Alla inlägg den 20 december 2014

Av Sofia - 20 december 2014 16:45

När man åker bort över julen och inte är hemma känns det ganska meningslöst att handla en massa traditionell julmat som sedan inte blir uppäten. Frågade dock barnen igår om vi skulle fixa ett julbord mini till kvällen och de tryckte på gillaknappen. Å det tyckte igång mig. Handlade på Willys (och alla Nässjöbor var där) och det känns riktigt riktigt roligt. Köttbullar, Janson (till mig), omelett, prinskorv, rödbetssallad, några skivor gravad lax (till mig), julskinka, ägghalvor och apelsinskivor. Inte många sorter men det godaste godaste av allt. Man kan numera köpa skivad julskinka vilket är en superbra idé när man som sagt inte ska dra den stora skinkan ut och in från kylskåpet i två veckor....


Enligt tradition har vi gjort julgodis oxå och bollar och diverse skapelser är gjorda av mandelmassa. Jag gjorde knäck i micron och den ser allt lite blek ut. Smaken är det nog inget fel på. Därefter dekorerade vi apelsiner med nejlikor och jag känner mig som världens bästa mamma....för ett tag!!


Nu är vi klara och hettan i köket har säkert stigit till 26 grader. Lurar nu med mig alla barn på en promenad till Ica. Saftglögg står på handlingslistan och jäst. I morgon får vi finbesök av Jonas och hans dotter Micaela. Tanken är hemmagjord pizza. Ikväll lär vi inte sitta hungriga i soffan efter kvällens mat. Det som blir över äter vi i morgon eller dagen därpå. Sedan är det ju jul!!! 


 

Mandelmassanassar... Elin fick visst nåt i ögonen.

Lita bleka och utan mandel men de går säkert ned...

   

Har tjuvsmakat och jag är lik min mamma i smaken :)

 

Doft från nejlikor och apelsin - gott!!

 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards