Direktlänk till inlägg 24 november 2014

Till minne av mormor Sigrid - tack för en grå måndag

Av Sofia - 24 november 2014 21:32

En riktigt tung måndag. Sov dåligt och oroligt i natt – mycket funderingar på precis allt. Barnen, arbetsbelastningen och framförallt kommande arbetsbelastning, min hälsa, vardagen och livet i största allmänheten. Diskuterade idag "livet" med min kollega och att det går i 120 km/h. Så länge du själv styr och det känns roligt är det väl ingen fara men tappar du kontrollen blir det mindre bra. Alla måndagar som inte är roliga är också en del av livet. Kommer man någonsin bli sams med Carpe Diem. Små korta stunder funkar bra men i största allmänhet – hur mycket njuter vi av nuet utan att rusa till nästa litet mål…..


Idag för 46 år sedan omkom min mormor i en bilolycka. 1968. Hon gick ur tiden alldeles alldeles för tidigt. Trots att jag aldrig fick träffa henne känns det ändå som om jag känner henne genom det mamma berättat. Sigrid Holm. Hon läste mängder med böcker och skrev dikter. Jag fantiserar ibland om att hon nog läser min blogg och de dikter jag skriver. Hon blev änka tidigt och blev ensam med 6 barn. Kan knappt föreställa mig hur slitigt det var på den tiden. Mina morbröder, Gösta och Sture, fick som tonåringar ta hand om ladugården i Hägnen utanför Sävsjö och helt enkelt se till att det som skulle göras blev gjort. Då handlade det mycket lite om att ha sista versionen på mobil eller ha senaste paddan. Då var fokus att få mat på bordet. En intressant reflektion när mina egna barn gnäller för att de inte har eget rum…och måste gå till skolan och lära sig saker.....


Trots en grå och mycket lång måndag tänker jag ikväll på mormor Sigrid. Så många gråa måndagar hon aldrig fick uppleva. Genast känner jag tacksamhet inför det faktum att jag få vara kvar här med mina nära och kära och ja, även med mina bortskämda älskade barn...


Sov gott!


  

Martin Holms familjegrav vid Vallsjö kyrka.

  


Mamma har satt vackra rosor där idag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards