Alla inlägg den 23 mars 2016

Av Sofia - 23 mars 2016 19:21

Jag har fått tillbaka en del av av mitt liv...känns det som. Det kan tyckas som ett I-landsproblem men när man blir utslängd från Facebook och inte kommer in på nästan en vecka…men frustrationen började stegras…i takt med abstinensen. Det var nära att jag gav upp ett tag när den näst intill obefintliga supporten inte svarade…. Förra fredagen fick jag ett meddelande av Facebook att någon i Umeå (?) kl. 09.07 hade försökt logga in på mitt konto. Det var ju naturligtvis inte jag – jag befann mig i Nässjö och dessutom sitter jag på fikarast vid den tiden. Vanligtvis befinner jag mig inte på Facebook eller gör några större aktiviteter dagtid mer än när jag sitter i telefonkö eller väntar på att någon ska lyfta luren i andra änden. Då kan jag svepa bland flödet och gilla/kommentera något jag ser.


På frågan om det var jag svarade jag nej och sedan blev jag ombedd att byta lösenord. Gjorde så och sedan kom jag aldrig in. Sidan på mobilen var helt blank med enda alternativet ”log out”. Via datorn gick det inte heller. Testade ALLT – återställa kontot, återställa lösenordet. Hittade till slut ett slags formulär där man utförligt kunde beskriva problemet. Jag GJORDE det – mycket utförligt. Efter ett dygn (snabb support) blev jag ombedd att sända en identitetshandling, tog en bild på mitt körkort och mejlade detta. Därefter fick jag en återställningslänk vilken INTE funkade. Samma felmeddelande att sidan inte kan visas. När jag testat detta några gånger stod det ”du har försökt för många gånger, var vänlig försök senare”. Skratta eller gråta? Jag mejlade supporten TRE gånger och skrev att länken inte funkar…. Två dagar på rad fick jag ett exakt likadant mejl med samma länk vilken INTE funkade… Så idag – YES! Samma mejl och med samma länk och den fungerade. Nu blev jag lotsad steg för steg och blev ombedd att byta lösenord. Det FUNKADE!!! YES!!


Man har ju många kontakter via Facebook som man just vill ha kontakt med, bilder och historik sedan hösten 2009 (då jag gick med i detta forum). Det viktigaste är väl att följa barnen och se vad de gör och vad de lägger ut. Däremot överlever man om man väljer att inte gå med i Facebook. Jonas t.ex mår helt förträffligt utan detta – för honom räcker Instagram gott och väl…. Det tråkigaste jag missade under mina dagar som Facbookslös var ett erbjudande att få sjunga nationalsången i Sporthallen då Nässjö basket spelade mot Borås. Det hade varit AWESOME! Fick göra det på premiärhemmamatchen förra året och det var såååå häftigt. Dock var jag nervös så jag kunde dö….. Tyvärr förlorade Nässjö igår. Mycket tråkigt men stort GRATTIS till en helt otroligt bra säsong. Så bra jobbat! Goooooo greens!


Att förlora livet ja…... Det som hände i Bryssel igår är så ofattbart så det knappt går in (som vanligt får man väl tillägga) eftersom det känns som det händer oftare och oftare – dessa illdåd. Kan inte förstå syftet med att ha ihjäl en massa oskyldiga människor. Är meningen att  bara sätta skräck i folk och världen? De får inte lyckas med det. Vi måste våga gå ut, resa, göra saker som vi vill utan rädsla för att dö när vi går utanför dörren. Ändå kan jag få ångestkänslor när jag är i stora folkmassor, särskilt när jag har barnen med mig…. Jag får kämpa mot dessa tankar också. Alla tankar till Bryssel!


Ha en fortsatt fin kväll!!!

Av Sofia - 23 mars 2016 08:23

Idag är det ingen vanlig dag…. Idag är det mitt första syskonbarns födelsedag. Grattis Anton Karlsson! För 23 år sedan blev jag faster. Just i år är jag DUBBELT så gammal som du Anton! Jisses! Tiden går..... För tillfället befinner du dig på Nya Zeeland – i sagan om ringens land… Vackra platser! Jag vet att du har det superbra långt långt borta från oss. Hoppas din födelsedag är ännu bättre!!!


För 23 år sedan idag befann jag mig på en skidtopp i Trysil. Där i strålande sol fick jag veta att du hade kommit till världen! Mäktigt och häftigt! Inte för att de är det bästa raderna jag skrivit men jag var ju inte så gammal.......


Fastertankar  1993-03-23

 

Igår blev jag något helt nytt

På grund av ett litet, litet knytt

 

Tänk va! Jag blev en faster

Tankar i ett lyckoraster

 

Svägerskan Lotta o min äldste bror

Blev till en son, far och mor

 

En ny gren på detta Karlssonska träd

Ännu en generation – en son så späd

 

Grattis till glädjen Ni har fått

Att föda nytt på vår jord, är ju livets lott…


Sigrid



Å så vill jag ju gratulera min far på hans namnsdag! Idag är det KENNETH! Stort grattis älskade pappa!!


Solen har varit med oss idag, bjudit på både vacker soluppgång o solnedgång. En löpartur har vi hunnit med och att den var skön behöver jag inte ens skriva..... Perfekt väder!!!! Snart ska vi hämta Stella och Daniella efter genomförd Cheerleading i Sporthallen. Lite handling av mjölk och annat som är slut och sedan återstår inte mycket mer av denna dagen....några stekta ägg (jo vi äte andra saker oxå) och en stund i soffan. I morgon är det onsdag men det känns som torsdag för på torsdag är det fredag och fredagen som kommer är lååååång.... Å skulle jag nu ta ledigt på torsdag så är det ju fredag i morgon..... Kort och intensiv vecka!!!


Ha en fortsatt fin kväll!!!

Av Sofia - 23 mars 2016 08:22

Ibland känns det lite tyngre än vanligt. Allting! Får nästan lite panik när den där känslan kommer just när våren är på väg. Nu ska det inte kännas så. När allt är mörkt, snöigt, kallt och isigt – då kan man åtminstone skylla på det… Nu ska det ju bara vara bra. Så är dock inte livet alltid. Å det är väl det som är livet. Upp och ned, upp och ned… Har fått verktyg att lura min oro för allting och ibland går det bättre än andra gånger. Inträffar då det saker som är lite extra negativa blir det svårare ”stänga av” ältandet.


Positivt är att min insändare ”En manlig rätt att ofreda?” var med i tidningen idag. Av någon anledning var den dessutom med i Vetlandaposten. Det jag skriver brukar ju bara publiceras i Smålandstidningen. Har undrat över det där… Insändare ”Miljötänk och sunt förnuft på en gång” när jag skrev om kossans roll i miljödebatten gällde ju liksom inte bara Nässjö med omnejd. Det är ju ett ”större” problem….


Jag kommer fortfarande inte in på Facebook. Mitt konto är låst, spärrat, inaktiverat… Däremot är Facebook duktiga på att skicka mig mejl om att ”nu har du 48… 50… 56 händelser som du missat”. Tack för den! Blir ju inte mindre nyfiken direkt. Känns som om man tappat en stor bit av sitt sociala liv även om det sker via nätet. De jag pratar med har aldrig varit med om något liknande och ingen på Facebooks egna support verkar vilja hjälpa till. Jag är oerhört tacksam att min blogg fortfarande läses av många trots att den inte längre publiceras på Facebook. Det värmer!!!


Glädjande får jag också meddelande om vilka som fyller år via mejl som jag annars gratulerar via detta sociala nätverk.


Så jag kan ju härmed idag gratulera följande personer:

  • Min fina kusin Mia Karlsson i Sollefteå – hoppas uppdateringen till 4.8 har gått superbra!!!
  • Min vän Charlotte Isaksson – Charlotte på Kullen som fyller 40 år idag! Hoppas hela dagen har varit perfekt!
  • Mikael Borgström – musikalisk vän, Word Feud kompis samt fågelskådare!! Hoppas du har fått se många fåglar idag!
  • Jonas Johnsson – f.d gymnasieklasskompis – hoppas du har haft en härlig dag!

HIPP HIPP HURRA till er alla!


Måndag 31 mars. Självförtroendet är skavt i kanten…men det går över… Att styra över sina uppgifter och att kunna det man gör på ett bra och effektivt sätt är värt så mycket! Såg några vackra knoppar av syrénbuskarna vid vår radhuslänga. I bland gör det lite ont när de brister.....


 

Av Sofia - 23 mars 2016 08:22

En underbar helg har vi bakom oss. Nu på väg mot Nässjö och världen visar sin soligaste sida. Fantastiskt skönt att strosa omkring på Avenyn när våren faktiskt ÄR.

Gårdagskvällen blev mycket mysig. Ett bord på restaurang Lou Lou. Betonggolv och plåtstolar och i baren hängde flaskorna i rep från taket. Läckrast var nog toaletten. Två holkar i samma kupé och framför handfatet fanns ingen spegel. Texten "You look nice!" mötte oss. Maten var god och dyr... Stella som höll på att dö av hunger åt nästan rent trots att hamburgaren var stark som satan själv. Alla nöjda o glada!

Hotellet hade jag valt bra... Ha, ha... På avenyn vägg i vägg till en nattklubb och när det dunkade som mest framåt tre-fyra i natt låg jag och funderade på hur de lyckats få in en 160 cm säng i detta rum. Det fanns liksom bara säng i rummet. Ansträngde man sig kunde man gå runt fotändan...nästan.. Henry o Stella hade ett större rum på sjunde våningen och de hade sovit gott!! Frukosten var supergod. Nästan den godaste jag ätit. Njuta på hög nivå!

Idag har vi avverkat Nordstan. Henry o Stella fick gå i alla affärer de ville (o vi vuxna med). Alla nöjda o glada. Köpte en födelsedagspresent till Johanna. Hon fyller ju inte än på ett tag men kul att hitta nåt som hon verkligen vill ha. Check!

Ha en fortsatt fin söndag!!!

Miccans mysiga lägenhet och sköna soffa!!

Flaskorna i baren

Marilyn Monroe hade koll på vårt bord...

Jonas o hans djävulsägg till förrätt

Min lax - rå och smakrik

Mer lax...

En munk på stan

Vår i luften

Häftig toalettdekoration : )

Av Sofia - 23 mars 2016 08:21

Jag o Jonas är på väg mot Sveriges framsida. Har längtat efter denna resa. Åka till Göteborg och hälsa på bästa Micaela Karlsson - numera framsidebo. Ska bli kul att äntligen få se hennes lägenhet. Att den är fin vet jag redan då jag har fått se både filmklipp o bilder. Masthugget, centralt i Göteborg heter platsen och nu har hon bott in sig ett tag. Roligt är att både Henry o Stella är med på utflykten. Ett av målen är nämligen Miccans arbetsplats Jack & Jones i Partille. Det var tydligen bra rabatt denna helgen.... David ville vara hemma o umgås med sin Emma så han har skickat med önskemål och sin storlek.

Inatt bor vi på Bellora på Avenyn och baksätet är lite uppspelta - särskilt 11-åringen. Hon ville veta vad frukosten innehöll och när vi skulle äta.. Kl 09.11 bestämde jag.....nej, jag skojar. Vi äter när vi har sovit klart. Sovmorgon i bästa staden - underbart!!! Göteborg när våren säger välkommen är inte fel!!

När plånboken har blivit lättare att bära....ska hela gänget bege sig till nåt hak som Miccan beställt bord på. Alla tapas-restauranger som låg på önskelistan var tyvärr fullbokade. Det blir en härlig dag och kväll!!

Jag och Facebook har en fnurra på tråden... Jag blev utslängd i går och jag kommer inte in trots att lösenordet återställts! Tydligen nåt bedrägeriförsök - Facebook bad mig återställa lösenordet efter att någon i Umeå (?) hade försökt logga in på mitt konto... Den värsta abstinensen har lagt sig men eftersom kopplingen mellan blogg o Fejjan förmodligen försvinner irriterar det mig! Jag hoppas det rättar till sig.. Det finns tydligen ingen hjälp att få via nån support - då är det inte lätt. Fick tipset av bilens mest tekniske person att ladda ned appen på nytt. Å DET kunde man bara göra via Wi-Fi.... Får testa när vi kommer till hotellet... I-landsproblem men det finns många "därute" som jag vill ha kontakt med....

Ha en fortsatt fin lördag!!!

Fin o dyrbar last!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards