Alla inlägg under december 2015

Av Sofia - 12 december 2015 18:33

Satt i morse och avnjöt en tallrik havregrynsgröt samt en kopp starkt kaffe. Såg ut genom köksfönstret där orkidéerna snart får massor med nya blommor. Solen trängde igenom decembermolnen och jag ville mer än gärna ut i löparspåret. Jag sov dock lite för länge och eftersom dagen var hyfsat späckad så fick det bli pass på den. Hursomhelst njöt jag. I köket. I tystheten. I ensamheten. Jo, katten var hemma. Allt det som dagen hade att erbjuda gjorde mig glad och förväntasfull. Nej, inga märkvärdigheter. Bara härligheter.


Jag hälsade på Johanna i Establo - en frän och fin klädbutik som säljer herrkläder i Gallerian i Vetlanda. Å när jag går in i affären och ser denna vackra skapelse stå bakom disken och jobba - det är så kul. Att se sin äldsta tös stå och arbeta - på riktigt. Lite som att man inte trodde att de skulle bli så stora...svårt att förklara. Hon gör det med den äran och hon passar såå bra in i butiken på nåt sätt. Cool! Snygg! Duktig! Trevlig! Jag köpte några julklappar - check!!


Utanför Gallerian var det folksamling. Anders Axelsson stod och spelade live och där hade jag kunnat stå hur länge som helst om inte tiden hade hindrat mig. Jösses vad denne man sjunger bra. Med sin röst och sitt gitarrspel BORDE hans stå på betydligt större scener än den iofs snygga uppbyggda utomhusscenen vid Bibliotekstorget. Å andra sidan tror jag/vet jag att han inte är speciellt intresserad av varken typ Idol än några större glammigare sammanhang. Men han är bra! Riktigt bra! En lokal förmåga, ursprungligen från Röd (utanför Sävsjö).


Efter shopping blev det fika med Johanna och Alexander på Cecil. Julmacka och kaffe satt som en smäck. Mycket mysig stund. Kollade därefter in Alexanders lägenhet (där Johanna förstås tillbringar mycket tid) och den var jättefin. Sedan åkte jag till mor och far en stund i Torset. Fick utlovad teaterkonfekt - godaste julgodiset ever. Som marsipan men GODARE och då förstår ni ju resten. Leverans till David och hans pappa enligt tradition. Jo, jag tog oxå några!!!! När jag var där dök även min bror Anders och hans Lotta och sonen Anton upp. Alltid lika roligt att råkas en stund.


Nu sitter jag i Landsbro och väntar på Jonas. Har längtat ihjäl mig (nästan) i två dar nu.... Har tänt ljus, köpt lite gott till kvällen och jag har provsmakat glöggen med smak av rom. Ja, en lördag full med social kontakt och trevligheter!


Ha en fortsatt fin afton!!


 

Mina fina! Johanna och Alexander - mysiga ungdomar! Mysig stund!!


 

Anders Axelsson levererar! Så fin sång och gitarrspel! Var mycket imponerad av den kärlekssång han skrivit till sin sambo när de precis träffats. Mycket fin!

 

Teaterkonfekt - julens godaste godis!!

 

Smakar mycket gott!!

 

Köpte en Amarayllis på torget i Nässjö till Jonas och nu står den och lyser!!!


Av Sofia - 11 december 2015 16:36

Klass 5 på Åkersskolan genomförde igår kväll sitt lussetåg för föräldrar och syskon på Pigalle. Stämningsfullt och vackert. Som alltid. Det känns extra mycket när Stella sjunger ihop med en annan flicka – en mycket fin sång om Lucia – legenden från Italien. Hjärtat värker av moderskänslor. Förr, när jag själv var med i barn- och ungdomskör sjöng jag alltid solo ”Det lider mot jul” eller ”Det strålar en stjärna” som den heter i folkmun. Den är och kommer alltid vara den julsång som ligger mig varmast om hjärtat. Den är för evigt förknippad med min ljusa barndom och nostalgi från det förflutna. Så nervös man var….och orolig att rösten skulle göra en ”tupp”… Flertalet gånger sjöng jag den i Norra Sandsjö kyrka där akustiken gjorde att det lät bättre än vad det kanske var.


Det är lite vemodigt – sista lusset för barnen och jag har strukit lucialinnet i storlek. 146/152 för sista gången. Efteråt  satt vi och fikade tillsammans med HEMMAGJORDA (torra) lussebullar och pepparkakor. Det blev en mysig stund. Stella och Daniella fick överlämna uppskattningsgåvorna till lärarna i klassen och de blev mycket glada. De gör ett fantastiskt jobb – dagligen!! De behöver muntras upp med både ljuslyktor och tomenissar som var grejerna detta år.


I morse var det dags för det traditionella besöket av Nässjös Lucia på jobbet. Vilken förmån att få lyssna till detta!!! Alla flickor är vackra men denna Lucia – Elin Olsson var vackrare än någonsin. Dessutom såg hon glad ut och sjöng underbart fint. Alla sånger, ljus och den fina stämningen – det är så svårt att hålla tillbaka känslorna och tårarna kommer. Sitter och tänker på hur allt är…eller rättare sagt hur bra allt kunde vara. Varje dag är en kamp och allt som inte är bra sliter hårt.


En helg är i antågande och ikväll är jag ensam. Helt ensam. Jonas befinner sig i Göteborg och spikar vägg i dotterns lägenhet. Jag hade velat springa men något i kroppen är inte hundra. Jag tar en TV-kväll och siktar in mig på Skavlan eller nåt på Netflix. I morgon vill jag var PIGG. Ska till Vetlanda och träffa min älskade dotter Johanna som hela december står och säljer kläder på Establo i Gallerian. Jag ska hälsa på henne där och handla lite….nu är det ju kläder till herrar så det får helt enkelt bli någon julklapp till hmmmmm….. Vi skulle ju inte byta julklappar i år utan lägga pengarna på en mys/spa-helg framöver. Men men….jag är över 18 år, myndig och gör som jag vill – he, he he…. Efteråt blir det en fika i Vetlanda med Jois och hennes kille Alexander. Ser fram emot detta mys!


Ha en fin fredagskväll!! Jag ska göra så gott jag kan!


  

Klass(erna) 5 från Åkersskolan lussar för föräldrar/syskon

  

Finaste tärnorna - Stella och Daniella

     

Skinksmörgås - den första för i år! Gott!!!

  

Nässjös Lucia med sina tärnor

Av Sofia - 10 december 2015 17:36

Tidigt i morse var jag pigg. Piggare än vanligt - har känt mig halvt död många mornar denna höst. Jag gick upp och cyklade ett pass och hade tänkt att lyssna för andra gången på Melissa Horns senaste platta. Till skillnad från många av hennes pärlor var hennes första låtsläpp för några veckor sedan från skivan i mitt tycke ingen höjdare. Hon skriver bäst när hon är olycklig (vilket hon inte är ensam om) och hon har inte många låtar som är upplyftande. Dock är det något med Melissa som gör att jag lyssnar vidare. Hennes personligt spröda röst, enkla ord och otroligt vackra tonslingor gör att hon berör på ett alldeles speciellt sätt. Många av hennes nu nya låtar är jättebra. Alltså ? tanken var att jag skulle lyssna på henne i morse även om då inte hennes musik får upp mitt tempo. Men?.när jag scrollade Aftonbladets nyheter och sporten etc. såg jag senaste NHL-podden och den handlade idag om Erik Karlsson och Ottawa. Då slocknade intresset för Melissa och jag lyssnade på hockeysnack istället.

Jag har alltid tyckt hockey har varit kul att titta på och intresset har på senare tiden ÖKAT om man ska uttrycka det milt. Det finns naturliga förklaringar till det. Mitt hjärta har hamnat i en hockeyfamilj värd namnet. Alla har mer eller mindre hållit på med hockey. Fadern, dottern och sönerna. Aktiva nu är både Pelle och Erik. Därmed inte sagt att jag kan speciellt mycket. Jo jag ser om någon åker fort, om spelare tacklas schysst, om spelare glider undan tacklingar snabbt och smidigt och jo, jag ser om passningar är bra eller mindre bra. Ju mer jag tittar ihop med Jonas (för HAN kan), ju mer lär jag mig. Dessutom fattar jag ju att någon är duktig om man gör många assist och mål.

Därför blir man extra varm i hjärtat när man hör saker om Erik som i morgonens podd. Förtutom att han gör mängder med poäng beskrevs hans skridskoåkning som "ett av världens underverk". Det finns detaljerad och avancerad statistik (hade inte en aning om det) om t.ex hur ofta man tranporterar in pucken till offensiv zon, hur ofta man återerövrar pucken i offensiv zon, hur ofta man slår ett första pass ur egen zon, hur ofta man passar till "forwardens i slottet". All sådan statistik leder Erik överlägset jämfört med sina backkollegor. Extra roligt att höra dessa ord. Dessutom har han, som de sa, "klivit ur kompisens Daniel Alfredssons skugga och som kapten leder han nu sitt Ottawa". I nuläget ser det riktigt bra ut gällande en slutspelsplats. Jag hoppas!

Jag vidarebefordrade podd-länken till Jonas så han får höra det han redan vet.

Ha en fortsatt fin kväll!!!

PS. Sitter på Pigalle o väntar på Lussetåg av klass 5, Åkersskolan. I morgon skriver jag mer om det.....

Av Sofia - 8 december 2015 19:59

Idag hade jag äran att äta lunch med min mor och far. Det händer men inte så ofta. Idag var det dock en stor besvikelse. Hemlagad lasagne är en risk om man inte äter den på en lite bättre italiensk restaurang. När köttfärssåsen är så flottig så allt badar i olja och pastaplattorna är så bakta så tuggmotståndet är noll. Som att tugga på mjöl och vatten vilket det till stor del är iofs?. Inte gott! Blir så vansinnigt besviken när man är hungrig på mat och det inte alls smakar och är som förväntat. Tänkte heller inte tala om vilket ställe det var eftersom maten här brukar vara super! Alla kan ju misslyckas med grytan.

Dagen har varit extremt stimmig. Det märks och känns att det börjar närma sig årets slut. Ännu mer panik får jag när de interna fakturorna ska vara sända senast den 15 december.. Det ÄR redan nästa tisdag?.. Jag har ju inte alla pärmar i ordning än. Flytten till nya rum är försenad ? nu hoppas jag att vi får ha inflyttningskalas på fredag. Å på fredag är det även Luica här på jobbet. Nässjös Luciatåg kommer hit med underbar sång och varma hoppfulla ord. Brukar vara som vanligt. Jag får bita mig hårt i tungan för att tårarna inte ska trilla?och servetten till skinkmackan får jag ta till långt före att torka senapen som hittar utanför skinkkanten?..

Å så fick vi en mycket fin bok i förlovningspresent av min äldste kusin Magnus och Ingegärd. Tusen tack ni fina! Värmer så hjärtat smälter. Vi öppnade den ihop ikväll och läser nåt guldkorn då och då!

Ha en fin tisdagskväll!!!

Av Sofia - 7 december 2015 19:10

Plötsligt händer det! Som i Triss-reklamen fast det jag menar gäller ingen Trissvinst. Trissvinster händer sällan och händer det mig så är det oftast 30 kr eller möjligen 30kr x 2. Nej, idag – trots att jag är slut efter veckans första arbetsdag – orkade jag med inhandling av saffran och därefter sätta igång med en lussebulledeg. Att jag bakar rätt sällan har jag skrivit om förr - och eftersom lussebullar tillhör en viss mycket begränsad tid på året, händer det ännu mer sällan.


Jag älskar kryddan saffran. Både i fiskgryta, pastasås med räkor och i alla kakor och desserter, glass - allt man bara kan tänka sig. På jobbets café har de mycket goda både saffransskorpor och några superba muffins med den guldgula kryddan i. Mycket gott! Saffran gillas dock inte av alla så man får vara lite försiktig med bjudmaten.


Nu är lussekatterna (eller figurerna kanske man ska skriva) klara och det är riktigt kul att jobba med degen när både David och Stella ville vara med. Julmusik i bakgrunden och det blev nästan, nästan lite Ernststämning... Å apropå Ernst så är det en fröjd att titta på vår fina förlovningsljusstake a' la stålstråds- och granrismannen som Jonas och jag fick i lördags av gästerna. Så kul att ha!


Snart ska vi ha medhavd fikakorg efter lussefirande på Åkersskolan så en viss vinst blir det ju ändå när man bakar och slipper köpa fika. Å andra sidan har jag då inte räknat med de påsar av lussebullar som inte blir uppätna utan blir liggande kvar i frysen… 


Blåsten och regnet försvann och dagen har bestått av sol har jag hört. Jag sitter i fortfarande i min tillfälliga kur ”mitt i korridoren” och där finns ingen himmel att titta på. Det är mörkt när man går till jobbet och ännu mörkare när man tar sig hem. Det vänder snart…


Ha en fin kväll!!


 

Småbagare

 

Russinlösa men det går lika bra ändå. Huvudsaken är att de är gula!!!!

 

David gör som vanligt inga rumsrena grejer....

 

Jag har inte hämtat varken granris eller kottar till fatet än....

Av Sofia - 6 december 2015 19:31

Står o väntar på David utanför omklädningsrummet på Skogsvallen. NIF's U16 har precis vunnit över Motala med 14-1. David hade inte jättemycket att göra om man så säger. Bra spel av di blåe och passningsspelet fungerade riktigt bra, i framförallt i andra halvlek.

Gårdagens kväll blev jättelyckad. Maten räckte och vi blev mätta. Glögg och supergod efterrätt hade gästerna med sig och det var även en fröjd för ögat. Timmarna gick alldeles för fort i vanlig ordning.

Dagens skitväder hindrade inte mig och Jonas så vi sprang i regnet och blåsten. Det var skönt men skönare efteråt. Det var inget vidare samarbete mellan min hjärna och övrig kropp idag.... Finbesök fick vi oxå av Jonas son Pelle o hans Lina. En kopp kaffe fick vi bjuda på.

Ytterligare en helg har gått i raketfart. Alldeles för fort.... Söndagskväll och havregrynsgröt är snart på G.

Godkväll!!!

Alexander och Jois och en liten tomte...

Mina fina <3

Fina fam Franzén och Lindgren

Fina Mia - gudinna av dessert

Vackert!!!

Av Sofia - 5 december 2015 16:40

Grattis Martin till Idolsegern! Du är verkligen min idol. En sån underbar röst och du sjunger så otroligt bra. Utan att hoppa omkring på scen. Du berör. Väl värd segern! De andra två - Simon och Amanda - grymt bra de oxå och de kommer som tvåa och trea klara sig bra i framtiden och förhoppningsvis kunna leva på musiken!!! Har lyssnat flera gånger på vinnarlåten som passade Martins röst som handen i handsken - så bra!

Nu sitter jag o pustar ut med mammas goda pepparkakor och ädelost. Så gott! Tack mamma! De kommer inte vara länge.... Jonas åkte förbi Torset på väg hit - smidig leverans. Har stått vid spisen i flera timmar nu och nu kan gästerna komma! Ska bara duscha först. Mina favorittvillingar med familjer ska komma! Längesen vi träffades alla! Pojkarna i våra familjer - David, Hugo o Albin har både årtalet 01 och bandyn gemensamt!

Sprang mig trött på förmiddagen. Hade inte tänkt att trotsa vädret men stormen Helga hade lugnat ned sig och regnet var inte ymnigt. Det var skönt även om man på nåt sätt blir tröttare i all motvind!! Ibland är det väldigt skönt att springa i dåligt väder. Ta på sig sköna och bra vinterlöparkläder som andas och mössa!!! Tro det eller ej! Galen eller inte. Lite kanske!

Ha en go kväll - det ska vi ha!!!

Spexhult i ruskväder

Av Sofia - 4 december 2015 18:50

Vi låg vakna inatt eller åtminstone halvt vakna o lyssnade när Ottawa slog förra årets Stanley Cup vinnare Chicago Blackhawks med 4-3 i förlängning. Det är olidligt spännande och då är enda gången som sekunderna beter sig som siiiiirap i klockan. Erik gjorde tre assist varav ett till det fjärde och avgörande målet. Grymt jobbat. Så var kung Karlsson åter tillbaks på tronen och toppar backarnas poängliga o den svenska med för den delen. Så glad man blir och stolt! Väldigt speciell känsla att ligga bredvid Jonas och glädjas med honom.

Jag fick bli ännu gladare och ännu stoltare över det beskedet David fick av Svenska bandyförbundet i dag. Han har gått vidare till nästa steg mot landslaget för 15-åringar. Elitläger i Västerås den 4--6 januari. En överlycklig pojk och jisses vad det värmer och känns spännande. Väldigt speciell känsla att ha en sådan duktig son i ett stort bandymål med hårda röda bollar!!

Allra gladast och lyckligast blir jag förstås när jag idag möter Elin och hon ger mig ett leende. Hon är glad! En kombination av att det är fredag, och som jag hoppas, hon mår lite bra idag!!! Alla barn är åter - det är lycka!!! Nej Johanna är hos sin pojkvän - i morgon kommer de oxå hem - fest och lite folk väntas. Att bjuda förre chefen på mat är en utmaning värt namnet men har man spikat menyn och dessutom en enkel sådan känns det mer än bra!

Godkväll!!!

Kung Karlsson (till höger)

Målvaktskung

Nej, hon åker inte skridskor Elin och hon gör inga assist! Men med sina foto gör hon mål i mitt hjärta!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards