Direktlänk till inlägg 30 juni 2015

Sandsjöbaden - en oas vid Uppsjön

Av Sofia - 30 juni 2015 16:13

Minns när jag växte upp. Bodde i Norra Sandsjö, bara 2 km från Sandsjöbaden så på somrarna cyklade man tämligen ofta hit. På den tiden fanns inte nuvarande restaurang (Sandsjö Wärdshus) utan en mindre restaurang/kiosk lite högre upp i backen. Den brann ned 1986 och det tog några år innan kommunen (dåvarande ägare) byggde upp nytt. Många glassar har köpts där….och även ett och annat tråg med pommes…när man fick för mamma. Tidsmässigt ”bodde” man väl mer eller mindre på bryggan i Sandsjöbaden under sommarmånaderna för det var ju ALLTID vackert väder på somrarna när man var liten…. Å andra sidan badade vi ofta trots regn. Man var mer under vattnet än över vilket ofta resulterade i öroninflammationer för min del… Aj, aj, aj… Mycket fetvadd och örondroppar blev det på nätterna samt penicillinkurer……


Idag åkte jag och mina kollegor, som ännu inte har semester, ut för att äta lunch i denna vackra idyll. Varmt väder och platsen blir ju helt klart ännu bättre då. Det är så obeskrivligt fint här och folk tycks vallfärda hit för att äta god mat. Riktigt roligt att ett ställe så här ”ute på landet” kan gå så oerhört bra. Året runt är det full fart – julborden är ju en fröjd i sig. Idag fick jag ett soligt leende från min brorson Lukas som jobbar där! Härligt! Lunchen var mycket god och trevlig – kokt kolja med äggsås och enligt erfarenhet blir man rejält mätt. Portionerna är stora och det bidrar säkert till att populariteten är så hög. Härifrån åker man inte hungrig.


Minnen och historiens vingslag kommer så nära så de nästan viftar omkull mig när jag står och tittar ut över Uppsjön. Här har man upplevt så mycket roligt. Mina förfärder bodde och levde här. Min mormors mor Amanda Sophia bodde i en liten backstuga (Sjöbo) här i slutet på 1800-talet långt innan camping- och matgästerna dök upp. Amanda Sohpia var ”oäkta” då modern Matilda inte var fin nog för att gifta sig med sin kärlek - den rike Johannes Sandberg. Hon bodde här med sin mamma som försörjde sig genom att sy kläder åt herrskapsfolk. Vilket liv…. Tack-o-lov har det hänt lite sedan dess…. Idag får både fattiga, kungligheter och regnbågar gifta sig med dem de älskar!!! Inte i hela världen ännu… men det går åt rätt håll.


Till kvällen blir det fiske i Hultagård…OM inte myggen och knotten dyker på oss…. Får vi eventuellt en firre vet jag inte om jag orkar äta nåt….


  

En god lunch! Jo, jag frågade innan om jag fick publicera herrskapet på sociala medier. Simon, Tony, Pelle, Fredrik och Cissi

  

Vacker vy!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 29 mars 13:13

Igår invigde vi påsken med våra goda vänner Susanne och PA från Sandrydet. Vi tog med dem på promenad och vi besökte Torsa stenar och fortsatte på vår fina ås på andra sidan sjön. Ljuvligt ljummet väder med ett o annat stänk i luften. Vi pausade vid ...

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards