Alla inlägg den 9 juni 2016

Av Sofia - 9 juni 2016 17:01

I dag är det MIN dag. Min födelsedag. 9 juni är genom åren för evigt förknippat med pirr i magen och förväntan även om pirret avtar med åren…. Jag förväntar mig heller inte så mycket längre – blir bara så enormt glad när nära och kära o mindre nära skänker mig en tanke och skickar SMS, mejl, kort eller Facebook-hälsningar. För det har strömmat in hela dagen. Så otroligt roligt! Att bli tänkt på! Någon har ju faktiskt haft mig i tanken och tryckt in ordkombinationen ”grattis” eller lite mer… För lite ego är vi ju alla även om vissa säger att de inte bryr sig. Man blir glad! Punkt!


Minns mina barndoms födelsedagar. Jag är ju uppvuxen på bondgård och det har ofta körts hö på Norra Sandsjö Prästgård vid den tidpunkt då jag kom till världen, i början på juni.  Full rulle i Bregottfabriken!  Jag kände dock ALDRIG att jag inte fick den uppmärksamhet ett barn önskar på sin födelsedag. Kvällen före låg man och kunde INTE somna och på morgonen när mamma, pappa och mina bröder anlände med brickan på sängen sov man som vanligt räv.


Några av födelsedagarna var även skolavslutning – dubbel glädje! Min studentdag (har jag skrivit många gånger  - jag vet) 1989 var således min 19-årsdag och detta var en av mina absolut lyckligaste dagar i livet!!! Å även idag är jag mycket glad. Jag lever, är frisk och känner mig inte ett dugg som 46 år…..faktiskt. Siffran är som bekant bara en symbol för hur många år man vandrat på jorden och jag känner mig ung! Jag är så tacksam att ha fått vara med om ytterligare ett år. Johanna, min älskade äldsta dotter skrev i sitt SMS: ”Grattis på 26-årsdagen världens bästa mamma!”. Hon har inte så mycket annat att välja på eller jämföra med i och för sig men att hon skriver den åldern som jag typ känner mig som….tyder väl på att hon inte upplever mig som en tant….än….


Snart kommer hon och sin fine Alexander, mamma och pappa, David och hans goa Emma. Även Stella får jag låna en stund ikväll. Jonas är på plats efter ett lyckat återbesök hos röntgen och ortoped och vi firar med grillat lamm och färsk potatis. Ikväll hoppar vi tårtan och njuter av goda svenska jordgubbar. Jag fyller i en tid då naturens skafferi slösar med sina godsaker och det gäller att ta vara på ALLT!!!


Henry är på Liseberg med sin klass hela dagen så hon saknas ikväll MEN jag är ytterst tacksam för att hon ville följa med på denna resa! Klockan ställs på sen kväll/tidig natt för att hämta henne vid MIO! Det hugger ju helt klart till i hjärtat när man ser niornas bilder från gårdagens avslutningsfest. Henry saknas! Det hugger till när jag i morgon inte kommer att gå till kyrkan och se niorna avsluta sitt år. Henry saknas! Livet har de senaste åren gett 26-åringen några fler rynkor och några fler gråa hår men solen finns ju alltid bakom molnen och det gäller att känna strålarna genom hela livet. Jag kämpar. Många kämpar. Man ska fylla åren med liv – inte bara livet med år!


Grattis till mig själv!!!


  

En flicka.....


  

Flickan har hunnit bli 26 +


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards