Alla inlägg den 14 januari 2015

Av Sofia - 14 januari 2015 18:02

Var på BIO igår. Det var minst ett år sedan jag satt på SAGA i Nässjö och den gången var det jag och Stella som såg filmen Frost vilket är en helt underbar film om prinsessan som har en extremt kylig kraft…. Igår handlade det mer om den mentala kraft som människan besitter. Filmen Unbroken och genom att filmatisera denna verklighetsbaserad historia gjorde Angelina Jolie regidebut.


En fantastisk berättelse om kamratskap och människans mental styrka, om att kämpa och aldrig ge upp. Det handlar också om försöka förlåta sina fiender istället för att hämnas. Filmen återberättar krigshjälten Louis Zamperinis livshistoria som i sig är otrolig. Han föddes i New York 1917 med italienska rötter, gick från halvt kriminell under tonårstiden till att bli till olympiskt löparlöfte i Berlin-OS 1936. Under andra världskriget störtade hans och hans kamrater med ett flygplan i Stilla Havet. Louis och hans kompis tillbringade 47 dagar på en livflotte innan de "räddades" av japanska flottan…. Han och hans vän tillbringade två år som krigsfångar vilket var så nära helvetet man kan komma. Man blir förbluffad över hur han överlevde denna misär, både fysiskt och psykiskt. Ett uttryck återkom ofta i filmen....vilket är såååå sant:  ”If you can take it, you can make it…. När det var som allra mest kritiskt för honom lovade han Gud - att om han bara överlevde skulle han tjäna Herren resten av livet..... Det löftet höll han!


Jag läste nyss ett reportage om Angelina Jolie beträffande att hon regiserat filmen. Louis Zamperini ägnade resten av sitt liv åt att förlåta de som gjort honom så illa. Han dog i somras, 97 år gammal. Han hann se filmen innan och han tyckte den skildrade hans historia på ett mycket bra sätt. 


Filmen i huvudsak handlar om vår mentala styrka både i och utanför idrottens värld. Att kunna prestera på topp när det verkligen gäller är en otrolig gåva. Jag är så fascinerad över detta fenomen. Jag känner själv att jag just nu befinner mig i ett ”krigstillstånd”. Saker måste bli gjorda bra, snabbt – både i och utanför jobbet. Man känner inte efter – man bara kör. Det orkar man ett tag…. Inställningen viktig så klart. Tror du inte själv på att det ska lyckas – då blir det oändligt mycket svårare. 


Ha en fin kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards