Alla inlägg under juli 2016

Av Sofia - 21 juli 2016 18:07

Ytterligare en underbar dag i sommarsverige. Tänkte på det idag när vi cyklade från Myresjö till Landsbro att man gärna glorifierar det man "inte" har. Det vackra och fina som finns runt knuten hemma är på något sätt lite svårare att uppskatta....dag ut och dag in. Det finns en vy när man står vid hamnen i Båstad där man ser en äng högt upp på Hallandsåsen (med betande kor). Vackert och magnifikt. Exakt likadant ser det ut i Myresjö när man ser upp mot Hjältaryd. Ok, kanske inte lika maffigt men väldigt likt.

Idag har vi varit nyttiga. Tog cyklarna till Nävelsjö och vattnade Jonas morföräldrars grav. Sedan till Lannaskede - Myresjö kyrkogård o vattnade Jonas fars grav. Det går åt vatten. Även till oss som cyklade. Vi avslutade i vatten. PREMIÄR för mig o bad! I Hårdasjö blev det en härlig simtur. Kallt så in i vassen när man klev i (men att ångra sig när jag kommit med förslaget o när Jonas ser på, finns inte). Jonas är om möjligt en ännu större badkruka än jag men även honom fick jag i.

Har idag klippt gräs (eller skördat hö) - definitionen är svår. Räfsa upp allt tar längre tid än själva klippet. Trött och en blåsa i handen efter räfsan - check! En fika hos Jonas mor har vi oxå hunnit med. Tog några kort på hennes blomster. Vackert! Vackert!

Kvällssolen är behaglig. Skönt att vila i solstolen. Semesterkänslan är optimal.

Avslutningsvis vill jag gratulera min älskade förstfödda. Johanna har namnsdag idag! 21 juli! Hon och hennes Alexander är i Falkenberg - Skrea strand - ytterligare ett paradis på jorden!

Premiärdopp

Sommarblommor

Av Sofia - 20 juli 2016 18:05

Semester i all ära. Men det är extremt skönt att komma hem och TUR är väl det. Tänk om det kändes tvärtom när man närmade sig hemmet och man kände "fy attan vad träligt". Vi har inte varit iväg mer än drygt tre dagar men ändå känns det skönt att vara hemma. Just nu är vi i Landsbro men det känns verkligen som hemma det oxå.

Efter morgonens underbara sovmorgon och långfrukost utomhus sprang jag en långrunda. Ordningen återställd!! Det var inte så varmt som jag väntade mig. 20 grader men moln vilket var tur. Att efter fyra ganska stillasittande dagar få springa en rejäl runda - det är gudomligt. Gamla järnvägsspåret i Landsbro förbi Myresjö är näst intill en optimal löparterräng. Jag tog iofs landsvägen tillbaks för omväxlings skull och det blev 15 km. Jag har inte fått upp den riktiga farten efter min lilla dumma hjulning på midsommarafton. Det är dock mycket bättre i benet men efter en löparrunda önskar jag mig verkligen en pool att stretcha ut i. Någon sena eller muskel har fått sig en rejäl bristning antagligen men det läker, dock sakta. Det var otroligt skönt att få simma omkring i poolen på hotell Skansen i Båstad och sitta i en varm bastu.

Vi har varit i Vetlanda idag och köpt en minigrill. Den kan bli mycket användbar nästa vecka när vi checkar in i en stuga på Askims camping utanför Göteborg. Två dagar vid Sveriges framsida inklusive en heldag på Liseberg blir min semester med barnen i år. Jag ser fram emot det mycket. Mina planer är att åka åtminstone Helix. Jag har med åren blivit rätt larvig när det gäller attraktioner på nöjesfält. Mitt kontrollbehov kan inte riktigt hantera allt som ska fungera. Jag hinner inte kolla på alla skruvar och att de sitter fast.... Väldigt sällan händer det olyckor dock och man får förlita sig på det.

Till kvällen ska vi grilla fiskpaket med spättafilé. Hade de haft krondill på ICA Maxi hade vi säkert slängt i några kräftburar men dillen lyste med sin frånvaro. Det kommer fler chanser.

Ha en underbar onsdag! Det har vi!

Av Sofia - 19 juli 2016 14:08

Nu glider vi sakta hemåt efter ett par mycket trevliga dagar i Skåne o Halland. Underbara dagar och upplevelser trots att vissa saker (boenden) inte blev riktigt som vi tänkt.

Ett välplanerat stopp fick dock avsluta vår tripp. Min äldste kusin på fars sida Bo "Mackan" Karlsson och hans fru Marika har sommarhus på Hökvägen (passande nog....) i Haverdal och från Båstad åkte vi dit igår. Även Julia och hennes pojkvän var hemma. En härlig eftermiddag och kväll med grill! Det pratades mycket hockeyminnen från den tiden då Mackan var Jonas "Hökens" tränare i Nässjö HC. Dessutom har Bosse även spelat i Boro så gemensamma bekanta finns det gott om. Eftersom Bosse är 14 år äldre än mig har han många roliga minnen från när han var barn och cyklade från Sävsjö ut till Torset där farmor o farfar bodde.

Vi övernattade i deras mysiga stuga på tomten o dagen började med en golfrunda i ottan på Haverdals GK. Alla hål gick väl inte klockrent men alla var nöjda o glada. Jacob (Bosses son) var gladast då han vann. Så kul att Jonas äntligen fick svinga sina klubbor efter 8 veckor varav 6 med gips. Det gick bra även för honom (i varje fall de nio första hålen). Tur att de hade golfbil så benet fick lite vila. Några regnstänk fick vi kl 08 men sedan blev det sommarvärme med besked...

Nu glider vi hemåt och det bästa av allt är att semestern inte är slut än på länge...

Vi kollade in center courten i Bostad innan vi for därifrån.

Fina Båstad

Ett av de mysigaste Espresso housen finns i Halmstad. Har inte varit i alla städer men jag jobbar på det...

Golf på Haverdals GK. Mackan, Jacob, Tony (Bosses "svärfar") och Höken

Bra att det finns bil när bena' är justerade!!

Puttning

Många hockeyminnen

Av Sofia - 17 juli 2016 19:35

Båstad!!! Sträcker jag på mig kan jag se center courten som ligger granne med där vi bor. Finalen har ägt rum tidigare idag o det betyder att Tennis-veckan är slut. Det var nog därför det fanns ett rum ledigt till oss. Ett sista minuten rum för bara 2060 kr... Vill inte ens veta vad de kostade annars... Men receptionisten bjöd på entrén till hotellets spa. Tack - det var generöst!

Nej, det blir inte riktigt som man tänkt sig... Ibland blir det bättre i slutändan när man grämt färdigt. Den lägenhet vi bokat på Ekhems gård i Förslöv var upptagen av en annan familj ikväll. Det var i sig inte så konstigt (även om vi tyckte det just då när det uppdagades). Vi hade klickat i fel helg när vi i godan ro satt hemma o bokade via nätet. Nu blev det lite dyrare....å de två fina köttbitarna vi köpt för att lägga på grillen i kväll åkte i en av Båstads soptunnor. Det är väl så det går till i finare kretsar har jag hört.. Medan andra vaskar Champagne vaskar vi kött... Det är så man gråter inombords, faktiskt. Tur att jag aldrig blev researrangör..

Dagen började med ytterligare en fadäs. Vi tog cyklarna till Lager 157. Vi tyckte det var mörkt i den stora lokalen. Vi kollade väl o länge på billiga kläder tillsammans med mkt annat folk. När vi skulle betala sa de: Vi har strömavbrott o vi kan inte ta betalt. Hela Höganäs var strömlöst. Vi la våra grejer o cyklade snopna därifrån... Urgh!!!!

Summa summarum har det varit ytterligare en underbar dag på vår lilla semestertripp. Vi besökte det mkt omtalade och berömda fiket Flickorna Lundgren på Skäret. Hit har människor vallfärdat sedan starten 1938 och jag minns så väl mina besök med mor o far när jag var liten. Minns den goda goda jordgubbssaften som även getingarna gillade... Kaffekitteln i koppar som börs till bordet, den personliga servicen, den lummiga trädgården, utsikten mot havet och framförallt de goda kakorna. Bättre gofika blir det nog inte. Jonas var lyrisk och det var så kul att få ta med honom hit.

Ett besök i Torekov har vi oxå hunnit med o vi åt en underbar smörgås med havets läckerheter. Nu ska vi spaa' o till kvällen äter vi.....billigt. Det blir tomater. Vi skulle haft dem till köttet.

Ha det gott! Å ni - håll reda på datumen! Det lönar sig i längden.

Fiket Flickorna på Skäret

Inte nyttigt men vilken upplevelse!!!

Billllllligt!!!

Vi köpte med en dyrgrip hem...

Lunch i Torekov med havets läckerheter!!!

Av Sofia - 16 juli 2016 22:50

Ligger på ett mycket fint och prisvärt (om något kan vara fet i semestertider i detta land) hotellrum i Höganäs... Dessutom ätit en god tallrik med ost och charkuterier. Det var verkligen inte vårt mål idag. Det var snarare en övernattning i bil någonstans på "en fin rastplats med toalett utanför"...typ parkeringen vid Kullens fyr. Tjena o godda' - man får inte campa någonstans på fina ställe i Skåne tydligen o laglydiga som vi är sökte vi vidare. Det finns inte heller, som i Småland, små skogsvägar att åka in på - bara odlade fält...

Klockan gick och klockan nio ikväll hittade vi helt plötsligt Arilds vingård. Mysigt och vackert och vi frågade om de hade några rum.. "Vi har inga lediga rum förrän i augusti...men vi kan ha fått ngt återbud". Så far dock inte fallet. De ringde dock hjälpsamt till Höganäs o vi fick sista lediga rummet på ett hotell vid hamnen. Fräscht!! Underbart!

Dagen har varit rolig (som alltid med världens bästa sällskap). Rolig och regnig. Ett stopp i Båstad med regn o dimma. När vi åkte på Hallandsåsen såg vi typ fem meter från bilens rutor. Skönt att bara komma iväg o se (?) vackra Sverige!!

När vi kom fram till Mölle sprack himlen upp och vi kunde ta en fika i hamnen i SOL. Sedan åkte vi ut till Kullens fyr - denna fantastiska plats. Glad och tacksam att jag befinner mig på en plats där terrorattentat inte är så troliga. Man har onekligen lite svårt för att vara helt glad när fruktansvärda saker som det i Nice händer.....

Jonas mumlade lite tyst att han "aldrig mer ska föreslå bilen som övernattningsställe" och jag ler inombords. Jag älskar rinnande vatten, jag älskar WC o dusch på rummet, jag älskar frukost som ingår och...jag älskar Jonas!!!

Godnatt!!!

Båstad i regn

Fin utsikt när vi körde på Hallandsåsen ;)

Mölle i sol

....å mkt vind...

Höganäs outlet - min favorit : )

Vid Kullens fyr

Fyren i bakgrunden - måste va en av Sveriges finaste platser

Tjusigt

Självklart skulle vi ned till silvergrottan med kryckorna..

Mölle i bakgrunden

Så gott....till slut...

Av Sofia - 15 juli 2016 18:14

Rubriken kanske är lite skum men faktum är att det är dagen som snart passerat. Idag var det löpardag och tidig förmiddag såg ju inte så ljus ut.... Hällregn. Det är emot mina principer (även om det hänt att jag gått emot dem) att ge mig ut att springa när det regnar kraftigt. Däremot om det börjar att regna medan jag springer - det gör oftast ingenting utan är mer skönt...faktiskt. Idag BAD jag om regn för det var så kvavt och varmt den första km - kände mig som en fisk på land. Jonas skulle cykla en runda och jag tvingade på honom hjälm. Min passade perfekt på honom.

På var sitt håll möttes vi av nytt kraftigt regn. Å vilket regn. Det var mer vattengympa ;) än löpträning för min del. När jag kom hem hade jag inte en kvadratmillimeter som var torr.. Rundan var en bedrift -rätt så mycket kämpa idag. Det är extra skönt "efter" såna rundor - man känner sig helt enkelt lite extra duktig. Frågan är varför man gör det, egentligen? Man är väl bara extra dum....hade vi velat bli blöta hade ju aldrig paraplyet uppfunnits. Å andra sidan är ju inte regn farligt. Att bli bli blöt inifrån och ut (svett) är ju bara en annan form av väta. Å regnar det HELA DAGEN och en kropp är van att röra på sig blir vissa lite tossiga och jag tillhör som bekant denna skaran. Jonas blev oxå blöt kan jag tillägga....

Vi åkte till en affär jag aldrig varit i. Var på jakt efter en ny midjeväska och har sökt och inte funnit en längre tid. Å Tony Pölders Sport kan man lita på. En perfekt midjeväska hittade jag. Den liknande ungefär den uttjänta jag har som verkligen gjort sitt. Det är nu ett stort hål i ena facket och min reservhusnyckel var på väg att gå förlorad idag... Det var mycket intressant att gå omkring i denna stora sportaffär även om det mesta som säljs där är för de som åker på snö. Blev riktigt sugen, kan jag säga, att investera till kommande säsong i ett skidor....har jag ju sagt länge. Kanske det blir av till hösten.

Fredag kväll. Första semesterveckan är till ända. Den har varit riktigt bra trots att strandväder inte infunnit sig. Lite små och trevliga utflykter har det blivit och att vara hemma är också mycket skönt. Men....i kväll packar vi. I morgon drar vi iväg...mot några av Sveriges vackraste platser. Jag har varit där förr, besökte dem när jag var liten med mamma och pappa. Kullens fyr, Hovs hallar, Hallandsåsen är några av platserna som finns på checklistan. Nimis (konstverket av träpinnar finns på min önskelista). Cyklarna är med. Det saknas en hjälm men det finns ju affärer som säljer sånt.

Ha en fortsatt fin kväll!!

Hjälm på!!

Av Sofia - 14 juli 2016 19:45

Skön sommardag! Skönt väder! Trevliga aktiviteter! Socialt! Till största delen har dagen tillbringats i Torset och i Vallsjöbaden. En go sommarfika på mor och fars altan. Sedan åkte vi ned till Vallsjöbaden och spelade minigolf. Man kanske inte får skriva minigolf för de som utövar det som en "sport" utan man ska då enämna det bangolf. Om det är en sport kan jag inte riktigt uttala mig om - för mig har det alltid varit ren tur (känns det som) om bollen går förbi första hindret och går i koppen.... Faktum är att idag slog jag världen med häpnad. Inte enda sjua - dvs full bottenpott. Dessutom kom jag tvåa vilket för mig är en seger när det gäller spel med mor och far. De är båda grymt duktiga vilket inte är så konstigt när det tjuvtränar hela tiden. De bor ju så nära. De har vunnit säsongsturneringen var sitt år och då är typ 3--4 slag för mycket. Då måste man ligga på runt 1--2 slag...per bana. Å så slog jag Jonas (vilket alltid är en stor prestation). Det kan ju iofs bero på att han är lite stel i fotleden ännu... :) Det var dock väldigt tight i resultaten och tävlingsnerverna kom fram. Henry och Stella var riktigt bra!!

När vi kom hem till Nässjö tog vi en cykeltur runt staden Nässjö. Jonas är äntligen fri från sitt gips och cykla går riktigt bra. Så skönt för honom att kunna röra på sig, på något sätt, och jätteskönt att faktiskt se honom i jeans igen.

Ha en fortsatt go kväll och grattis kronprinsessan Viktoria!

Sommarfika i Torset.....

...hos mor och far...

UTAN GIPS - ÄNTLIGEN!!

Stella och Henry var ritktigt bra!

Tyst! Nu koncentrerar JAG mig...

Pappa vann på 28...Bra!!

God räkmacka vid skön utsikt

Vallsjöbaden drivs av IOGT-NTO och jag blev lite full i skratt när de säljer GT-dricka. All GT betyder visst inte Gin o Tonic...

Dagens barn gungar så här.....via cyber...

En cykeltur runt stan i gott väder

Av Sofia - 13 juli 2016 21:00

Det går att förgylla en mulen och blåsig dag och samtidigt intala sig att "det är bättre såhär än 30 grader varmt".....

Dagen startade med en god och lång frukost med barnen på altanen (med kofta gick det att sitta där). Vad är då en god frukost? Två stekta ägg (för min del stekta på en sida med hel gula). Stella vill ha min variant medan Henry vill ha spräckta ägg o stekta på två sidor. En skål med grekisk naturell yoghurt o en stor klick nyslungad honung. Närodlad!!!! då jag införskaffat den via en jobbarkompis som har ca 75 000 små kompisar! Mums!!! Därtill några bitar fröknäcke! Det är en god frukost för mig!!

En lång promenad runt Spexhult och jag fick inte en droppe regn på mig. Lyssnade på ytterligare ett avsnitt av Sommarpratare - idag var det Anders Kompass som berättade om hur han tog sitt ansvar och gjorde så att avslöjandet betr FN-soldater, som utnyttjade grova övergreppen på små barn, kom ut! Vilken man! Man blir rörd över hur vissa människor "tar tag" i saker och rakryggade signalerar rättvisa! Han jobbar i ett organisation (FN) där mänskliga rättigheter ska vara i fokus. Det känns ju inte som att det är så, riktigt alltid... Alla heder åt Anders!!

En god fika på Espresso house avnjöt Henry, Stella och jag i eftermiddags. Gott o mysigt! Får alltid en skön känsla på dessa fik. En cappuccino är som balsam för själen...halsen o magen..

Nu ligger Jonas o jag i soffan o kollar på Grillmästarna. Brukar alltid bli hungrig när jag tittar på matlagningstävlingar men inte idag. Vi har nämligen varit o ätit på pärlan vid Uppsjön. Sandsjö Wärdshus eller som msn säger "Sandsjöbaden" i folkmun. Därifrån går man inte hungrig.... Spättan var gudomligt god.

Ha en forsatt god kväll!!