunga ihop med det suveräna bandet Amazon. Jisses vilket drag! Denna konserten får ingen missa!!! Köp biljett nu innan det är försent. Lördagseftermiddagar som denna är svårt att slå. Att få sjunga rockiga låtar ihop med killar som är så otroligt duktiga på sina instrument ger kickar utöver det vanliga. Att stå upp i lite för höga klackar i flera timmar suger men tröttheten är som bortblåst. Å körens egna moves - det blir så bra! Att lyckas utföra hela dansen i denna lilla lokal - bara det är en bragd..... Att se denna konsert är ett måste. I morgon repar vi ihop med Höglandskåren och få höra att "blåset" igen är oxå en fröjd...


Nu ska jag till Tina-grannen med barnen och umgås. Det FÅR inte bli sent under några omständigheter....VALDAG!! Ska lämna valsedlar till Åkerskolan och Sjöbacken för Centern!!!! Ett sista budskap - GÅ TILL VALLOKALEN I MORGON OCH LÄGG DIN RÖST!!! Det är viktigt!!


Ha en fortsatt fin lördag!!


   

Jörgen och Janne - båda Amazon

 

Anders förgyller vissa låtar på sax och Micke (Amazon)

 

Putte (Amazon) och Emma (TCB)

 

Johanna, Pernill och Elin (TCB)

Av Sofia - 12 september 2014 17:58

Att ta sig till jobbet i morse var som att köra omkring i grädde. Vilken dimma! Var glad att jag inte skulle längre. Några timmar senare höjer sig himlen och välkommen sol och klarblått! Välkommen också till fredag. Veckoslut med späckat program och dessutom otroligt kul!!!!!! Vi går mot final nu - både när det gäller valarbete och konsertarbete...


Arbetsdagen avslutades med gemensam middag för hela vår avdelning på Almenäs källare. Tre medarbetare som slutar sin anställning efter en herrans massa år i kommunens tjänst och går över till stadium "mycket sysselsatta pensionärer". De flesta som blir pensionärer verkar ha full rulle och dessa personer är inget undantag. Frågan är när jag får pension....69, 72, 75....? Den som lever får se och i vilket fall hoppas jag på några "pigga" år när den dagen kommer!!


Efter middagen var det bowling och vidare utgång för den som ville. Jag brukar inte banga men i dag ville jag bara hem till barnen. Så skönt att ha dem samlade igen. Ett varv med dammsugaren blir det innan köttfärsen till tacos ska stekas. Kvällens rester blir middag i morgon då barnen är själva. Jag och TCB-kören övar ett antal timmar och även med härliga Amazon.


På söndag morgon – leverera valsedlar till Åkersskolan då vallokalerna öppnar. Därefter övning hela dagen med Höglandskåren. Få ihop programmet – det närmar sig den stora dagen, lördagen den 20 sep, konsertdax! Å stor dag är det ju hela söndagen. Dagen då vi väljer vår framtid! Har lyssnat på mängder på debatter och utfrågningar. Är ju såklart mycket part i målet men jag tycker Annie Lööf var suveränt brilliant i gårdagens debatt. Hennes röst var klarare och tydligare än någonsin och henens ord lika bra som vanligt! Jag hoppas och tror att Centern gör ett mycket bra val i år! Söndagen avslutas med valvaka med Centervänner. Barnen är lediga på måndag så de som vill får följa med mig…kan ju bli lite sent……


Ha en fortsatt fin fredag!


Av Sofia - 11 september 2014 18:12

På mindre än två veckor har jag gjort diverse besiktningar.


Tänderna – årlig kontroll och fick tack-o-lov med beröm godkänt. Har frisktandvård genom Folktandvården vilket innebär en typ av försäkring. De gör en bedömning på dina tänder och du betalar en viss summa varje månad. I detta belopp ingår årliga undersökningar samt lagning av hål. Jag kan med enkel matematik konstatera att Folktandvården har tjänat på mig sedan jag gick med… En gammal lagning har gått sönder på fem år – det är allt. Jag borstar tänderna noga och omsorgsfullt samt dagligen använda tandtråd – ja det är en vana jag aldrig tummar på. Är dödens livrädd för tandläkaren – inte kanske tandläkaren men det hon gör….. En gammal tandläkare i Bodafors skrämde livet ur de flesta små barn i mitten på 70-talet och skräcken sitter i sen dess. Som jag brukar säga – jag föder hellre barn än går till tandläkaren…..å det säger kanske lite…


Idag var det dags för bilen. Är så larvigt nervös och vågar knappt titta när de håller på och greja. Har bytt både batteri och bromsklossar/bromskivor före sommaren så den borde varit felfri… Men nej, de hittade nåt stag under bilen som hade gått sönder. Hade nåt med lyset att göra - när man startar - känner av hur mkt vikt det är på bilen…. Jaha – bara att se glad ut och verka som om man förstår. De skulle ju kunna säga att månen trillade ned på bilen så motorn måste bytas ut. Skulle förmodligen köpa det också. Tack-o-lov kan verkstan ”släcka tvåan” så jag slipper boka ny tid på bilprovningen. Ett moment mindre.


Väntar också på besked från provundersökningen gällande livmodershalsen – rutinkontroll så man inte har cellförändringar. Denna besiktning är kanske den allra viktigaste. Vad är en kostnad på 1500 kr på en bilreparation jämfört med att bli sjuk på riktigt?


Å så vill jag citera en mycket nära och kär vän – vad han sa när jag berättade om bilen. ”I min besiktning går du i genom med mycket gott beröm och du får komma tillbaka hur många gånger du vill”. I sammanhanget kärleksfullt och humoristiskt vilket är en god kombination.


Ha en go torsdagskväll!!

Av Sofia - 10 september 2014 17:01

Tidig morgon på Nässjö station. 06.30 Kampanja och dela ut material samt bjuda på kaffe med tilltugg till förbipassernade resenärer. Trots att jag var några minuter sen anlände jag först av mina Centervänner. Ett annat parti från Alliansen stod på "höger" sida av gången och jag fick naturligtvis en god kopp kaffe och go bulle av dem i blå påse. Vi är ju inte det enda partiet i Nässjö som besöker stationen för att möta folk. 


De flesta är positiva och tar glatt emot påse och broschyr, en del fick dubbla, en del avstår eller har redan köpt eget kaffe och fika i Pressbyrån. Folket kommer stötvis med tanke på inkommande tåg och vissa stunder hade jag 6—7 pers som väntade på att få en kasse. 200 st bullar gick åt – vi länsade kanelbulleförrådet på Thimons. Moderaterna bjöd på Princessbullar – rättvist gynnat. Hur som helst var det riktigt roligt och till slut vågade t.o.m jag dela ut, säga go morron och bjuda påse istället för att frenetsiskt packa. Har liiiite svårt för att dyka på folk…jag vänjer mig och lär (förhoppningsvis).


Har också lyssnat på repriserna av valprogrammen som sänts från Höglandets närradio. Mycket bra och intressant. Olika medlemmar har pratat och spelat musik. Man kan hitta alla valprogram på www.hoglandetsnarradio.se om man är intresserad. I ett av programmen spelade de min version av Centerns fina vallåt ”Nära Dig” – skriven av Fredrik Kempe. Riktigt roligt att den nu visats snart 400 ggr på Youtube.


Sol och regn idag. Redan onsdag. Vart tar veckorna vägen? Nu bär det av en sväng till en annan kommun. Det blir en kväll i Landsbro och närodlad mat står på menyn. Skivor av älg!!


  

Utdelning av frukost!! Eller så får man kanske inte skriva när man står strax intill gymet e3. Men jag lurade på några träningsfärdiga människor lite onyttigheter och nyttigheter...


  

Många kassar.....


  

Våra vänner i Alliansen


Av Sofia - 9 september 2014 19:40

Det spurtas nu. Valspurt. Vi kampanjar och springer benen av oss och blodsockret sjunker, svetten lackar och benen börjar skaka. Då är man glad att man hittar några godisbitar i ficken. Sprang i några hyreshus nyss ganska nära där jag bor. När jag öppnat ett brevfack och släppt ned en broschyr och gått några steg därifån hör jag: "Jävla helvete.....det är politik nu igen...förbannade jävla politik". Jag tänker i mitt stilla sinne. Snart är valet är över och jag behöver inte göra denna syssla på några år. Jag tänker i nästa sekund. Stackars människa - du får en fyrsidig valborschyr med SAMHÄLLSINFORMATION (INTE REKLAM) i fyrfärg i din brevlåda. Du kan välja och läsa, du kan välja att slänga den i papperskorgen eller i återvinningen. Du kan leva ditt liv utan att ta ställning. Utan att göra något val. Du HADE kunnat växa upp i land där du dödas för att du tycker som du gör. För att du inte tycker som diktatorn i landet tycker. I bästa fall kan du fly med dina åsikter med livet i behåll. Jag knatar på i grappuppgångarna och får på nåt sätt orken tillbaka. Godisbitarna i ficken blir kvar. Jag är så stolt att jag bor i Sverige där vi får säga vad vi vill och tycka vad vi vill!!! På söndag är det VAL - då får vi lägga en röst på ett parti som vi tror kan leda oss rätt, på en person som vi tror på!!! Å de som inte har förstått detta - en lektion i eller kurs på högskola i samhällskunskap rekommenderas skarpt.


Opinionsmätningarna duggar tätt (ungefär som regnet utanför) och gapet mellan blocken minskar. Centern går mycket gläjdande framåt och precis som experterna diskuterar så är det delvis en Annie Lööf-effekt. Hon har gjort mycket bra ifrån sig i debatter och andra sammanhang - klar och tydlig. Det är ju så människor vill uppleva politiker! Det blir spännande på söndag när vallokalerna stänger...mycket spännande. Har en känsla av att det parti jag minst önskar ska få röster, får många.... Jag hoppas att jag har fel. Helt fel!! I morgon kampanjar vi på stationen i arla morgontimme. Ett av de sista rycken!!!


Nu har jag gjort crêpes och god fyllning. Nu ska fyllningen i "pannkakorna" och sedan grattas i ugnen. Jag är hungrig som en varg och det ska bli så gott att få nån timme framför TV'n och förhoppnings någon trevlig valdebatt...


Ha en fortsatt fin tisdagskväll!!!


 

Av Sofia - 8 september 2014 22:02

Nyss hemkommen från ett mycket intressant möte på Vuxenskolan i Nässjö. Möte om integration eller vi kan kalla det för samtal och debatt. Kvällens körövning ställdes in pga duktiga körmedlemmar och ska jag var ytterst ärlig hade soffan, ett fat praliner och lite TV gjort mig gott. Men…..som alla vet brinner jag för integrationsfrågor och ju mer jag hör och lär desto mer kunskap får jag. 


Frågan för kvällen var ”Är invandrare ett hot mot vårt sätt att leva?”. Först ett föredrag av en mycket duktig tjej från Fores som är en tankesmedja (för mer info - www.fores.se). De jobbar inte bara med migration men detta var kvällens tema.  Alltså 1 timmes kunskap om forskning och statistik som dödar en hel del "rykten" och andra floskler betr. invandrare - bl.a hur många det är som kommer hit och hur hög andel som är asylsökande. Läs mer på www.migrationsinfo.se (mycket nyttigt att läsa och hämta statistik). Många var där. Representanter från så gott som alla partier, folk från näringsliv, föreningar, missionskyrkan, invandrare som bott här länge, invandrare som bott här en kortare tid och andra människor som har starkt intresse för frågeställningen.


Jag gick från mötet med en varm känsla i hjärtat. Vi (Sverige) gör rätt att hjälpa. Vi har ett moraliskt ansvar att hjälpa till och utifrån det måste vi ta tag i problemen. Att få jobb och bostad är viktigt, att lära sig det svenska språket likaså. Allt kan göras bättre men en sak är säker. Vi måste hjälpas åt - alla!!! Återigen - rätt inställning - först då kommer vi se resultat! Det är underbart att höra personer som blivit hjälpta i vårt land, tala så gott om Sverige och att landet för alltid finns i deras hjärtan. Lika icke-underbart är det att höra representanter från Sverigedemokraterna öppna truten. Har ni läst Pelle Svanslös. När de där herrarna uttalade sig kom jag hela tiden att tänka på Måns samt Bill och Bull...Slående likheter fanns.... Man mår bara illa...riktigt illa....


Förutom denna mycket inspirerande avslutning på dagen har arbetsdagen varit hektisk. Efter att ha vårdat sjuk Stella i två dagar blev det många mejl att besvara och mycket annat fix att lösa. Dessutom hade vi internmöte och som avbrott fick vi göra ett studiebesök på Åkers nya förskola. Alltså…vilken fin byggnad. Ändamålsenlig, ljusa och fräscha utrymmen. Kan tänka mig hur inspirerande det blir för både personal och barn. Nu arbetas det för fullt med golvläggning, målning och det var riktigt kul att se hur många som deltar i arbetet med att färdigställa förskolan. 6 avdelningar är tanken. Glömde tyvärr mobilen på jobbet så jag kan inte bjuda på några bilder.


Godnatt och sov så gott!!!

Av Sofia - 8 september 2014 21:04

Nyss hemkommen från ett mycket intressant möte på Vuxenskolan i Nässjö. Möte om integration eller vi kan kalla det för samtal och debatt. Kvällens körövning ställdes in pga duktiga körmedlemmar och ska jag var ytterst ärlig hade soffan, ett fat praliner och lite TV gjort mig gott. Men…..som alla vet brinner jag för integrationsfrågor och ju mer jag hör och lär desto mer kunskap får jag. 


Frågan för kvällen var ”Är invandrare ett hot mot vårt sätt att leva?”. Först ett föredrag av en mycket duktig tjej från Fores som är en tankesmedja (för mer info - www.fores.se). De jobbar inte bara med migration men detta var kvällens tema.  Alltså 1 timmes kunskap om forskning och statistik som dödar en hel del "rykten" och andra floskler betr. invandrare - bl.a hur många det är som kommer hit och hur hög andel som är asylsökande. Läs mer på www.migrationsinfo.se (mycket nyttigt att läsa och hämta statistik). Många var där. Representanter från så gott som alla partier, folk från näringsliv, föreningar, missionskyrkan, invandrare som bott här länge, invandrare som bott här en kortare tid och andra människor som har starkt intresse för frågeställningen.

 

Jag gick från mötet med en varm känsla i hjärtat. Vi (Sverige) gör rätt att hjälpa. Vi har ett moraliskt ansvar att hjälpa till och utifrån det måste vi ta tag i problemen. Att få jobb och bostad är viktigt, att lära sig det svenska språket likaså. Allt kan göras bättre men en sak är säker. Vi måste hjälpas åt - alla!!! Återigen - rätt inställning - först då kommer vi se resultat! Det är underbart att höra personer som blivit hjälpta i vårt land, tala så gott om Sverige och att landet för alltid finns i deras hjärtan. Lika icke-underbart är det att höra representanter från Sverigedemokraterna öppna truten. Har ni läst Pelle Svanslös. När de där herrarna uttalade sig kom jag hela tiden att tänka på Måns samt Bill och Bull...Slående likheter fanns.... Man mår bara illa...riktigt illa....


Förutom denna mycket inspirerande avslutning på dagen har arbetsdagen varit hektisk. Efter att ha vårdat sjuk Stella i två dagar blev det många mejl att besvara och mycket annat fix att lösa. Dessutom hade vi internmöte och som avbrott fick vi göra ett studiebesök på Åkers nya förskola. Alltså…vilken fin byggnad. Ändamålsenlig, ljusa och fräscha utrymmen. Kan tänka mig hur inspirerande det blir för både personal och barn. Nu arbetas det för fullt med golvläggning, målning och det var riktigt kul att se hur många som deltar i arbetet med att färdigställa förskolan. 6 avdelningar är tanken. Glömde tyvärr mobilen på jobbet så jag kan inte bjuda på några bilder.


Godnatt och sov så gott!!!

Av Sofia - 7 september 2014 14:52

Vilken dag...igen. Sensommarvärmen är fantastisk. Löparrundan Landsbro - Hultagård - Landsbro tog musten ur oss. Svettigt men luften har en syrehalt som ändå gör det så skönt att springa. Bästa tiden på året tror jag. Vi vände vi f.d affären. Den affären i Hultagård som levererade specerier och basvaror till mitt föräldarhem under hela min uppväxt. Söndag och sovmorgon, sol och löparsällskap...allt roliga har ett slut. Jag far vidare på mina uppdrag och Jonas på sina. Jag sjunger med mina härliga körvänner i Norra Solberga vilket oxå är KUL!!!!! Han åker på träningsmatch och ser sin son spela hockey i Nybro Vikings. Ser fram emot när jag får följa med. Snart seriepremiär!


Rent gastronomiskt har helgen varit superb. Skaldjur i fredags från Smålandskräftan. Havskräftor, räkor och gravad lax - helt underbart efter uppdrag "dela-ut-Centernbroschyrer". Igår efter ett lyckat sånguppträdande blev det världens godaste röding med hemmagjord skaldjurssås och goda potatis.


Jodå, sången igår gick bra....till slut. Det var 140 pers i lokalen på Ljunga Park, varmt och ventilation obefintlig. Mickar som hade ett otäckt skrapljud om man rörde sig en cm i sidled. Jag var genomsvettig när vi var klara. Hursomhelst otroligt trevligt att sjunga för "Sävsjöflickorna". Som tack fick jag/vi närodlad honung, en surdegskultur till surdegsbröd (när jag nu ska hinna baka det) och dessutom en vacker brosch som är en symbol för sällskapet. I valtider väljer jag att inte sätta på den...ännu....kan misstolkas..... 


Ha en fortsatt underbar söndag!!!


 

Underbart gott!!!!...å dyrt.... :)

 

Röding från sjön i Hultagård...smaskens och helt gratis :)

 

Symbol för Sävsjöflickorna

 

Blåsippa i silver

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards