Alla inlägg den 20 mars 2015

Av Sofia - 20 mars 2015 18:26

Ja, idag har det verkligen hänt grejor även om jag mest umgåtts med Stella hemma i lägenheten då hon inte alls mådde bra i natt. Magsjuka...men det måste varit något snabbt övergående och tillfälligt eftersom frukosten åts med bra aptit och därefter middag utan några hastiga toalettbesök. Stella var ilsk att hon inte fick gå till skolan.... För mig blev det alltså ingen Pilen-dag med resten av BU-nämnden. Nya mål skulle tas fram som sedan verksamheten ska följa upp under året... Hoppas de kom fram till mycket bra saker!!!


Försökte så gott jag kunde följa solförmörkelsen men molnen var liksom i vägen. Det blev allt lite skumt och väldigt tyst...fåglarna slutade att sjunga men det var oxå det enda jag märkte av fenomenet. Däremot har jag många härliga Facebook-vänner som har fotat händelsen så jag vet hur det ser ut. Häftigt är en mild underdrift! Nu dröjer det länge innan vi i Sverige får se detta. Såg nånstans att det var dax för nästa solförmörkelse år 2039....


Däremot har jag HELT missat #rockasockorna.... Jag begrep ju att det var nåt på G när jag studerade flödet på Fejjan och Instagram i morse. Jag tycker ändå att jag hänger med i sociala medier men det har helt gått mig förbi. Mängder med bilder som visade två fötter med olika sockor. Den absolut häftigaste bilden stod min bror Pelle för. Ny kalv i Norra Sandsjö som fått olika färger på sockorna.... Å jag lovar - hade jag varit publik idag - alltså ute i offentligheten hade jag haft olika strumpor på mig. Inte för att det kanske hade synts så bra i mina vinterkängor som jag fortfarande inte lagt av.


Å med tanke på #rockasockorna kommer jag åter in på gårdagen och tema "olika". Att vi ska och måste respektera varandras olikheter. Tänk på att bakom varje nysvensk finns en historia, mer eller mindre tragisk. En ung kvinna, Mona, som jobbar med kartläggning av nyanlända i Viebäck berättade om sin egen historia för oss alla. Hur hon fick uppleva som liten flicka hur hennes pappa hämtades av polisen och skulle avrättas. Flykten började och hon kom till slut till Sverige, lärde sig svenska. Idag är hon utbildad 1-7 lärare och det var hela tiden hennes dröm att få läsa på universitet. Hon visade oss en dikt som en lite pojke skrivit. När han skrev den kunde han inte svenska utan den skrevs i original på arabiska. Ett halvår senare kunde han läsa den själv - på svenska. Just hans historia slutade lyckligt. Efter sex år (!!!) kom pappan tillbaka och kunde återförenas med sin familj! Alla de som kommer hit har en historia. Glöm aldrig det!!


Ha en fin kväll. Jag ska fredagsmysa med pigg Stella. 


 

Var det du Claes som gav Stella nåt olämpligt i går kväll så hon fick magont.... Stella och hennes kompis hade mött Claes Malmberg på stan innan han skulle ha show på Pigalle....

   

  

Dagens i särklass bästa #rockasockorna! En bild från Pelle. Ny kalv i Norra Sandsjö.



Dikt av en nysvensk pojke. Nej, inte kunde jag hålla tårarna borta då....

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards