Alla inlägg den 13 mars 2016

Av Sofia - 13 mars 2016 18:04

Till fröknäcke och Cambozola toppat med fikonmarmelad i hotellsängen såg vi alla 12 bidrag i Friends Arena igår. Jag tippade en tredjedel rätt - Frans vann och Wiktoria och Lisa Ajax kom hyfsat högt upp. Så kul att "If I were sorry" vann. En sådan enkel och mysig låt och förutom att den (han) vann våra svenska hjärtan var även den europeiska juryn enad o gav höga poäng. Fick inte "Bada nakna" någon poäng....konstigt....? (Nu var jag lite elak). Trallvänlig festarlåt - inte så mycket mer. Ska jag vara riktigt ärlig så var numret med Måns och barnkören inklusive den lille kille som sjöng en strof, en av höjdpunkterna! Jag ryser fortfarande när jag hör Måns röst ösa loss. Härligt oxå att samla ihop artister som varit med under åren - vilken nostalgi - man kan ju riktigt känna hur man man kände för låtarna då det begav sig. Det bästa från Mello i år inklusive mysige Frans är solklart Ola Salos "Sing me out" inkl. Peter Jöback. Vilken låt. Sprang till den nyss och den hjälpte mig verkligen framåt i modden runt Träslända.


Sitter i soffan och summerar helgen. Helt fantastisk om man gör det lilla lilla undantaget att Smålandslaget förlorade finalen i bandy mot Gävleborg i Behrns arena. Men som sagt och många "som kan" har sagt och skrivit - David och Smålandslaget gjorde en fantastiskt bra match!


Å så den guidade visningen på slottet. Det var mest Gustaf Vasa och hans söner som befann sig på slottet under vissa tider och tjuven Lasse-Maja (vilken intressant historia). Han skrev en bok om sina bravader i livet efter att ha blivit benådad efter 26 år i fängelse (ett av hans otaliga fängelsestraff - han rymde från Örebro några gånger). Hans bok blev tillsammans med bibeln det som lästes mest i svenska hem på 1800-talet. Örebro slott användes mest som fängelse alltså och här hade man även ett "häx-rum". Alltså man gjorde tester på kvinnor och undersökte om de var häxor. Det mest klassiska som man hört talas om är vattenprovet. Sjunker de - ingen häxa (drunknad = död). Sjunker de inte - häxa och har förbund med satan (de dödad kvinnan). Å metoderna att döda dem var ju oxå snälla. Först hugga huvudet av kvinnan - sedan brännas på bål..... Sverige hade ihjäl cirka 300 kvinnor på en 10-årsperiod. Cirka 50.000 -- 100.000 kvinnor dog som "häxor" i Europa. Alltså - jag blir så ARG när jag hör om detta. Ju mer jag hör om det, metoder och hur rykten började växa som till slut kunde vara avgörandet att en ung kvinna faktiskt dog....min feministiska inre djävul brinner. Jag är tacksam att jag inte föddes och levde under denna tiden. Jag känner på mig att jag garanterat hade fallit offer och varit en häxa....


Idag åt vi en god frukost (helt galet god äggröra) på Hotel Hjalmar och sedan tog vi en promenad bort till vattentornet Svampen. Det är över 28 år sedan jag sist var här och det är extremt härligt att återuppleva saker man gjorde för längesedan men någon man tycker väldigt väldigt mycket om. En kopp kaffe 55 meter upp - en mysig stund.


På vägen hem tog vi kustvägen utmed Vättern. Ändlöst vackert. Det finns så många ställen jag vill besöka när våren och sommaren kommer. Vadstena, Omberg, Motala och alla slussar i Berg, Alvastra kloster, Gränna, Visingsö....det bara ju kryllar ju av vackra platser utmed vägen. Sverige är vackert!!!


Nu - efter en löparrunda är det bara soffhäng och TV som gäller! Så skönt! Ha en fortsatt god söndagskväll!


 

Jonas uppfann ett sängbord...uppochnedvänd låda...till gårdagens Mello

 

Här står häxan framför en gigantisk stor svamp.

 

Slår ett slag för kranvatten. Det gjorde Svampen oxå. 0,01 kr per liter jämfört med köpt vatten...

 

Svampen och vi. Tänk att JAG fått en gata i Örebro! :)



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards