Alla inlägg den 20 april 2016

Av Sofia - 20 april 2016 20:18

Idag bjöd en kollega på tårta. Tårtan var jättegod med anledningen smakar inte sött. Han ska sluta. Han har inte jobbat här så länge och det är märkligt hur en människas kunskaper kan generera stora hål på avdelningen. En otrolig kompetens försvinner med honom. Önskar honom all lycka till med nya utmaningar men ack så tråkigt för oss. Tekniska Serviceförvaltningen har många projekt att hålla i rullning och det märks när sådan kraft försvinner.


När tårtan gick runt nästan dallrade skapelsen så mycket vaniljkräm var det i den. Å bottnarna var mjuka och fluggiga (mamma skulle sagt mossiga för det är just vad konsistensen var). Då glider tankarna iväg många många år bakåt i tiden. Jag vet att  min farfar skulle ha sagt: "Detta var då ingen hm hm-tårta". Hm hm står här för ett namn i släkten vars förmåga att baka just fluffiga tårtbottnar var lägre än genomsnittet. Jag tänkter inte avslöja vad hon hette eftersom jag inte vill skriva illa om någon i tårtkunskap. Hon är död sedan länge men jag minns henne som en riktig festlig tant. Farfar lär ha döpt dessa mastiga och lite torra tårtor till just "hm hm-tårta" vilket sedan ha blivit ett klassiskt namn i vår familj då det bjuds på tårtor och de ska få ett omdöme.   


Har precis kommit hem från en blåsig men solig löparrunda. Strålarna värmde och det är ju så skönt. Kommer hem och dricker vatten och ser min odling på diskbänken. Henry var sugen på att så fröer för ett tag sedan så jag köpte två sorter och så satte vi dem i krukor inomhus. Å det tog sig fort men vad händer.....? Som alltid när jag ska försöka få mina händer till att bli något grönare i nyansen....de pyttesmå plantorna växer upp på sytrådsliknande stjälkar och det kommer att bli fullständigt omöjligt att plantera om dem. Jag är fullkomligt kass på detta. Andra pratar om sina plantor, odlingar och växthus fulla med både det ena och det andra. Jag lyckas inte ens driva upp några blåklintsplantor (för jag tror det var det jag bl.a köpte). Men!!!! Jag KAN springa och faktiskt oxå baka fluffiga och mossiga tårtbottnar.


Om du mot förmodan, Berta, skulle läsa min blogg i himlen - du var säkert en hejare på att driva upp plantor även om dina tårtor var lite kompakta!!


Ha en fin kväll!!!


 

Blåklint - kallas även sytrådsblomster....



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards