Alla inlägg under oktober 2016

Av Sofia - 20 oktober 2016 19:31

Hei igjen Sofia
Vi godtar kun original garantikort tyvärr, så har du ikke dette kortet så går det ikke på garanti uansett. Men vi kan selvsagt se på klokken og gjøre en evneutlell reparasjon mot betaling, men da kan du strengt tatt også ta kontakt med en lokal urmaker som kan gi deg en pris på reparasjon av klokken. Mest trolig så bytter man verket, det trenger ikke koste så enormt mye.
Lykke til!
Kind Regards/ Med Vennlig Hilsen
Bjørn F. Bergh
President/ Daglig Leder

Det var det sista mejlet jag fick i en lång mejlkonversation betr. min trasiga GUESS-klocka jag skrev om för någon vecka sedan. Kontaktade kundeservice för GUESS i USA och författade ett brev samt bifogade bild på klocka och kvitto. De bad mig att söka upp en GUESS store i Sverige men det finns ingen sådan store som säljer bara GUESS. Därefter fick jag rekommendationen att kontakta en svenskt bolag som var typ agent för GUESS produkter. Det gjorde de dessvärre inte längre utan förmedlade mitt brev till en agent i Norge och de vill då jag skulle sända dem klockan med garantikort. Därefter skulle de avgöra om det var ett garantifel eller inte? Dessvärre fick jag aldrig något garantikort vid mitt köp på flygplatsen i Orlando för snart ett år sedan. Därav ovan svar.

Nu har jag alltså två alternativ. Laga klockan hos min lokala urmakare eller helt enkelt köpa en ny klocka?. Valet där är ju rätt enkelt om det inte kostar för "myr" att laga den. Det billigaste alternativet är ju att ha klockan på mig som smycke trots att den visar fel tid.... Inte så kul dock.

Kvällen har bestått av att skära och mala älgkött. Jonas hade med sig både kött och kvarn så nu har vi varit duktiga ett tag. Till kvällen blir det hör och häpna en rätt med älgfärs. Paj!!!!!! Mums!

Ha en fortsatt fin kväll!

Av Sofia - 19 oktober 2016 22:21

Föräldramöte Norråsa. Alla vi föräldrar sitter där i "publiken" o lyssnar. Vi har en sak gemensamt. Vi har antingen en flicka eller pojke i nionde klass. På väg ut i livet. Ska lära sig flyga....eller åtminstone på ett snyggt sätt hoppa ut från boet i den bemärkelsen att ta ansvar för sina handlingar och sköta sig. Trimmar man moppar och åker fast får man en prick i protokollet, som polisen sa. Straffmyndig! Inget kul att ha med sig i registret även om nog flera tycker att "det är väl inte så farligt, det har väl alla typ gjort...."

Polisen tyckte vi kunde känna oss trygga i vårt Nässjö men vi kanske skulle undvika Resecentrum o området kring Simhallens baksida på udda tider för polisen patrullerar inte alltid...de gör stickprov lite då och då.

Kuratorn hade nätsnack med några nior tillika kamratstödjare. En tjej skickar en lättklädd bild på sig själv en i syfte för att bli lite mer omtyckt eller populär hos en kille. En vecka senare blir hon kallad hora då bilden spridits på nätet till killens kompisar..... En kille som gör dito blir legend eller hjälte. Suck!!!! Som kuratorn sa: Jag gick i skolan på slutet av 60-talet men ingenting har förändrats. Frånsett att varken Instagram eller Snapchat fanns på den tiden. Ett rykte kan spridas med blixtens fart men är svårt att sudda bort... Kompistrycket är hårt o vad kan vi föräldrar göra mer än att tuta tuta tuta i våra tjejer att ni duger som ni är utan alla likes. Killen påtalade oxå vikten av att killar ska pratas med - att de inte ska se tjejer som ett objekt. Varm applåd där!!!

Jag pratade med David om mötet och tutade lite oxå!!!! För vi tänker väl alla lite så. Inte gör väl min son så... Å det är väl inte min flicka som skickar bilder eller blir trakasserad...?

Gymnasieval, nationella prov o meritpoäng fyllde resten av kvällen och tre Snapchatfrågor senare, från Stella om när jag kom hem, var mötet slut.

Dödstrött i sängen och jag undrar när jag själv ska börja flyga - på riktigt!!!! Föräldraansvaret är omänskligt stort ibland o just nu är det bara sömnen som kan få mig på landningsbanan.

Godnatt!!

Av Sofia - 19 oktober 2016 08:27

Alltid samma befriande känsla att stiga på tåget mot Nässjö och känna hur man rullar bort från denna stad. Tycker om Stockholm - mycket....men i små doser....

Summerar dagarna här och tycker att det har varit otroligt givande, mer än vanligt. Fastighetssystemet Incit's användarträff som dessutom i år fyller 50 år!! Det är många moduler man är iblandad i o nyttjar o det är nyttigt att hålla sig uppdaterad med allt som sker o händer. Särskilt i år. I den nya versionen de släpper stänger de helt enkelt ned det "gamla utseendet" o vi ska bara förlita oss till Workspace (som det kallas). Jag har kört både i den gamla o nya världen för att alla funktioner inte har funnits i det nya - nu blir jag tvungen att köra hyror i Workspace. Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot uppdateringen...man vill ju gärna att hyresdebiteringar, hyreshöjningar o indexuppräkningar ska fungera...

Idag högg en tjej tag i mig o frågade om jag ville ställa upp o bli intervjuad o filmad för Incit's räkning - svara på vad just vi har för fördelar av Incit. "Det är ju bara männen som säger ja", sa hon. Varför inte - tänkte jag o fick passa på att samtidigt göra reklam för Nässjö kommun o vår tekniska serviceförvaltning där t.ex felanmälan hanteras via webben o mobiler. Sen är ju frågan om jag verkligen vill gå in på deras hemsida och lyssna på mig själv...

Gårdagskvällen var trevlig. Fantastiskt rolig o bra underhållning och trevliga människor vid mitt bord. Hamnade bland norrmän och norrkvinnor o jag är övertygad om att de förstår mig bättre än vad jag förstår dem. Särskilt om de kommer från Berrrrrrgen. Jag slutade efter ett tag att fråga "förlåt" o "va" o lät dem förstå att jag förstod.

Jag avvek från partyt i hyfsad tid till den efterlängtade sängen o gav bort mina drinkbiljetter. Startade dagen med ett pass på gymmet (när jag ändå inte kunde sova) o jisses vad duktigpoäng jag drog hem till kontot. Jag var den ende (av 400) som var där så jag är förmodligen väldigt unik eller bara dum...

Snart hemma o Jonas fixar logistiken o skjutsar Stella till Cheerleadingen. Mycket snällt!!! Längtar hem till dem alla!!

Mingel med goa kollegorna Carina o Pelle

Av Sofia - 19 oktober 2016 08:27

Lång dag. Började så där underbart... traskade till stationen i hyfsat god tid. Nu har jag inte överdrivet lång väg till stationen men i icke gympadojor är det ändå en bit, dessutom släpandes på en resväska. Upptäckte strax innan den höga trappan på baksidan att jag glömt mobilen hemma. Hade inget annat val än att traska vägen tillbaks, hämta mobilen... Då var det ännu roligare, himlen öppnade sig. Jag hann till tåget o även köpa en kopp kaffe som reskost. Somnade på tåget till Stockholm en stund. Skönt!

Årets användarträff för vårt fastighetssystem har hittills varit mycket bra. Rickard Olsson som moderator håller farten uppe och det har pratats mycket om smarta hem o digitalisering av vår värld. Snart ska man väl bara kunna tänka "starta tvättmaskinen" så gör den det....eller sänk tempen så blir det så... Sista energiknippet var Alexander Bard. Den mannen kan snacka o snacka fort. Han är en äkta filosof o några intressanta saker sa han ju. Folket som levde på stenåldern - de visste inte att de levde på stenåldern - det är något vi har kommit på efteråt.... Han använde whiteboard o skrev "på riktigt" - han jämförde powerpoint som att sjunga playback...

Nu väntar middag o mer jubilerande. Goa kollegorna Carina o Pelle är mitt sällskap förutom då...ca 400 andra användare av Incit!!

Ha en bra måndagkväll!!!

Rickard Olsson håller koll...

Detta kallar jag gottebord...

VD för Incit

Alexander Bard in action...

Kul här men bilden på brasan i Landsbro lyser längtansfullt....o jag kan riktigt känna värmen...från den o från personen som sitter framför...

Av Sofia - 16 oktober 2016 15:10

Igår när alla syssor var klara var jag rätt mör i TV-soffan. Jag hämtade Stella på cykel vid sjutiden då hon och några kompisar hade badat badtunna i gamla grannkvarter. Det såg mycket mysigt ut när de satt i tunnan med mössor på. Jag tyckte jag såg clowner överallt på vägen dit och ville absolut inte att hon skulle cykla själv hem. Jag är inte så glad i clowner i allmänhet och i synnerhet de som är elaka och beter sig sinningslöst dumt. Vad är detta för människor....? Vad är det för otäck trend som sprider skräck? Man tycker det kan räcka med allt annat elände. Nu ska man vara rädd för clowner oxå!


Pasta och köttfärssås till kidzen blev det i mitt hus och vi bänkande oss framför TV'n. Det fanns inte så mycket mer att titta på än Bingo-Lottos jubileumsprogram. Utan lotter satt vi där (hade inte en tanke på att köpa) men faktum är att det var ganska underhållande. Att se gamla galna klipp. När barnen förflyttade sig en våning upp för att spela Monopol satt jag kvar och då kom den. Fru Flink från Sävsjö som inte fattar att det ÄR Rickard Olsson som ringer henne. Jag skrattade åter så jag grät. Det går liksom inte upp för henne unde deras samtal att hon faktiskt är med i TV. Nu hör det till saken att jag vet vem denna person är, bekanta till mina föräldrar - inte så jag känne henne men jag kan dementera det så kallade "intrycket" hela svenska folket får av henne här. Om hon är envis, det vet jag inte, men dum är hon verkligen inte. Faktum är att jag ska bli underhållen av Rickard Olsson under hela morgondagen. Han är konfrencier på vår användarträff (för vårt fastighetssystem Incit) i Stockholm. Tror jag ska ta ett snack med herr Olsson om Fru Flink....om jag kommer åt..... Det är ju bara 400 andra personer på samma event!


Med tanke på clowner och hur larvig jag är kände jag helt enkelt inte för att promenera till Spexhult idag. Jag tog ett skönt pass på min inomhuscykel och lyssnade på KENT best of. Så otorligt bra låtar och det är med sorg i hjärtat bandet nu upphör. Innan de gör det ska min bästa vän Susanne och jag åka till Vida Arena i Växjö och lyssna på deras avskedskonsert den 3 dec. Vi (jag) har äntligen bestämt oss för att åka och vi fick tag på biljetter. Så kul!!! Nu har vi vår julklapp till varandra fixad för några år framöver....för de var då inte billiga. KENT's låtar får vara på ett bra tag till idag... En otrolig låtskatt. Både det gamla och det nya. När jag hör "Kräm" och "747 " kan jag riktigt känna var i livet jag befann mig när dessa låtar släpptes. Musik är verkligen en stor del i mitt liv (av mig). Denna helgen har jag hunnit sitta mycket med min gitarr och både mitt eget klinkande och proffsiga skivsläpp skänker en enorm gläjde. Tröstar när det känns tungt, gör det roliga ännu gladare...kan inte förklara det bättre än så. KENT är enligt mig Sveriges bästa band och snart blir det 3:e gången jag ser dem live ihop med Sus.


Ha en fin kväll!!!!



 

Av Sofia - 15 oktober 2016 18:54

Huset fullt med folk. Njuter. Igår fredagkväll med Tina och hennes barn Danni och Vincent. Här fanns Henry, Stella och David samt flickvännen Emma. Tacos för hela slanten. Mycket gott och trevligt. Inte överdrivet sent....det är ju fredagkväll. När eftersnacket i Idol startar - efter att samtliga har sjungit så började ögonen bli trötta. Skönt att tjöta en stund med vänninan.


Dagen startade med havregrynsgröt och mammas hemmagjorda lingonsylt. Så gott och så längesen! Nu kommer jag att köra gröt i fortsättningen eftersom det var så ljuvligt gott. Jonas skulle jaga älg och sedan pyssla om sina torkar på Rörvik Timber så honom fick jag klara mig utan. Jobbade några timmar och sedan var jag sugen på att försöka ta en löpartur och sagt och faktiskt gjort. 6 km löpning blev det och orken var det inget fel på. Därmot magen....suck. Det var mycket längesen jag sprang och därmed en skön nystart om än lite kall, eller mycket kall. Gick de 7 km hem men med bra fart så kylen tog ändå inte kål på mig. Sist jag sprang (4 sep) var det linne och shorts, idag underställ + mössa....


Efter middagen kom mor och far med äppelkaka. En underbar stund som alltid. Då kunde tiden gärna få stå stilla. Pappa fick sin födelsedagspresent (bok) check! så nu kan han läsa.


Har suttit några timmar och klistrat in kort oxå....nu är själva klistrandet klart. Gott! Bara att textra/skriva kvar!!


Ha en fortsatt fin kväll!!!


 

Fredagsmys med Tina och tacos


 

Lördagsmys med mor och far och äppelkaka

 

Kvällsmys med foton och en massa minnen!!!

Av Sofia - 14 oktober 2016 18:09

Kylan är konstant. Kläder efter väder och det är flera lager som gäller plus vantar. Promenaden på lunchen idag var ändå till stor glädje. Det är promenader alltid för mig men när man känner att orken är tillbaka, när man inte blir matt för varenda litet uppförslut är ? då är det skönt. Då gör det inte så mycket att åtminstone de 3?4 första km känns Sibirienkalla. Jag är verkligen tacksam att förkylningen verkar ha släppt på riktigt. Jag börjar åter tro på att de något dammiga löparskorna snart få användas....

I samband med att mörkret smyger inpå ökar sofftiden framför TV?n och de programmen/serierna som är bra är många. Idol följer jag inte slaviskt men är ändå mycket underhållande. Snart börjar ?Så mycket bättre? och det ser jag alltid fram emot. Vilka hits blir avdammade och som nya denna gång? Vilka artister får strålkastarna att åter lysa på dem? Japp, det blir spännande.

Kockarnas kamp är ytterligare en serie som är trevlig att se. I senaste avsnittet fick man bevittna hur mästerkockarna, som vanligtvis gör mat på hög nivå och med råvaror en annan ?ryggar? inför, skulle steka pannkakor eller plättar. I mitt tycke en ganska enkel match med den erfarenheten jag har av att steka plättar? Det var ganska skrattretande att se hur vissa av dem betedde sig. En skulle utesluta äggen - tjena och godda ? vad bra det gick. Då ifrågasätter man deras uppfattning om matlagningskonst å det grövsta, faktiskt. Vid vissa kockars bord såg det ut som rena bombnedslaget både under tiden de gräddade och när de var klara. En del av dem gjorde det med bravur. Där hade inte ens undertecknad fixat det bättre. Imponerande! Dessutom verkar de ha väldigt roligt och man riktigt ser hornen växa ut ur vinnarskallarna.

I käll blir det enkel och avskalad mat med rena smaker på Ulriksdalsgatan 6E. Tacos!! Köttfärs och en mängd grönsaker. Det går alltid hem. Bästa Tina med kiz kommer på lite häng. Idol får vara bakgrundsmusik. Längesen vi tjötade ihop så det finns en del att ta igen.

Ha en fortsatt go fredagkväll!

En bit mögelost med sirap fick inleda min fredagskväll. Himmelskt gott!!!

Av Sofia - 13 oktober 2016 19:28

Idrott!!! Älskar det! Idrott förenar, skänker glädje och mycket positiva känslor men den kan oxå splittra, förnedra och orsaka känslor av hopplöshet och stor sorg. Ett är säkert. Idrott framkallar mycket starka känslor (för vissa). En del bryr sig inte det minsta när Sverige spelar landskamp i exempelvis fotboll eller hockey. Minns så starkt när vi befann oss i Air Cananda Centre i Toronto för några veckor sedan, satt i den väldiga arenan och tittade på semifinalen mellan Sverige och team Europa. Erik stod för Sveriges andra mål och glädjen var total. Hoppet levde! Sverige hade chansen att nå final i förlängning. Bara några sekunder senare var det faktum. Borta! Slut! Åh vad det sög...... Det fanns inga ord för vår besvikelse.


Idag vaknade jag till en smått euforisk pappa som sett nattens premiärmatch för Ottawa Senators på datorn. "Slaget om Ontario" kallas det när Ottawa Senators möter Toronto Maple Leafs. Å Ottawa vann. Erik fick in ett mål och två ass. En mycket bra start för honom och laget. Somnade om med en härlig känsla. 


Då förkylningen (som nu pågått mer eller mindre i fem veckor!!) fick mig att stanna hemma idag sov jag några extra timmar. Hade tid att grotta i fler nyheter och då läste jag om norska skidåkerskan Johaug så kallade dopingskandal. Salva på läppen, visar på otillåtet dopningsmedel i urinen och avstängning i 4 år. En fantastisk karriär i spillror. Är det så som hon säger är det för lessamt. Helt oskyldig. Jag ställer mig genast frågan. Hennes läkare ger salvan UTAN att läsa bipackssedeln. Han får BETALT för att vara läkare till världens bästa längdskidåkare och gör en sån tabbe. Ja, jösses. Å det är ju inte första dopningsfallet i historien. Det fuskas både här och där... Så otroligt tråkigt. Det svärtar ned allt - vem kan man lita på?


För någon vecka sedan hade det blivit bråk efter en fotbollsmatch i Malmbäck. Någon hade inte samma uppfattning (som domaren) om ett domarbeslut varpå han bli påhoppad i omklädningsrummet. Folk fick gå emellan. Det är så man vill gråta. Idrott ska vara kul eller? Å alla dessa yngre flickor och pojkar man läser om, som dömer, som får höra både det ena och det andra av ilskna föräldrar vid sidan om planen. Man hoppas ju att dessa duktiga och ambitiösa människor (domarna alltså) orkar fortsätta och att de utvecklar typ nån mental gåsförklädnad.


Idrott är härlig - det är min personliga uppfattning! Man kan tycka både det ena och det andra om domslut men man får ju bete sig vettigt. Vissa saknar tydligen den genen. Alltför många dessutom.


Ha en fortsatt fin kväll!!!



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards