Alla inlägg den 5 augusti 2015

Av Sofia - 5 augusti 2015 15:31

När jag springer vill jag ha favoritlåtarna i lurarna. Olika låtar ger olika känslor, ger olika minnen. Det finns t.ex en låt som är oerhört förknippad med Falkenberg o Skrea strand. Elin spelade den första gången förra året vi var här och det är Prayer in C med Lilly Wood and the prick. Den gick sedan varm hela hösten på de flesta radiokanaler. Varje gång jag hörde den föll tankarna tillbaka på Falkenberg...

När jag promenerar har jag istället lyssnat på olika repriser av Sommarpratare. Intressanta historier, händelser och livsöden. Sverker Olofsson var extremt intressant att lyssna till. Denne man som med oförtröttlig energi jagade busar på konsumenternas arena. Programmet Plus var hans!!! Otroligt ödmjukt berättade han om framgångarna som aldrig hade existerat utan duktiga och pålitliga medarbetare.

Zara Larssons sommarprogram gav mig en helt annan bild av denna skönsjungande och mycket unga popdrottning. Vilken tjej så klok!!! Hon krigar mot näthat som hon utsätts för och kämpar för kvinnors rätt i samhället. Trots sin ringa ålder växte hon enormt i mina ögon. Hon kommer att bli stor! På många sätt!

Förra veckan lyssnade jag till Maxida Märik. Denna unga samekvinna som startade ett eget skivbolag, ger ut musik - en blandning av hiphop och jojk. Hon berättade om sin kamp för renarna och renskötsel, för samernas värde. Hon pratade om hur stora gruvbolag kan sätta spaden i jorden och tvinga bort de som bor på marken. Lagen ger urinvånarna ingen som helst rätt till talan. Hon berättade om en renskötare i hennes by som sköt en varg vilken rivit och haft ihjäl hundratals av dennes renare (alltså hans försörjning). Honom hämtade de med polishelikopter och han fick flera års fängelse. Hon ställde det mot att våldtäktsmän går fria och att inga resurser läggs på brott där kvinnans bevisning inte är tillräcklig.... Hon förundrades över glorifieringen av indian-cowboy.... Det Sverige har gjort mot samerna är precis likadant!

Idag lyssnade jag till Markus Näslund. En f.d proffesionell hockeyspelare som gjort många NHL-säsonger. Nu har jag ju ett starkt intresse av denna sport men oavsett var hans historier om hockeyspel, spelare och tränare fascinerande. Han kommer från en frireligiös familj och hans far fick inte spela hockey då farfadern var pastor i församlingen!!! Det passade sig inte... När Markus blev draftad flyttande han och hans flickvän till Pittsburg. De fick ett brev av församlingen att det inte var passande att de skulle bo ihop eftersom de inte var gifta. Betänk att detta är hyfsad nutid... På något sätt hade han behållt sin barnatro som för honom stod för trygghet och att kunna be om hjälp. Det kommer många bra hockeyspelare från Ö-vik. Procentuellt sett borde det statistiskt sett bo 23 miljoner där....med tanke på hur många spelare som nått NHL och fått stora framgångar!

Långt inlägg idag - semester och mycket tid... Ha en skön lillelördag!! Vi har det underbart i värmen!!!

En fika i Falkenberg....

Detta är en sagolikt skön bild. Johanna o Elin sitter o målar bredvid varandra. Njuter av deras verk, njuter av deras närvaro...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards