Alla inlägg den 12 maj 2015

Av Sofia - 12 maj 2015 20:40

Jag vet att jag gnäller i bland. På agendan och tidsbrist och kampen på klockan som inte alltid är kul.... Å jag var väl innerst inne hyfsat naiv när jag tackade "ja" till uppdraget om att vara ledamot i BU-nämnden. Naturligtvis var jag medveten om att uppdraget innebär ett stort ansvar - men när det gäller antalet möten och all tid som går bort från mitt ordinarie jobb kunde jag nog inte föreställa mig hur många timmar det faktiskt var. Å då har jag naturligtvis inte räknat in all den tid som består av att läsa papper....och sätta sig in i och förstå. Det är ju det det handlar om som politiker. Att förstå trots att man inte är "sakkunnig". Jag sitter inte i nämnden för att jag är utbildad pedagog - jag sitter där för att jag har ett starkt engagemang och är intresserad allt som rör skolan. 


När jag väl stämplat ut från mitt jobb kan jag ändå alltid koppla på fokus - BU vilket är otroligt skönt. Däremot ser jag det som en enorm fördel att jag jobbar på Tekniska Serviceförvaltningen - man ser saker från två håll vilket jag även drar nytta av i min tjänst som fastighetsekonom. Då kan jag se saker i min vardagliga omgivning med BU-ögon. Murarna mellan olika kommunala förvaltningar kan ibland vara höga.....och det är min övertygelse att kommunen skulle må bättre av att murarna revs....eller åtminstone nöttes ned en del. Vi är ju alla Nässjö kommun. Vi tillsammans kan ju samarbete så resultatet blir det bästa! Åt alla håll!!


Möten a la beredning, utskott och nämd....intressant och mycket lärorikt. Än intressantare är att komma ut till verksamheten i egenskap kontaktpolitiker - ikväll på Åkersskolan. Att höra rektor och förskolechefs engagemang och positiva anda när det gäller verksamhete och olika projekt är en fröjd. Det sprider glädje och värme och smittar verkligen av sig till oss som lyssnar - politiker och föräldrar. Jag är övertygad om att de barn som har fått gå här inte kommer finnas med "röda siffror" i öppna jämförelser och annan statistik om några år. Stor eloge till kvällen - till Åkersskolan, fritidsverksamhet och förskolorna i området. Det är så otroligt härligt och spännande att få ta del av ert arbete på denna nivån och själv "tillhöra" BU!!!


En mycket mycket lång dag är till ända! Stella går o är småsur för att det är kortvecka i skolan och att det är "fredag" i morgon..... Elin går som på moln för att hon är beviljad ledighet från skolan i morgon (konsert i Stockholm med bästisten Emma och hennes föräldar - Five seconds of summer). Ja det är sannerligen olika......lusten och viljan till skolan!


Godnatt!!!!!



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards