Alla inlägg under september 2014

Av Sofia - 6 september 2014 14:48

"Min förhoppning med skulpturen är att väcka intresse för tidigare generationers livsvillkor och att belysa att vi lever i en föränderlig värld, där människor ständigt är i rörelse" 


Ovan text är skriven av konstnär Annette Rydström och tagen från den broschyr som handlar om statyn som idag den 6:e september avtäcktes i samband med invigningstalet av vårt läns landshövding Minoo Akhtarzand. Nässjö stad 100 år - en mycket fin present förgyller nu platsen mellan Hotell Högland och Thimons café (Esplanaden). Annette som har gjort statyn har skapat en mycket fin symbol för Nässjö stad med mycket mening och djupa tankar bakom. Statyn är dessutom vacker. Solen sken och mycket folk beskådade evenemanget. Stolt att vara Nässjö-bo. För att kunna leva i vår nutid måste vi veta vår historia vilket är viktigt vad det än gäller. "Att aldrig glömma bort vad som hänt" är kanske årets val viktigaste mening när vissa partier som inte hör hemma någonstans får fler sympatier än någonsin.


Har stått på torget med mina Centervänner i några timmar idag. Vädret var underbart och det var verkligen folkliv på torget och på andra ställen. Å många ballonger fick jag dela ut. En ballong till barnet och en broschyr till mor/far/mormor/morfar/farmor/farfar. Lite kaffe gick det oxå åt. Rätt kul att ge kaffe i gröna muggar till vänner i andra partier med röda och blåa tröjor... 


Snart sjunger jag med mor i Sävsjö och jag ser fram emot att både få sjunga och träffa en hel del kusiner och mostrar. 


Ha en go lördagskväll!!!


 

Före avtäckningen

 

Mycket folk samlades

 

Konstnär Annette Rydström talar. Bredvid står chef Kultur & Fritid samt landshövdingen Jkpg län

 

Vacker och tänkvärd staty

 

Mycket tänkvärda ord!!

 

Kollegor och konkurrenter...

 

Vår lilla gröna hörna!!

Av Sofia - 5 september 2014 14:55

Ytterligare en dag hemma med sjuk Stella. Tacksam för att samhället är inrättat på detta viset - att man får ersättning. Barnen har inte haft speciellt många sjukdagar under åren men fyra barn är fyra småbarnsperioder och det är skönt att det finns skyddsnät.

Fia med knuff, glass o film är mycket bra medicin när man är hemma från skolan. När vi spelat ett tag la jag mig på sängen o skulle bara sluta ögonen för en minut...sov en bra stund. Är uppe i en sån speed så kroppen inte hinna känna efter. När den väl får vila, vilar den... Väcktes av min mor som berättade att hon vunnit högsta vinsten på Sandsjöfors-lotteriet. 10 st lakan i resecheckar. Är rädd för att pappa får åka ifrån sin veahög för ett litet tag.... Grattis!!!!!

Middagen bestod av den kassen närodlade grönsaker jag gick på torget igår. Egen variant på raggmunk med morot, potatis, lök o palsternacka - jättegott. Odlade av en av mina Centervänner i Grimstorp. Tack Ronnie! Johanna var extra glad - två veggodagar denna vecka! 

Å när vi ändå är inne på närodlat o politik... Tyckte Annie Lööf var extremt duktig i gårdagens utfrågning i TV. Lugn, sansad, saklig, svarade på bra på allt trots att hon ofta blev avbruten o "pratad i mun på". Dessutom är hon ung o kvinna! Stolt att hon leder vårt parti!! Däremot hoppas jag!!!!! att det tas krafttag mot Vattenfall o det de håller på med.... Fy vad osmakligt!

Ikväll blir det skaldjursfrossa. Jag vann ett fint presentkort på Smålandskräftan på kommunens motionstävling för period sommar. Ska bli gott!! Att äta skaldjur ihop med någon annan gör smaken ännu bättre...

Ha en go fredagskväll!!

Raggisar gjorda på närodlade råvaror!

 

[Bild]

Ikväll tänder jag mitt doftljus - så fantastiskt god doft. Värt varenda öre o det var många ören....

Av Sofia - 4 september 2014 14:58

Det händer inte så ofta att man får säga till sitt barn på skarpen att hon/han ska vara hemma från skolan. Vanligtvis är det precis tvärtom..... Stella har feber och ont i halsen och står det friluftsdag på schemat (friidrott på Skogsvallen) är det inte så lämpligt att vara med. "Nej, du får inte gå till skolan!!". Vård av Stella - en VAB-dag. En mysig sådan. Vi har nyss avslutat middagen som bestod av hemmagjord ärtsoppa - grön sådan - sååå gott!! Annars var det nära att det blev raggmunk då jag fick en kasse närodlat från mina gröna Centervänner på Torget. Skulle stått där en stund idag men det gick bort på grund av VAB. Däremot ville jag inte avboka min cellprovsundersökning (rutinkontroll var tredje år och som kvinna bör man inte missa detta). Solen är så varm och go och sommarkänslorna kommer tillbaka...ungefär som om...njae - den kanske inte är slut ändå.... Öppnar mejlen och får en kallelse till däckbyte - hösten är här för att stanna.

 

Köpte med mig 100-års-jubileum-bakelser från Thimons som jag, Stella och Johanna smaskade i oss. Underbart goda. Som att smaka på himlen utan att veta hur den smaken är. Köpte några extra som vi delar broderligt i kväll när mor och far kommer hit på lite "grilla korv". Mamma och jag måste öva till lördagens sångprogram. Vi kan nog det mesta men på lördag finns ingen tid. Jag står på torget och kampanjar och sedan blir det snabb färd till Sävsjö. Själv kvalar jag inte in som någon Sävsjö-tös eftersom man då ska ha gått i skola där ett antal år. Att uppträda gick dock bra. Faktum är att jag ändå känner mig väldigt "hemma" i denna stad och framförallt i Torset där mor och far bor.

 

Ha en underbar sensommarkväll!! 

 

 

Vit kladdkaka med brynt smör och lime i botten, flädercrème och jordgubbsmousse och jordgubbar samt chilitryffel och maräng....underbara smaker!!

 

Sjukling

 

 

Av Sofia - 3 september 2014 20:03

Dagens schema:

Jobb kl. 08.00—17.00

Tandläkaren kl. 12.00 (lunch)

Stella kör kl. 16.30—17.30

Stella dans kl. 18.30—19.30

Brinell, Elin o Johanna – Öppet hus 16.30—19.30


Få ihop det pusslet… Sitter nu och summerar dagen. Positivit är att jag faktiskt har fått ihop dagens tidsschema och hunnit med allt. Allt går ju och tack till goda grannen Tina. Hon fixade leverans till dansen!! Stella är också nöjd med både körövningen och dansen. Underbart att hon vill sjunga!! Mariakören i svenska kyrkan. Hoppas det håller i sig. Första gången på Streetdance 10—12 år. Blev också en hit. Kul!! Öppet hus på Brinell, både gymnasiet och 7-9. Vilken fin skola!!!! Härligt ljusa och fräscha lokaler!! Visste att det skulle bli bra men inte såååå bra! Elin som var motståndare förut har vänt och har en helt annan åsikt och uppfattning nu. Skönt ända in i hjärteroten!! Att älta detta beslut i valrörelsen nu är verkligen hyfsat fantasilöst..... BTW - jag hade inga hål i tänderna…en bonus för dagen. 


Fyra barn har spridit ut sig rejält och jag orkar inte plocka iordning. Inte ett dugg. En halv tvättkorg ligger på den ”horisontella garderoben”, dvs på golvet och visst – tycker barnen det är snyggt – varför inte… Det är ju rätt mjukt att gå på. Nästa fråga är på HUR många ställen man kan ha skönhetssalong på….måla nagellack etc. I köket, i vardagsrummet, på toaletten… En krossade spegel är dagens fynd och INGEN har haft sönder den. Nej, den hoppade nog ned från kroken själv och for i kaklet….. Ris och ros för den 3:e september!!


Solen har lyst hela dagen och värmen är underbar! Längtat ut hela dagen! Har inte haft världens bästa dag mentalt sett. Sovit urdåligt i natt pga grubblerier. Känns som man alltid försöker och göra sitt bästa men ändå räcker det aldrig riktigt till. Stånga sig blodig hjälper liksom inte… Resultatet blir ändå bara att man blir tröttare...


Ett stooooooooooooooooort grattis till mina älskade och underbara föräldrar! 54 år sedan de gifte sig i Vallsjö gamla kyrka! En solig och vacker höstdag – precis som i dag!! 54 år....magiskt bra! Jag älskar er mer än det går!!! Jag grattar med en sång!!!

      


 

Gunilla Karlsson (född Holm) och Kenneth Karlsson, 3:e september 1960


Grattis mor och far!!!



Av Sofia - 2 september 2014 17:26

Politiker blir i allmänhet beskyllda för ”mycket ord och mindre handling”. I synnerhet när det är valtider. Igår hade vi gruppmöte i Center-lokalen på Rådhusgatan och där fick mitt eget budskap ”tydlig integration” verkligen en relevans och innebörd. Ord blev till handling!! 


Vi välkomnade en ny medlem. Han heter Abdi Fatah och kom från Somalia för fem år sedan. Jobbar som tolk på Vuxenskolan i Nässjö. Han håller även introduktionskurser för sina landsmän och landskvinnor när de kommer hit. Han pratade med värme om hur tacksam han var för att ha kommit till Sverige och hur viktigt det var att verkligen förklara för de som kommer hit hur vårt samhälle ser ut, vilka regler och lagar vi har här. Han betonade vilken gåva det var - rätten att få rösta. Om man kommer från en diktatur är det inte svårt att förklara det positiva att man får en unik möjlighet att vara med och bestämma. Demokrati är inte självklart för alla även om vissa i Sverige är lite lojja och helt enkelt struntar i att rösta. Jag blev varm i hjärtat när jag hörde vår nye medlems ord igår. Han hade läst samtliga partiprogram och ansåg att Centern var det självklara valet när det gällde hans värderingar. 


Precis såhär måste ”tydlig integration” gå till. Att välkomna dem i våra diskussioner. Att låta dem vara med oss. På riktigt! Arbeta tillsammans! Förstå varandra! Inte förrän då kan vi nå resultat med integration! Han pratade om ”inställning”. Hur viktigt det är att ha en positiv inställning – allt går. Det går att lära sig svenska, det går att få jobb, det går att få en bostad! Det hänger mycket på den egna individen!! Det är ingen skillnad på honom och på oss. Han har en familj, han har ambitioner, han har en vilja att trivas i Sverige – precis som vi. Enda skillnaden är hans bakgrund, hans namn är svårare att uttala och hans hud har en mörkare ton. Igår skulle Jimmie Åkesson suttit vid vårt bord – det hade varit nyttigt för honom.


Helt klart är det fler som borde ”kliva ned från läktaren och vara med i spelet”. Med tanke på vad folk runtomkring säger om politiker och vad man läser för inlägg på Facebook. Det är så lätt att sitta och gnälla hemma i soffan, på arbetsplatsen och vräka ur sig både det ena och det andra via sociala medier. Kom o va med istället! Även om man ogillar vissa beslut som är tagna i en demokratisk styrd organisation är det ju vi själva som väljer de som tar besluten! Det är så det faktiskt fungerar!! Du har en chans att påverka – glöm inte det!


Ps. Ikväll blir det motion för mig och mina barn….utdelning av gröna broschyrer i brevlådor. Det kommer kosta mig en slant men som bekant är ju tid pengar..….


 

Abdi Fatah

Av Sofia - 1 september 2014 17:10

Lördag hela veckan….födelsedagskalas hela veckan. Nässjö 100 år. Det händer mycket i vår fina stad denna septmebervecka och man får sno sig om man ska hinna med en bråkdel av aktiviteterna. Fullspäckat schema! Caféerna i vår stad har skapat var sin jubileumsbakesle och läser man vad skapelserna innehåller ökar salivproduktionen ögonblickligen. Som av en händelse ska jag ta och fira med en bakelse på tisdag eftermiddag med två goda vänner på Thimons. Då äter jag ” vit kladdkaka med brynt smör och lime i botten, flädercrème och jordgubbsmousse och jordgubbar samt chilitryffel och maräng”. Avis? Gå dit!! 


Med tanke på att jag jobbar till sen eftermiddag samt kvällsgöra i form av centermöte, skjutsning till kör, dans, öppet hus på Brinell och Norråsa blir det inte så mycket tid över för att fira vår stad. Men man märker att mycket kraft har lagts på att uppmärksamma 100-åringen. Vårt interna café på jobbet har denna veckan tidtypiska kläder och idag sålde de smörgåsar från den tiden. Till frukost blev det ”kräppebröd med fläskstek”. Jättegott och tänk att gammal mat kan smaka så bra!!

  


På lördag är det ändå dags att fira och jag befinner mig i city i flera timmar. Valkampanj med partikamrater och då får jag tillfälle att se vår landshövding inviga kalaset kl. 10.00 och Nässjös emmigrantskulptur. Å på kvällen är det den konsert i Stinsen Arena och då har jag lyckats dubbelboka mig. För länge sedan sa jag och min mamma jag till en inbjudan och vi ska sjunga på "Sävsjöflickornas" årsmöte…..i Sävsjö…


Som pricken över i:et tillika grädden på moset i detta firande av Nässjö 100 år blir det urhäftig jubileumskonsert i Pigalle lördagen den 20:e september kl. 19.00 Den FÅR ni inte missa!!!


Nässjö stad 100 år Foto: Hasse Bengtsson

 Mer än smaskens!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards