Direktlänk till inlägg 12 januari 2016

Hatkärlek....och smörgåsfest

Av Sofia - 12 januari 2016 19:22

Anläggninsreskontra. Smaka på ordet. Låter det kul? Intressant? För merparten människor är det grekiska och för mig som får kalla mig ekonom eller åtminstione jobbar med ämnet ekonomi är det i vissa stunder ett mycket svårt språk. Jodå jag har knas på det mesta men att få det kompatibelt med ett fyrkantigt och icke flexibelt ekonomisystem kan vara rätt knixigt. Klockan 19 stämplade jag ut från Vipan och det är mycket som fortfarande är ogjort. Har till på torsdag på mig att bli klar. Å kunde inte börja förrän idag. Mmmmmm.... När ögonen går i kors är det dax att gå hem. Risken för fel är då överhängande. Första året som vi komponentindelar anläggningsreskontran. Nu fick jag in ett begrepp till. Fler avskrivningstider kort och gott. Det är ju Tekniska Serviceförvaltningen som "äger" fastigheterna i kommunen så det ligger helt enkelt på min lott att fixa detta. Hatkärlek. Vissa dagar är hat mer nära sanningen än kärlek. Jag är tveksam till om jag någonsin blir kär i anläggningsrekontran men framåt torsdag eftermiddag när jag fått ordning på saker och ting (det är bara 70 miljoner som ska fördelas i runda slängar)...så kanske jag är mycket mer tillfredsställd och lugnare... Egentligen tycker jag ju att det är riktigt roligt. Att dessutom få slutlig koll - DET är power!


Under gårdagens kväll firade vi Elin. Köp tre brödlimpor och betala för två på Thimons och alla tre var sagolikt goda. Ost, skinka, kokta ägg, räkröra, sill och massa grönsaker som pålägg så blev det en riktigt festlig kvällsmat. Hade ju varit ännu roligare om jag hade kommit ihåg att ta fram det egna knäcket jag bakade i helgen just för kvällen. Blir så irriterad när jag har minne som en guldfisk. Å andra sidan blev alla mycket mätta ändå. Som grädde på moset hade mamma med sig två underbara daimtårtor varav en inte gick åt och ligger nu som en ovärderlig skatt i frysen.


Vi avslutade kvällen med att spela sällskapsspel vilket gör att tiden går ännu fortare än vanligt. Undertecknad, Jonas och födelsedagsbarnet var på lag och vann - GREAT! En av frågorna var vilken betydelse "Veni, Vidi, Vici betyder". Först stod det still men sen kom det till mig - "Jag kom, jag såg, jag segrade". Däremot måste jag nog läsa på betr. jordens snurrande. Att jag trodde att det tog ett år för jorden att snurra ett varv....och ett dygn för jorden att ta sig ett varv runt solen. Ja, jag skäms. Som Johanna sa: Det vore ju häftigt om vi bytte årstider fyra ggr om dygnet. Det vore rätt nice iofs - då skulle jag soooooova de timmarna det var vinter kan jag säga..... Jag bjuder på min okunskap betr. jorden. Även solen har fläckar... Jag har lägger mitt krut på kommunens anläggningsreskontran!!


Ha en fortsatt bra kväll eller godnatt rättare sagt....


 

Det vinnande laget!!!!

 

Vi firar Elin!

 

Johanna och hennes Alexander

 

Smörgåsfest

 

Elin hugger in på god tårta!!!

 

Presenter på plats. Nytt sänglinne och nya affischer med favoriten...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards